• Ensam7207

Vad skall jag göra, min fru är alkoholist

Hej!

För drygt två år sedan blev jag ställd mot vägen av min svärmor, då jag själv var inne i ett alkoholmissbruk. Jag var aktiv under ca 3 år, och det sista året drack jag något nästan varje dag. Jag driver egen firma och arbetade som vanligt och fungerade som vanligt rent socialt. Dock var jag som andra alkoholister mycket duktig på att dölja mitt missbruk.   

När jag slutade jag helt med hjälp av en öppenbehandling dit jag gick på kvällstid, vilket innebar att jag kunde fortsätta arbeta och bo hemma. Detta har gått mycket bra och idag är jag så tacksam för att jag är fri från min kompis alkoholen. Ett helt nytt liv har öppnats sig för mig och jag mår nog för första gången bra i hela mitt liv.  

Det märkliga var att i samband med att jag slutade dricka började vårt äktenskap fungera dåligt. Vi har i princip aldrig bråkat eller direkt varit ovänner. Jag uppfattade situationen som om jag blev tråkig, när jag inte längre drack. Jag fick aldrig något stöd av min fru i mitt arbete med att tillfriskna, jag fick aldrig höra exempelvis, jag kommer stötta dig i detta, jag är så tacksam för att du inte dricker, jag kommer finnas här för dig. Vad som hände var att det byggdes upp en mur där vi inte pratade om våra känslor, utan vardagen bara rullande på. Jag var många gånger olycklig då det kändes som att hon inte var intresserad av mig längre, och jag fick aldrig någon förklaring till varför. Jag har så många gånger försöka att prata om oss, men det gick aldrig. När jag varit nycketer i drygt ett år, flyttade hennes bästa kompis in i den lägenhet vi har i vår fastighet. Då kändes det som jag förlorade henne fullständigt. Hon umgicks varken med mig eller barnen varken fysiskt eller på en känslomässig nivå.  Hon började gå ut mycket med hennes kompis och kom hem sent på nätterna, oftast påtagligt berusad.  Jag försökta på alla sätt jag förmådde mig att nå henna i dialog, men helt förgäves. Jag pratade med personelen på det öppna behandlingshemet jag gick på om råd. Jag var så säker på att det blivit så här bara för att jag tidigare drack, och tog på mig hela skulden.

I januari i år fick berättade hon att hon vid ett tillfälle hånglat med en annan man, detta berättade hon av den anledning att en tjej i vår omgivning hade gjort henne uppmärksam på att alla i vår omgivning visste om detta, då en kompis till mig sett händelsen. Hon var uppriven och ledsen, dock gick det bara två veckor och sedan var de på krogen igen, även om hon sagt att de skulle stanna på den tjejmiddagen hon och hennes väninna gick på. Jag ett sms att de snart skulle komma hem, då kände jag mig lugn och somnade, kl 4 på morgonen ringer hon berusad från en taxi och är på väg hem från krogen. Jag blev jätteledsen då jag förstod att hon ljugit igen.

I påskas flyttade hon helt plötsligt utan någon som helst förvarning, ingen dialog om varför, ingen dialog om hur vi praktiskt skulle ordna med våra tre barn.  Dock kom hon till mig och ville att jag skulle betala hennes del av den lägenhet som hon och hennes väninna och väninnans syster hyrt under ett år.    Hon kom även och ville att jag skulle köpa en bil till henne. Jag förstod verkligen ingenting, varför hände allt detta? Jag valde att vänligt men bestämt tala om jag behövde vara i fred ett tag, detta hade hon ändå svårt att  acceptera och ringde mig och pratade som om ingen hade hänt.

