Miss Skinny-kläder?
Superbra initiativ, äntligen!
http://www.miss-skinny.se/
Superbra initiativ, äntligen!
http://www.miss-skinny.se/
Det är absolut bra att skapa debatt, men jag tycker dom missar en viktig sak.
Dom tjatar hela tiden om "för sannare skönhet" Dom vill ju fortfarande ha ett ideal, bara det att folk i reklam osv ska vara lite större än dom är nu. Dom säger fortfarande att skönhet är viktigt, bara det att vi inte ska se ut som den bilden media (just nu) visar.
Man ska ju fortfarande passa in i en viss typ av utseende...
Vad händer när idealet blir större och större? Kommer någon sätta ner foten och försöka stoppa det då också? (För idealet har ju varit att vara stor en gång i tiden) Betyder inte det att vi bara kommer gå från stort till litet och tillbaka, om och om igen..tills vi istället försöker jobba bort ideal helt?
100.000 med diagnosticerad ätstörning. Räknar man då inte de som kraftig överviktiga och tröstäter där? För då verkar siffran väldigt låg.
100.000 med diagnosticerad ätstörning. Räknar man då inte de som kraftig överviktiga och tröstäter där? För då verkar siffran väldigt låg.
Folk har ju blivit så förblindande över att Size 0 är dåligt så dom fattar inte att ALLA ideal är dåliga. Just nu känns det som att folk tror att bara det sjukligt smala idealet försvinner så är alla problem lösta.
Nej. Då kommer alla tidningar skriva om hur du får den där kurvigt vackra kroppen. Hur du tränar och äter för att få en stor (men inte dallrig!) rumpa och alla som inte passar in får komplex för att dom inte har dom där fräscha och hälsosamma äppelkinderna och kurvorna. Folk kommer kolla på skyltdockorna och jämföra sig, och alla kommer inte se ut som dom. Det är fortfarande en mall som ska passas in i. Visst. Det är ju absolut hälsosammare på ett sätt, men psykiskt kommer vi må lika dåligt. Det det säger just nu är ju "Utseendet är jätteviktigt, men du ska inte vara smal, det är såhär du ska se ut nu!". Vi bra omfördelar vika som har "rätt" kropp.
Jag står fortfarande fast vid mina tidigare inlägg, att reklamen är kass och att dom missat halva poängen.
Som tjockis är jag tacksam att det finns xl butiker , som Tunnis skulle jag också vilja ha något att ha på mig :)
Hur är en (fejkad) "kampanj" för smala kläder en kränkning mot smala?
Det har väl egentligen ingenting att göra med personer som är smala p.g.a gener.
Det har däremot att göra med alla de som inte nödvändigtvis har sådana gener men som begränsar sitt dagliga liv och kämpar mot sin kropp för att "passa in" i det de ser som eftersträvansvärt.
"Do you fit in?" ska se ut som ett rakt och lite vågat uttalande av det komersiella smalhetsidealet, dvs det underförstådda "Du duger bara på riktigt om du ser ut så här" som antyds för konsumenten med bilder överallt dagligen men aldrig sägs rakt ut.
Det är ju idealet man riktar sig mot i kampanjen bakom kampanjen.
"Do you fit in?" låter elitistiskt och exkluderande, som kläder för ett fåtal som bevisar att man tillhör den lilla gruppen perfekta och lyckade - just vad anorektiker strävar efter. Man stävar efter det 'perfekta' och ser ner på massan av vanliga människor som följer sina impulser och inte har total självdisciplin.
Budskapet är utformat för att också dra till sig de som håller på med självsvält, för att få dem att komma i kontakt med den hjälpande organisationen bakom kampanjen.
En del anorektiker letar tydligen upp idealbilder, till exempel söker upp bilder på extremt smala kroppar att inspireras av och ha som målsättning (fast det blir bara ett delmål om de lyckas).
Själv gjorde jag aldrig det men har i efterhand träffat på bloggar där anorektiska tjejer lägger upp och skriver om sådant.
Miss Skinny-reklamen ser ut som något som bör fånga deras intresse.