• Svar på tråden Miss Skinny-kläder?
  • Maria 434
    Furstinna skrev 2013-09-27 10:29:57 följande:
    Helt underbart att man kränker en stor grupp tjejer i samma veva som man tror man gör något bra..

Jag tror tyvärr inte dom insett det motsägelsefulla i det dom gör
  • brainpick
    Maria 434 skrev 2013-09-27 10:43:31 följande:

Jag tror tyvärr inte dom insett det motsägelsefulla i det dom gör
    Det har ju framkallat debatt iaf och det var väl det som var syftet med kampanjen. Lysande jobb tycker jag själv...
  • Maria 434
    brainpick skrev 2013-09-27 10:44:51 följande:
    Det har ju framkallat debatt iaf och det var väl det som var syftet med kampanjen. Lysande jobb tycker jag själv...

Ja, visst är det en smart kampanj. De måste ha en bra reklambyrå.
    Men jag finner det ändå lite lustigt att det samtidigt som de försvarar vissa grupper klankar ner på en annan. 
  • Furstinna
    brainpick skrev 2013-09-27 10:44:51 följande:

Ja men förmodligen inte rätt debatt. Tror många är känner sig kränkta, men om syftet var att kränka så gjorde dom ett riktigt bra jobb.
  • T W

Det är absolut bra att skapa debatt, men jag tycker dom missar en viktig sak. 
    Dom tjatar hela tiden om "för sannare skönhet" Dom vill ju fortfarande ha ett ideal, bara det att folk i reklam osv ska vara lite större än dom är nu. Dom säger fortfarande att skönhet är viktigt, bara det att vi inte ska se ut som den bilden media (just nu) visar.
    Man ska ju fortfarande passa in i en viss typ av utseende...

Vad händer när idealet blir större och större? Kommer någon sätta ner foten och försöka stoppa det då också? (För idealet har ju varit att vara stor en gång i tiden) Betyder inte det att vi bara kommer gå från stort till litet och tillbaka, om och om igen..tills vi istället försöker jobba bort ideal helt? 

• brainpick
    Furstinna skrev 2013-09-27 10:52:25 följande:

Ja men förmodligen inte rätt debatt. Tror många är känner sig kränkta, men om syftet var att kränka så gjorde dom ett riktigt bra jobb.
    Men vitsen var ju just att provocera först för att väcka intresse och sedan förklara. Hade de lagt upp det på något annat sätt hade det inte fått samma "impact".
  • Furstinna
    brainpick skrev 2013-09-27 11:03:59 följande:
    Men vitsen var ju just att provocera först för att väcka intresse och sedan förklara. Hade de lagt upp det på något annat sätt hade det inte fått samma "impact".

I mina ögon var det rakt av en kränkning mot smala. Det tar bort fokus från det är viktigt. Jag tycker detta var skit och gjort av riktiga amatörer. Skapa debatt? Ja kanske men inte om det som var syftet från början.

Gör om gör rätt.
  • Furstinna

100.000 med diagnosticerad ätstörning. Räknar man då inte de som kraftig överviktiga och tröstäter där? För då verkar siffran väldigt låg.

• Furstinna

100.000 med diagnosticerad ätstörning. Räknar man då inte de som kraftig överviktiga och tröstäter där? För då verkar siffran väldigt låg.

brainpick skrev 2013-09-27 11:03:59 följande:

Hur ska man förklara? Först provocerar man smala och förminskar dessa och sedan ska du förklara? Förklara vad? Jag blev bara förbannad och tycker det var riktigt uselt gjort mot alla kvinnor som redan idag får kämpa mot folks fördomar. Om man först måste kränka en stor grupp för att nå ut till en annan tycker jag man är man fel ute. Varför inte framföra detta på ett vettigt sätt som inte kränker och sårar? Är det så svårt?
  • brainpick
    Furstinna skrev 2013-09-27 11:26:05 följande:

