• Anonym (Umgänge)

Besöka sonens skola

Jag har två barn med mitt ex, (11 och 13 år) och ligger i vårdnadstvist nu. Fick äntligen ett interimistiskt (tillfälligt) beslut från tingsrätten att vårdnaden ska vara fortsatt gemensam, boendet hos exet och jag har umgängesrätt med umgängesstöd.

Anledningen till det sistnämnda är att barnen blivit utsatta för Föräldraalienation och jag måste gilla läget med denna typen av umgänge ett tag.
    Det finns alltså absolut inte skäl för mig att ha en övervakare vid umgänget, det är insatt för att mitt ex då inte kan fortsätta att motsätta sig barnens rätt till båda sina föräldrar. 

Jag har i fem veckor besökt skolan och då träffat det yngsta barnet som mycket gärna vill det. Nu har den andra föräldern fått läraren att tro att jag inte längre får träffa barnen där.
    Det finns absolut inget besöksförbud!
    Jag väntar på svar från min advokat ang detta, men ville söka mer erfarenheter här om det finns.

Finns det någon mer som upplevt detta eller något liknande?
    Om du inte vet vad Föräldraalienation är, snälla läs på först.
    Tack på förhand  

• Svar på tråden Besöka sonens skola
  • Anonym (p)

Om exet har påstått det så måste exet kunna bevisa det. Skolans personal får inte neka en vårdnadshavare att närvara under skoldagen. Så be läraren prata med föräldern och be om bevis på att du har besöksförbud mot dina barn!

Har du inte en interimistisk dom att visa som beskriver att du har vårdnad?

• Anonym (Umgänge)

Tack för svaret. Väntar med spänning på svar från advokaten. Jag har inget skriftligt från rätten men ska begära det. Fick beslutet uppläst muntligt via telefon. Fortsättning följer..

• Anonym (Liv)

Stör det inte väldigt mycket om du skall ha umgänge på skoltid? Vi har begränsade dagar vi föräldrar får vara med om det inte finns särskilda omständigheter. Vad är "Föräldraalienation"?

• Anonym (p)
    Anonym (Umgänge) skrev 2013-09-26 13:20:07 följande:
    Tack för svaret. Väntar med spänning på svar från advokaten. Jag har inget skriftligt från rätten men ska begära det. Fick beslutet uppläst muntligt via telefon. Fortsättning följer..
    Men din advokat måste väl ha fått papper? Har du provat ringa advokatsekreteraren?
  • Anonym (D)

Jag hänger inte med; om barnen utsatts för föräldraalienation, hur kommer det sig då att yngsta barnet gärna vill träffa dig? Jag trodde själva begreppet innebar att barnet tog avstånd från föräldern?

• Anonym (p)
    Anonym (D) skrev 2013-09-26 13:29:31 följande:
    Jag hänger inte med; om barnen utsatts för föräldraalienation, hur kommer det sig då att yngsta barnet gärna vill träffa dig? Jag trodde själva begreppet innebar att barnet tog avstånd från föräldern?
    De har kanske upptäckt att pappa inte alls är som mamma har påstått, när de väl har träffat honom?
  • Anonym (PA PAS)
    Anonym (D) skrev 2013-09-26 13:29:31 följande:

Föräldraalienering är förstadiet (försöket) och den svenska definitionen om man försöker få barnet att ta avstånd från den andra föräldern. På engelska kallas det PAS (Parental Alienation Syndrom) om man lyckas, men i Sverige talar man inte om syndrom (eller disorder) utan alltså bara om själva företeelsen (Parental Alienation).
  • Anonym (Umgänge)

Liv- Jag har inte "umgänge" med sonen i skolan i den meningen. Jag är där som en vanlig förälder som jag brukar, utan att vara i vägen och sonen är fri att göra vad han vill på rasten. Jag har mest funnits i bakgrunden. Lärarna har under många år förespråkat fördelarna med att vi föräldrar är välkomna till skolan när som helst.
    En bra förklaring på Föräldraalienation kom ovan.

p- Tror inte min advokat har någon sekreterare. Väntar tålmodigt nu, då det inte är akut egentligen.

D- Det den andra föräldern gör har inte bitit på den yngsta särskilt mycket. Däremot den äldre, därav umgänge stödjaren. Jag är mycket glad för det. Nu kan barnen träffa mig utan att själva försöka komma överens med sin andra förälder som är mycket manipulativ och dominant.

• Björnbärspaj

Har du träffat barnet varenda dag i skolan i fem veckor?

• Anonym (Umgänge)

Björnbärspaj - Nej, en till två ggr per vecka och ca 2-3 tim per gång. Och då på lämpliga lektioner som idrott, utetimme, slöjd och annat praktiskt.

