• Cadencee

Bra plockmat som mellanmål

Har en son på 6 månader som äter en del mat nu. Jag vill ha tips på bra mellanmål som består utav plockmat. Just nu får han banan som jag skrapar ur skalet... Han har fått pilla med rån ibland men vad kan man ge som är mer matigt? :)

• Svar på tråden Bra plockmat som mellanmål
  • Birgitta2

Små kokta potatisbitar? Avocado?

• Cadencee

Avokado har jag provat och det tyckte han inte om. Potatis var en bra idé! :)

• Natulcien

Mjukkoka morötter, broccoli, blomkål och liknande så att det blir mjukt och greppvänligt?
    Andra mjuka frukter som papaya, mango och melon, kanske? Eller stora, vita bönor?

• Cadencee

Tack för tips! Vad man får hjärnsläpp ibland :)men blir kanske så nnär det är första barnet.

• Natulcien
    Cadencee skrev 2013-09-25 15:46:07 följande:
    Tack för tips! Vad man får hjärnsläpp ibland :)men blir kanske så nnär det är första barnet.
    Ja, man är ju en rookie med första barnet. Vi höll ju på och mixa och kladda med puréer i flera månader. Så himla dumt och jobbigt. Då är det ju bättre att göra som ni gör och köra på plockmat. Det skulle jag definitivt göra om jag skulle göra om det igen.
  • Cadencee
    Natulcien skrev 2013-09-25 15:47:46 följande:
    Ja, man är ju en rookie med första barnet. Vi höll ju på och mixa och kladda med puréer i flera månader. Så himla dumt och jobbigt. Då är det ju bättre att göra som ni gör och köra på plockmat. Det skulle jag definitivt göra om jag skulle göra om det igen.

Vi kör lite blandat så han får puré också men vore roligt om han fick större möjlighet att äta själv tidigt :) därav att han ska få plockmat för det verkar himla smidigt faktiskt.
  • Natulcien
    Cadencee skrev 2013-09-25 17:39:18 följande:

Vi kör lite blandat så han får puré också men vore roligt om han fick större möjlighet att äta själv tidigt :) därav att han ska få plockmat för det verkar himla smidigt faktiskt.
    Ja, det är smidigt, för man får ju mer tid att äta själv om barnet äter själv. Dessutom tror jag att det ger större matglädje och njutning till barnet än om man sitter och skedar in mat.
  • nozpa

Pasta har varit favorit hos bägge mina. Vattenmelon är lillpluttans favorit.

• hannis

Melon, banan, apelsin, kokta ärtor, majs, leverpastej skuret i bitar, kokt ägg, ugnpannkaka i bitar, mjuka osttärningar, smörgåsrån eller mjukt bröd med smör på, 

Svar på tråden Bra plockmat som mellanmål