Hur ska man förklara? Först provocerar man smala och förminskar dessa och sedan ska du förklara? Förklara vad? Jag blev bara förbannad och tycker det var riktigt uselt gjort mot alla kvinnor som redan idag får kämpa mot folks fördomar. Om man först måste kränka en stor grupp för att nå ut till en annan tycker jag man är man fel ute. Varför inte framföra detta på ett vettigt sätt som inte kränker och sårar? Är det så svårt?
    Du vart ju upprörd och började debattera och så blev det nog ute i stugorna runt om i landet. Mission accomplished...
  • Furstinna
    brainpick skrev 2013-09-27 11:33:34 följande:
    Du vart ju upprörd och började debattera och så blev det nog ute i stugorna runt om i landet. Mission accomplished...

Men var det den debatten man ville ha? Att det var ett oerhört dåligt initiativ och oerhört kränkande?
  • brainpick
    Furstinna skrev 2013-09-27 11:45:17 följande:

Men var det den debatten man ville ha? Att det var ett oerhört dåligt initiativ och oerhört kränkande?
    Jag tycker det verkar som du är lite väl lättkränkt. Det är väl bara att stänga av om du inte orkar med kampanjen? Hela världen svämmer ju över av sjuka ideal som är uppnåeliga. Det är väl bara att acceptera det eller gå och gömma sig i skogen?
  • Furstinna
    brainpick skrev 2013-09-27 11:47:51 följande:
    Jag tycker det verkar som du är lite väl lättkränkt. Det är väl bara att stänga av om du inte orkar med kampanjen? Hela världen svämmer ju över av sjuka ideal som är uppnåeliga. Det är väl bara att acceptera det eller gå och gömma sig i skogen?

Jag personligen blir inte kränkt idag. Men jag tycker att kampanjen är kränkande. Jag har själv varit extremt smal som tonåring och mådde skit över det, hade en sån kampanj kommit då hade det knäckt mig. Den talar om att du inte duger och det ska tydligen vara något form av budskap i detta lilla videoklipp ironiskt nog. Jag får inte ihop det. Man duger så länge man passar in i deras mall men annars så gör du det inte. Detta hade jag aldrig visat mina barn eller andra tonåringar då det hade fått många att må dåligt. Men som sagt, är det det som är syftet är det en bra kampanj.
  • T W

Folk har ju blivit så förblindande över att Size 0 är dåligt så dom fattar inte att ALLA ideal är dåliga. Just nu känns det som att folk tror att bara det sjukligt smala idealet försvinner så är alla problem lösta. 

Nej. Då kommer alla tidningar skriva om hur du får den där kurvigt vackra kroppen. Hur du tränar och äter för att få en stor (men inte dallrig!) rumpa och alla som inte passar in får komplex för att dom inte har dom där fräscha och hälsosamma äppelkinderna och kurvorna.  Folk kommer kolla på skyltdockorna och jämföra sig, och alla kommer inte se ut som dom. Det är fortfarande en mall som ska passas in i. Visst. Det är ju absolut hälsosammare på ett sätt, men psykiskt kommer vi må lika dåligt. Det det säger just nu är ju "Utseendet är jätteviktigt, men du ska inte vara smal, det är såhär du ska se ut nu!". Vi bra omfördelar vika som har "rätt" kropp. 
    Jag står fortfarande fast vid mina tidigare inlägg, att reklamen är kass och att dom missat halva poängen.

• Furstinna
    T W skrev 2013-09-27 12:30:05 följande:
    Folk har ju blivit så förblindande över att Size 0 är dåligt så dom fattar inte att ALLA ideal är dåliga. Just nu känns det som att folk tror att bara det sjukligt smala idealet försvinner så är alla problem lösta. 