• Anonym (insatt)
    Anonym (PA PAS) skrev 2013-09-26 20:04:44 följande:

Föräldraalienering är förstadiet (försöket) och den svenska definitionen om man försöker få barnet att ta avstånd från den andra föräldern. På engelska kallas det PAS (Parental Alienation Syndrom) om man lyckas, men i Sverige talar man inte om syndrom (eller disorder) utan alltså bara om själva företeelsen (Parental Alienation).
    Nu är det ju så att "föräldraalienation" varken är ett juridiskt eller medicinskt begrepp. Myndigheter (fra domstolar och socialtjänst) har fått kritik för att de i vissa sammanhang använt det oväderhäftiga begreppet som inte alls vilar på ngn forskningsgrund.
    I fra "pappa-kretsar" har man försökt få PAS godkänd som en erkänd diagnos (ungefär som autism, hjärtflimmer eller öroninflammation) men inte lyckats! Alltså skall inte begreppet användas i seriösa sammanhang!
  • Litet My
    Anonym (insatt) skrev 2013-09-29 23:14:30 följande:
    Nu är det ju så att "föräldraalienation" varken är ett juridiskt eller medicinskt begrepp. Myndigheter (fra domstolar och socialtjänst) har fått kritik för att de i vissa sammanhang använt det oväderhäftiga begreppet som inte alls vilar på ngn forskningsgrund.
    I fra "pappa-kretsar" har man försökt få PAS godkänd som en erkänd diagnos (ungefär som autism, hjärtflimmer eller öroninflammation) men inte lyckats! Alltså skall inte begreppet användas i seriösa sammanhang!
  • Anonym (....)
    Anonym (Umgänge) skrev 2013-09-25 23:00:13 följande:
    Jag har två barn med mitt ex, (11 och 13 år) och ligger i vårdnadstvist nu. Fick äntligen ett interimistiskt (tillfälligt) beslut från tingsrätten att vårdnaden ska vara fortsatt gemensam, boendet hos exet och jag har umgängesrätt med umgängesstöd.

Anledningen till det sistnämnda är att barnen blivit utsatta för Föräldraalienation och jag måste gilla läget med denna typen av umgänge ett tag.
    Det finns alltså absolut inte skäl för mig att ha en övervakare vid umgänget, det är insatt för att mitt ex då inte kan fortsätta att motsätta sig barnens rätt till båda sina föräldrar. 

Jag har i fem veckor besökt skolan och då träffat det yngsta barnet som mycket gärna vill det. Nu har den andra föräldern fått läraren att tro att jag inte längre får träffa barnen där.
    Det finns absolut inget besöksförbud!
    Jag väntar på svar från min advokat ang detta, men ville söka mer erfarenheter här om det finns.

Finns det någon mer som upplevt detta eller något liknande?
    Om du inte vet vad Föräldraalienation är, snälla läs på först.
    Tack på förhand  
    Du är man va Ts ? 
  • Anonym (p)
    Anonym (insatt) skrev 2013-09-29 23:14:30 följande:
    Det förhindrar inte att det förekommer. Jag ser det tyvärr alltför ofta i verkligheten. Många mammor försöker smutskasta sina barns pappor. Även tingsrätten inser det och även om man inte alltid pratar om föräldraalienering så brukar det synas att den som blivit smutskastad får del i vårdnaden/ensam vårdnad, mycket umgänge/växelvis boende/boendet för barnet. Det är fakta. Fl är inte "seriösa sammanhang".
  • Anonym (insatt)
    Anonym (p) skrev 2013-09-29 23:22:13 följande:
    Det förhindrar inte att det förekommer. Jag ser det tyvärr alltför ofta i verkligheten. Många mammor försöker smutskasta sina barns pappor. Även tingsrätten inser det och även om man inte alltid pratar om föräldraalienering så brukar det synas att den som blivit smutskastad får del i vårdnaden/ensam vårdnad, mycket umgänge/växelvis boende/boendet för barnet. Det är fakta. Fl är inte "seriösa sammanhang".
    Att man pratar illa om varandra inför barnen förekommer i de bästa familjer, det stämmer, men beskriv det då på det sättete - inför inte overhäftiga begrepp som "föräldraalienation" som utöver att det saknar evidens också är obegripliga för gemene man och skapar förvirring!

Glöm inte heller at barn själva kan välja att ta avstånd utan den andra förälderns påverkan! Det förekommer och kan ske av olika orsaker (som inte alls har med boförälderns agerande att göra!)
  • Anonym (p)
    Anonym (insatt) skrev 2013-09-29 23:27:29 följande:
    Att man pratar illa om varandra inför barnen förekommer i de bästa familjer, det stämmer, men beskriv det då på det sättete - inför inte overhäftiga begrepp som "föräldraalienation" som utöver att det saknar evidens också är obegripliga för gemene man och skapar förvirring!

Glöm inte heller at barn själva kan välja att ta avstånd utan den andra förälderns påverkan! Det förekommer och kan ske av olika orsaker (som inte alls har med boförälderns agerande att göra!)
    Det är stor skillnad på de bästa familjernas sätt att prata och när en boendeförälder totalt smutskastar barnets andra förälder. Begreppet används och förstås även inom domstolarna. Sen behöver du inte förstå att det är så.

Visst kan det inträffa men i Ts fall så är det inte så.

Är det en känslig fråga för dig?
  • Anonym (insatt)
    Anonym (p) skrev 2013-09-29 23:29:40 följande:
    Det är stor skillnad på de bästa familjernas sätt att prata och när en boendeförälder totalt smutskastar barnets andra förälder. Begreppet används och förstås även inom domstolarna. Sen behöver du inte förstå att det är så.

Visst kan det inträffa men i Ts fall så är det inte så.

Är det en känslig fråga för dig?
    Ja, så till vida att jag inte gillar när man sprider desinformation på FL - särskilt inte i en så, för många; känslig fråga som familjerätt!
  • Anonym (p)
    Anonym (insatt) skrev 2013-09-29 23:59:53 följande:
    Ja, så till vida att jag inte gillar när man sprider desinformation på FL - särskilt inte i en så, för många; känslig fråga som familjerätt!
    Vad består desinformationen i?
Svar på tråden Besöka sonens skola