• Anonym (Undrar)

Bostadsbidrag under föräldraledighet?

Hej! Jag gjorde en uträkning på er hemsida och jag kan ev. få bostadsbidrag under min föräldraledighet.
    Hur uppger jag då inkomsten? Det är ju olika summor varje månad som betalas ut (i föräldrapeng). Samt vilken skattesats man räknar med? Jag vill inte göra fel så jag blir återbetalningsskyldig.

Sen undrar jag också över en sak som inte rör föräldrapengen men som ni kanske kan svara på ändå.
    Jag och barnets pappa är tillsammans men bor inte ihop. Alltså kommer han ju att betala underhåll.
    Har hört att det är bäst att ta det via försäkringskassan i stället för att föra över pengar mellan oss. Hur gör man då?

Mvh    

• Svar på tråden Bostadsbidrag under föräldraledighet?
  • Försäkringskassan

Hej

När man ansöker om bostadsbidrag så ska man beräkna sin årsinkomst från 1 januari - 31 december under det år man ansöker bostadsbidrag för. Du får försöka räkna ut ett snitt du har varje månad och ta det gånger antalet månader du kommer uppbära föräldrapenning, om det sker förändringar under året så skickar du bara in en ändring.

Om ni inte kan lösa det med underhållsbidrag själv så kan du ansöka om underhållsstöd genom blanketten på länken nedan:

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/b046d530-8e49-429e-8f7b-af0ae7c28e6f/5012.pdf

Hälsningar
    Erik, handläggare. 

Svar på tråden Bostadsbidrag under föräldraledighet?