I slutet av sommaren pratade vi och kom överens om att försöka igen. Vi började umgås tillsammans och åkte även på en minisemester med barnen, men det kändes aldrig riktigt äkta för mig. Jag hade en magkänsla som inte alls var bra.  Under ca 5 veckor kom hon hem till mig sent på nätterna ordentligt berusad. Men för övrigt verkade  hon inte ha något större intresse av mig. I början av september skull hon ha en tjejkompis på middag, och jag tänjde direkt att nu kommer hon ringa och vilja komma hem till mig i natt. Jag bestämde mig för att när hon ringer tala om att det inte är okay och att hon får åka hem till sig. Denna gång ringde hon inte, hon hade kvar nyckel till huset. På natten kl 3 kröp hon plötsigt ner naken i sängen varvid jag vaknade. Det var min vecka att ha barnen så både vår 3 åring och vår 4.5 åring hade kommit in till mig. Jag bad henne att åka hem för det var verkligen inte okay. När hon skulle gå upp och ta på sig rev hon hela klädkammaren varvid barnen vaknade och var blev jätterädda och undrade vad det var med mamma, hon försöka rent fysiskt putta bort barnen. Jag insåg då att hon var ordenligt berusad och inte kunde ta hon om sig själv. Jag såg till att hon somnade så att jag kunde trösta barnen. Sedan gick jag ner och såg röran i badrummet och hennes kläder utsprida över köksgolvet, hennes vita jeans var helt skitiga.

Jag fick då syn på hennes telefon vilket hon skyddat med sitt liv de senaste 8 månaderna. Det jag fann var att hon hade en relation med en gift man, hennes föra chefs man. Det var hur många meddelanden som helt som var av sexuell karaktär. Hon skrev saker som hon ville att han skulle göra och saker som hon skulle göra. Hon har alltid haft svårt att prata om sex med mig och helst skall de ske i sängkammaren, Så hade det varit i 7 år. Det jag lästa var som om en helt annan människa skrivit. Det var nog här jag förstod att det var inte min sjukdomsbild som var orsaken till våra relationsproblem, hon hade snabbt efter vår separation börjat gå ner sig i alkoholen. Och det var inte bara denna man, det fanns även hur många kontakter som helst på mach.com, så hon nöjde sig inte med den gifta mannen.  

Jag går på AA varje dag nu för att bevara min nykterhet, för det är första gången under mina dryga två år som nykter som jag känt viljan att dricka igen. Om fyra veckor går vår prövotid ut gällande skilsmässan. Hon vill forfarande inte skilljas även om hon forsätter relationen med den gifta mannen. Jag har delat om allt detta på AA men inte berättat något för hennes föräldrar. Hon behöver hitta sin botten, men det gör så ont att se en människa lida som hon gör och veta att detta är min fru som jag älskar. Jag gifte mig av kärlek och måste nu även skillja mig av kärlek, det är de rådet jag ges. Detta för att hon måste stå på egna ben och hitta sin botten på en gen hand.

Vet inte vad jag skall göra? Skall jag släppa en bomb och berätta för hennes föräldrar, hennes väninna som skrivit en massa elaka saker om, skall jag  skicka ett meddelande till den gifta mannen och berätta att jag vet.

• Svar på tråden Vad skall jag göra, min fru är alkoholist
  • sarawl

Snälla du, prata med hennes föräldrar och prata med henne själv. Säg att du vet att hon har problem med alkoholen och att du vill att hon söker hjälp. Helt ärligt tror jag inte att hon älskar dig längre. Då hade hon inte betett sig så som hon gör. Du skriver själv att hon kom hem till dig men verkade inte märkbart intresserad av dig.

En liten undran, har hon barnen hos sig varannan vecka eller hur ser det ut? Hon ska inte ha sina barn boende hos sig om hon dricker så som du beskriver. Gör en anmälan till socialen som då gör en utredning. Det gjorde jag mot min man vilket fick upp hans ögon en del. Det var mycket de hade att berätta i skolan och på dagis, de visste så mycket mer än vad jag trodde. Synd bara att det inte var dem som gjorde anmälan.

Snälla, du har gjort en enormt lång resa och varit hur duktig som helst och är fortfarande. Sådana personer som du är mina hjältar. Det är en sådan man som du är som jag ser upp till och beundrar.
    Att ta sitt ansvar, ta emot den hjälp som finns för att om inte rädda sig själv i alla fall rädda sina barn. Det är otroligt stort i mina ögon.

Kram på dig och lycka till!
    Sara

• Anonym (nykter alkis)

Hej

Eftersom du har varit alkis så vet du att det inte hjälper att konfrontera henne eller berätta för hennes föräldrar. En alkis måste inse det själv annars nekar man alltid. Du har säkert också gjort det några gånger om du har blivit konfronterat. Låt henne inse det själv. Så länge hon inte inser det själv så kommer hon aldrig be om hjälp.

Svar på tråden Vad skall jag göra, min fru är alkoholist