Att vara en välplanerad person som nu har fått missfall - alla drömmar sprack!
Jag måste få skriva av mig lite och tar gärna lite input. Jag är en väldigt välplanerad person. Jag planerar allting långt i förväg, gillar att skriva listor, fundera och planera, det är inget måste men något jag trivs med. Mina barn är således väldigt välplanerade de också, inte så att de kommit helt på beställning men ändå rätt så när jag tänkt mig. Så bestämmer vi oss för att satsa på barn nr tre. Blir gravid på fjärde försöket. Jag har sedan mitt första barn kom på vintern känt att jag vill inte ha barn på sommaren. Jag vill inte känna mig så där blödande, äcklig och ofräsch som man gör efter en förlossning mitt i högsommarvärmen. Jag vill inte vara höggravid och tokvarm och sen ännu varmare av värmen ute. Jag vill inte behöva oroa mig för semesterkaotiska förlossningsavdelningar. Jag vill inte behöva oroa mig för om en nyfödd blir tokvarm. Och jag vill inte behöva vara nyförlöst och känna att jag måste träffa folk och njuta av sommaren, jag vill kunna gå in i den där bubblan som funnits där så bekvämt när jag fått vinterbarn.
Alltså, jag blev gravid med bf i april. Perfekt! Allting var perfekt med att få barn på våren. Härligt lagom väder, ljust (jag slipper lite av den mörkerdepression/baby blues jag fick med första barnet mitt i vintern). Barnen kan vara på förskolan som vanligt när vi föder barn och kan också fortsätta gå på förskolan under våren om vi och de vill, barnvakterna är inte bortresta den årstiden, bebisen och jag hinner bli stabila till sommaren och vi kan göra saker ihop hela familjen när alla är lediga osv. Allting var perfekt med en vårbebis.
Vad händer? Jo jag får missfall! Alla planer spricker fullkomligt. Jag sörjer inte ett barn för i vecka 10 hade jag inte ett barn i magen ännu men jag sörjer drömmen om ett barn. Jag sörjer våren med en liten nyfödd och glada syskon som skulle upptäcka vårens alla blommor tillsammans och njuta av att slippa stressa runt i det vanliga livspusslet med jobb och förskola. Jag sörjer sommaren då hela familjen skulle njuta av långledighet ihop med en bebis.
Och nu då, nu när jag bara vill bli gravid fortast möjligt, nu måste jag då börja drömma om en sommarbebis. Hela kroppen bara längtar efter att bli gravid igen och få en bebis. Alla söta bebisbilder man ser överallt gör att det bara kliar i en av längtan. Alltså vore en sommarbebis underbart. Men hur får jag känslan av drömmen om en sommarbebis att gå ihop med alla negativa sidor med att få barn mitt i sommaren som jag haft? Och rädslan för att inte bli gravid alls på länge är ju ännu större, tänk om jag måste gå där i sommar och inte ens vara nära en bebis?
Någon som har några tankar?