• Anonym (Aldrig min tid)

Mat och godis mitt beroende och det förstör mitt och barnens liv.

Eller nu överdrev jag. Men bara lite. För mina barn lider ju inte lika mycket som jag, de tänker inte på det.

Idag mötte jag en vän som skulle åka med sin bebis på babysim. Jag har badat två gånger totalt med mina barn. Och de är redan i skolåldern. Inte ens när vi var på andra sidan jordklotet badade jag med dem. Jag skäms för mycket över min kropp.

Jag mötte en annan mamma som hade på sig ett par Fjällrävenbyxor. Ni vet de som slutar i storlek 44... Jag vill ha såna. Jag vill kunna handla en jacka, jag fryser i den jag har nu. Men nu har jag investerat i en vinterjacka, två storlekar för liten. 15 kilo bort så kanske jag kan ha den.

Jag spelar inte fotboll med mina barn, jag åker inte skridskor, cyklar eller åker och pimplar. Jag är inte den som går och tittar på kläder på stan, det finns ändå inga storlekar. Jag är inte den som leder träningen för mina barn, jag är den som bär materialet istället.

Varför väljer jag maten? Varför äter jag godis när jag vet att jag inte kan äta sånt? Varför har maten makten över mig? Jag vill inte ha det så här. Jag vill vara som alla andra.

• Svar på tråden Mat och godis mitt beroende och det förstör mitt och barnens liv.
  • Pikapika

För att socker/kolhydrater triggar belöningscentrat i hjärnan. Tex har Bitten Jonsson en bra föreläsning om detta. Finns på youtube.

Pikapika skrev 2013-09-25 09:39:53 följande:
    För att socker/kolhydrater triggar belöningscentrat i hjärnan. Tex har Bitten Jonsson en bra föreläsning om detta. Finns på youtube.
    Jag ska kolla. Har levt 20 år utan att gå i shorts och linne när det är varmt. Vågar inte åka till Gröna Lund eftersom jag kanske inte får plats i deras åkgrejor. Jag försakar så mycket för att jag väljer maten. Jag försakar på sätt och vis mina barn.
  • Pikapika

Det handlar om _vilken_ mat man väljer. Det går att både äta sig mätt och tappa i vikt om man vet hur det funkar rent biokemiskt :)

• Leola

Du kan klara det! Viktigt är dock att du inte väljer någon "mirakel-diet"!

Utan läs på om nyttig och onyttig mat. Bestäm dig redan innan du åker och handlar vad du ska köpa, skriv matlistor för alla dagar i veckan, gör mer än vad som äts upp så har du alltid en matlåda att äta till lunch, inga uteluncher alltså!

Ät regelbundet och dra ner på kolhydraterna, kanske sluta äta bröd på morgonen om du gör det i nuläget och se till att äta t.ex. Havregrynsgröt, det håller du dig länge på!

Sedan tycker jag du kan ha t.ex. lördagar som gottis-dag, men överdriv inte..

Gå ut och promenera varje dag. Träna om du har tid.. Det finns lätta övningar att göra hemma framför tv-n annars! Googla!

Några tips jag tycker är bra.. Lycka till, och kom ihåg att du duger lika bra vad än v

• Leola

Du kan klara att ner i vikt! Viktigt är dock att du inte väljer någon "mirakel-diet"!

Utan läs på om nyttig och onyttig mat. Bestäm dig redan innan du åker och handlar vad du ska köpa, skriv matlistor för alla dagar i veckan, gör mer än vad som äts upp så har du alltid en matlåda att äta till lunch, inga uteluncher alltså!

Ät regelbundet och dra ner på kolhydraterna, kanske sluta äta bröd på morgonen om du gör det i nuläget och se till att äta t.ex. Havregrynsgröt, det håller du dig länge på!

Sedan tycker jag du kan ha t.ex. lördagar som gottis-dag, men överdriv inte..

Gå ut och promenera varje dag. Träna om du har tid.. Det finns lätta övningar att göra hemma framför tv-n annars! Googla!

Några tips jag tycker är bra.. Lycka till, och kom ihåg att du duger lika bra vad än vågen visar..

• Pikapika

Men alltså.. Byta bröd (kolhydrater) mot havregrynsgröt (kolhydrater). Hur tänkte du där?! Mitt förslag är ägg, ägg, ägg :) Mättar väldigt bra!

• Leola
    Pikapika skrev 2013-09-25 13:50:16 följande:
    Men alltså.. Byta bröd (kolhydrater) mot havregrynsgröt (kolhydrater). Hur tänkte du där?! Mitt förslag är ägg, ägg, ägg :) Mättar väldigt bra!

Man håller sig längre på havregrynsgröt än bara ägg. Av havregryn får du ju mer energi. Man kan äta två kokta ägg till förstås.. Alla kolhydrater är inte förbjudna, det är inte lchf jag förespråkar precis...
  • Anonym (n)
    Leola skrev 2013-09-25 16:27:59 följande:
    Man håller sig längre på havregrynsgröt än bara ägg. Av havregryn får du ju mer energi. Man kan äta två kokta ägg till förstås.. Alla kolhydrater är inte förbjudna, det är inte lchf jag förespråkar precis...
    Det får stå för dig. Jag blir hungrig efter en timme av havregryn just för att det är bara kolhydrater i.
  • Leola
    Anonym (n) skrev 2013-09-25 16:31:23 följande:
    Det får stå för dig. Jag blir hungrig efter en timme av havregryn just för att det är bara kolhydrater i.

Då är det kanske individuellt..