Nej. Då kommer alla tidningar skriva om hur du får den där kurvigt vackra kroppen. Hur du tränar och äter för att få en stor (men inte dallrig!) rumpa och alla som inte passar in får komplex för att dom inte har dom där fräscha och hälsosamma äppelkinderna och kurvorna.  Folk kommer kolla på skyltdockorna och jämföra sig, och alla kommer inte se ut som dom. Det är fortfarande en mall som ska passas in i. Visst. Det är ju absolut hälsosammare på ett sätt, men psykiskt kommer vi må lika dåligt. Det det säger just nu är ju "Utseendet är jätteviktigt, men du ska inte vara smal, det är såhär du ska se ut nu!". Vi bra omfördelar vika som har "rätt" kropp. 

Jag står fortfarande fast vid mina tidigare inlägg, att reklamen är kass och att dom missat halva poängen.

• Maddiogora

Som tjockis är jag tacksam att det finns xl butiker , som Tunnis skulle jag också vilja ha något att ha på mig :)

• hallontroll
    T W skrev 2013-09-27 12:30:05 följande:
    Folk har ju blivit så förblindande över att Size 0 är dåligt så dom fattar inte att ALLA ideal är dåliga. Just nu känns det som att folk tror att bara det sjukligt smala idealet försvinner så är alla problem lösta.  Nej. Då kommer alla tidningar skriva om hur du får den där kurvigt vackra kroppen. Hur du tränar och äter för att få en stor (men inte dallrig!) rumpa och alla som inte passar in får komplex för att dom inte har dom där fräscha och hälsosamma äppelkinderna och kurvorna.  Folk kommer kolla på skyltdockorna och jämföra sig, och alla kommer inte se ut som dom. Det är fortfarande en mall som ska passas in i. Visst. Det är ju absolut hälsosammare på ett sätt, men psykiskt kommer vi må lika dåligt. Det det säger just nu är ju "Utseendet är jätteviktigt, men du ska inte vara smal, det är såhär du ska se ut nu!". Vi bra omfördelar vika som har "rätt" kropp.  Jag står fortfarande fast vid mina tidigare inlägg, att reklamen är kass och att dom missat halva poängen.   

• Doofie
    hallontroll skrev 2013-09-26 19:58:51 följande:
    Dubbelmoral... Det finns massor av riktiga butiker som vänder sig till överviktiga. Övervikt är inte mer hälsosamt än undervikt. Men det är inne att endast hacka på smala.
  • mmg

Hur är en (fejkad) "kampanj" för smala kläder en kränkning mot smala? 
    Det har väl egentligen ingenting att göra med personer som är smala p.g.a gener. 
    Det har däremot att göra med alla de som inte nödvändigtvis har sådana gener men som begränsar sitt dagliga liv och kämpar mot sin kropp för att "passa in" i det de ser som eftersträvansvärt.

"Do you fit in?" ska se ut som ett rakt och lite vågat uttalande av det komersiella smalhetsidealet, dvs det underförstådda "Du duger bara på riktigt om du ser ut så här" som antyds för konsumenten med bilder överallt dagligen men aldrig sägs rakt ut.  
    Det är ju idealet man riktar sig mot i kampanjen bakom kampanjen. 

"Do you fit in?" låter elitistiskt och exkluderande, som kläder för ett fåtal som bevisar att man tillhör den lilla gruppen perfekta och lyckade - just vad anorektiker strävar efter. Man stävar efter det 'perfekta' och ser ner på massan av vanliga människor som följer sina impulser och inte har total självdisciplin.

Budskapet är utformat för att också dra till sig de som håller på med självsvält, för att få dem att komma i kontakt med den hjälpande organisationen bakom kampanjen.  

En del anorektiker letar tydligen upp idealbilder, till exempel söker upp bilder på extremt smala kroppar att inspireras av och ha som målsättning (fast det blir bara ett delmål om de lyckas). 
    Själv gjorde jag aldrig det men har i efterhand träffat på bloggar där anorektiska tjejer lägger upp och skriver om sådant. 
    Miss Skinny-reklamen ser ut som något som bör fånga deras intresse.

Svar på tråden Miss Skinny-kläder?