• Mimmi74

Hur vänder jag negativa tankar till positiva?

Mycket har hänt i mitt liv de senaste veckorna. Från att ha varit föräldraledig i sex år jobbar jag nu heltid på en för mig ny arbetsplats. Jag fick tjänsten bland 80 sökande och har nu en massa problem att lösa. De är trevliga mot mig här och jag borde vara allt annat än ... olycklig.

Jag saknar mina barn. Jag vill inte ödsla tid på något annat än familjen. Och jag sover skitdåligt, fruktansvärt dåligt. Jag har utvecklat en rädsla att inte sova när jag lägger mig på kvällen. Kroppen är nu i dåligt skick och jag behöver hjälp att vända mina dåliga tankar till goda. Har alltid, i hela mitt liv, varit mer pessimist än optimist, men har aldrig varit deprimerad, vilket jag funderar över om jag kanske blivit nu. Mår dock jättebra de dagar jag vaknar utvilad.

Ge mig verktyg att tänka rätt!! Enkla, handfasta då jag själv slipper läsa i böcker. Har fyra små barn att ta hand om och en make som jobbar mycket utomlands. Jag har inte tid att gå i terapi. Hjälp mig!! Familjen faller med mig. Känns inte bra alls det här.

• Svar på tråden Hur vänder jag negativa tankar till positiva?
  • lionness

Din man behöver ta ett större ansvar hemma om du ska orka jobba. Kanske kan han byta jobb?

Just situationen som du beskriver, ensam med ansvar för barn är typisk för de jag känner som blivit utbrända. 

• Mimmi74

Min man tar ansvar. Problemet för mig ligger i att jag känner låg självkänsla inför min roll på jobbet och att jag saknar mina barn. Jag behöver tänka positivt och gilla mina positiva tankar. Jag vill verkligen gilla att jobba. Vi har fantastiska friska barn. Jag vet de som har ETT barn med bokstavsproblematik som tar mer tid i anspråk än vad våra fyra gör.

• lionness
    Mimmi74 skrev 2013-09-25 13:52:33 följande:

Min man tar ansvar. Problemet för mig ligger i att jag känner låg självkänsla inför min roll på jobbet och att jag saknar mina barn. Jag behöver tänka positivt och gilla mina positiva tankar. Jag vill verkligen gilla att jobba. Vi har fantastiska friska barn. Jag vet de som har ETT barn med bokstavsproblematik som tar mer tid i anspråk än vad våra fyra gör.

Fast om din man jobbar mycket borta (som du skrev) kan ni knappast ha delat ansvar. 

Men jag förstår vad du menar, du vill hellre vara med dina barn än att jobba. Tänk så här att nu när du ändå är iväg, lämnar dina barn på dagarna, så är det ju för allas bästa att det faktiskt går bra för dig på jobbet och att du engagerar dig. 
Svar på tråden Hur vänder jag negativa tankar till positiva?