Hur som helst, jag ville bara skriva mina tips, jag tror på små förändringar i vardagen för att långsiktigt gå ner i vikt och sedan behålla sin nya vikt. Inga mirakeldieter som sagt!

De allra allra flesta överviktiga vet hur man ska äta, vi fixar bara inte att göra det. Jag vet. Men jag klarar det inte. Och det är det som jag funderar på. varför klarar jag det inte när så många klarar det? Ska kolla Bitten Jonsson ikväll

• Anonym (Förstår)

Jag vet precis vad du går igenom. Jag är snart 30 och har precis fått mitt första barn, gick "bara" upp 23kg. Hade då en startvikt på 94. När jag gick i grundskolan och gymnasiet så var jag alltid den som var störst och åt mest och alltid typ. Kommer hemifrån det vet jag, matmissbruk kommer ifrån mor. Jag var aldrig utanför och hade vänner, kanske inte så många men jag hade kul och vi festade mycket o.s.v. Men jag var också den som aldrig "fick" några killar, eller hade pojkvän. Killar såg mej inte på det sättet, utan jag var mest kompis med dom. Jag tänkte alltid att bara jag går ner i vikt så löser det sej. Jag träffade en kille när jag var 21 som jag blev tillsammans med. Fram till 21 års ålder hade jag kanske lyckats gå ner max 10kg. Pendlade mellan 95-105 i flera år. Sambokilona kom de också och en dag vägde jag 114 kg! Där och då bestämde jag mej, jag ska ner och det är nu. Lyckades på 1½år gå ner 27kg. Nu ska jag göra samma resa igen, denna gång kommer jag inte ha gymmet med i beräkningen tyvärr. Men det ska gå! Det bara är så.

Jag tror att det gäller att bestämma sej, för en dag gör man det. Jag vet att det kommer bli tufft, och vissa dagar kommer gå åt helvete. Jag skippade pasta/potatis/ris/mjukt bröd. Det åt jag en dag i veckan, annars åt jag mycket protein (rena produkter, alltså kotlett, filé, kycklingfilé, grillad kyckling, fisk). Till lunch och mellanmål nutrilettshake/bar och 2 bananer och en näve cashew. Ibland åt jag också keso, kesella, ägg (mycket)ägg, tonfisk (på burk) med majonnäs och citronpeppar. Åt endast knäckebröd som bröd. Min metod är ingen mirakelkur, men den fungerade för mej. Var jättemånga som tyckte jag var knäpp som alltid åt Nutrilett men jag gillar det och tur är väl det. Jag började simma, har inte badat offentligt sen jag var i 10-årsåldern, men jag bestämde mej för att om någon störs av min kroppshydda så titta inte. Jag byggde upp en inre kaxighet och lite jävlar anamma! Lite "Ur vägen här kommer jag!"

Mina 5 tips är:
    1. Du måste vilja bryta mönstret!
    2.Våga fela
    3.Ät mindre portioner och nyttigare, och belöna dej en dag i veckan!   
    4.Hitta en metod som fungerar för dej, blanda lite "dieter" och sunt förnuft.
    5.Hitta någon slags motionsform som passar dej, lyssna inte på vad alla andra tycker!  

Hoppas du lyckas! För vill du tillräckligt så kommer du klara det!      

• Pikapika
    Anonym (Aldrig min tid) skrev 2013-09-25 18:50:56 följande:
    De allra allra flesta överviktiga vet hur man ska äta, vi fixar bara inte att göra det. Jag vet. Men jag klarar det inte. Och det är det som jag funderar på. varför klarar jag det inte när så många klarar det? Ska kolla Bitten Jonsson ikväll

Ja, gör det! Hon vet vad hon pratar om :))
  • Leola
    Anonym (Aldrig min tid) skrev 2013-09-25 18:50:56 följande:

Jo det vet jag menade inte att du inte vet om hur man gör. Men tricket är ju att börja ändra småsaker i vardagen för att man ska klara det trots att det är jättesvårt!! Vad äter du till frukost t.ex? Kanske kan du börja med frukosten om den behöver ändras, eller börja äta mellanmål för att undvika sötsug om du inte äter mellanmål i nuläget?
  • Anonym (Godis)

Jag äter "som man ska". Äter havregrynsgröt till frukost. Har alltid grönsaker till maten. Gillar frukt och grönt och äter säkert mer än 500g om dagen. Tycker även om långa promenader. Men detta jäkla godis som förstör allting. Har fått rådet "men ta en frukt", javisst frukt är gott, men det är inte samma sak som godis.
    Det tipset jag kan ge dig är att köp inte för små kläder! Det trigger bara igång ångesten. Köp kläderna du vill ha i storleken du drar just nu. När du gått ner i vikt kan du sälja kläderna på tradera. 

• Anonym (fet)

Är också överviktig och önskar att jag var smalare, av många olika skäl. Men jag har bestämt mig för att INTE låta min övervikt gå ut över barnen, Jag badar, solar, simmar, går på grönan etc . Skäms inte över hur jag ser ut, har bestämt för att skämmas om jag skulle missa upplevelser med mina barn istället. Var klok TS, det är väldigt bra om du går ner i vikt men låt inte livet springa förbi i väntan på det. Ut och lev, lek o våga visa dig.

• kommerintepånåt

Du behöver en fet spark i röven av Jillian Michaels, hon skulle inte låta dig påstå att maten har kontroll över dig. Det är DU som har kontrollen, ryck dig själv i kragen. 

Svar på tråden Mat och godis mitt beroende och det förstör mitt och barnens liv.