• MoaElis

Torr hårbotten eller mjäll?

Hur vet man vad man har? Jag har läst om mjäll, men jag tycker att det är omöjligt att avgöra... Jag har som vita flagor i hårbotten, inte jätte mycket men jag vill gärna bli av med det. Jag testa något mjällschampo för ett par år sen men det hjälpte inte. Nu tänkte jag försöka igen med något annat sånt schampo, om det nu skulle vara så att jag har mjäll. Frågan är bara om det är dåligt för hårbotten om man använder det utan att ha mjäll? Speciellt om det nu är torr hårbotten jag har.  Tipsa gärna om något bra/skonsamt mjällschampo!
  • Svar på tråden Torr hårbotten eller mjäll?
  • MoaElis

eller ja, det kanske inte var exakt samma men antar att dom använder ungefär samma ingredienser.

• alynda

. Om du har så torr hårbotten att det flagnar borde det bli bättre om du tvättar håret mer sällan och använder ett milt balsam även i hårbotten. Mjäll kan man däremot ha i kombination med fett får. Mjällschampo rekommenderar jag att du köper på Apoteket, t ex Fungoral fungerar. Många av salonsmärkena och butiksmärkena, som Head &Shoulders ger fungerar bara under själva användningstiden så att man bör "beroende" av schampot, eftersom de bara har en kosmetisk effekt. Medicinska schampon tar däremot död på svampen som orsakar mjället och effekten kvarstår lång tid framöver.

• MoaElis

Hm, okej det lät ju inte så bra. Men nu köpte jag det där, om det inte fungerar så har jag inget emot att fortsätta med det. 

• Tulipa 01

Om det inte är mjäll du har utan bara torr hårbotten så tycker jag Kerastase Bain bio-recharge är ett bra shampo. Kerastase överlag är väldigt bra och inte så dyrt om man köper det från England. På sminkrea.se finns tips på butiker i England som säljer bl.a. billiga hudvårdsprodukter med fri frakt till Sverige.

• Ekosnygg

Jag såg att shampoot innehöll cocomidoprypyl betaine som inte är en rolig ingrediens. Prova en hårkur med jojobaoljan. Den balanserar och återställer så att du slipper din torra hårbotten

• MoaElis
    Ekosnygg skrev 2013-10-06 12:36:26 följande:
    Jag såg att shampoot innehöll cocomidoprypyl betaine som inte är en rolig ingrediens. Prova en hårkur med jojobaoljan. Den balanserar och återställer så att du slipper din torra hårbotten
    Hmm okej,  på vilket sätt är det dåligt?
  • Tulipa 01

Jag undrar också på vilket sätt cocomidoprypyl betaine är dåligt? Det är ju rengöraren i shampot, så jag ser inte riktigt hur den kan ersättas med jojobaolja, en olja kan väl knappast ersätta ett shampo? Eller är det någon form av balsammetod som förspråkas?

• skogsvitter

Vad sägs om att helt enkelt lägga ner med att förstöra håret och hårbotten med kemikalier så kommer du även slippa dina problem med mjäll/torr hårbotten

Mitt huvud och hår har aldrig mått bättre sedan jag slutade med den där kemiska smörjan som numera kallas schampo! Har inte använt vanligt schampo på 2 år, helt underbart!

I övrigt så är kur eller schampo på nässlor otroligt effektivt mot mjäll! Urtekram är ett märke med helt naturliga hårvårdsprodukter och de har ett mjällschampo med nässlor vet jag, så det är ett konkret tips jag kan ge när det gäller val av produkt.

• skogsvitter
    Tulipa 01 skrev 2013-10-06 20:16:19 följande:
    Jag undrar också på vilket sätt cocomidoprypyl betaine är dåligt? Det är ju rengöraren i shampot, så jag ser inte riktigt hur den kan ersättas med jojobaolja, en olja kan väl knappast ersätta ett shampo? Eller är det någon form av balsammetod som förspråkas?
    Det stod ingenting om att jojobaoljan skulle ersätta schampo, men de flesta vårdar sitt hår med kurer ibland för att håret ska må bra. Dessa kurer bygger oftast på olja, eftersom det som sagt återställer balansen, och har man de problem som TS skriver om så vore det verkligen på tiden för en kur (dvs en tillfällig behandling som man gör en gång och sedan är det bra). Torr hud och mjäll orsakas ju av obalans (svamp är ju i grunden orsakat av en obalans, det är ju därför det alls uppstår svamp, såväl i hårbotten som i underlivet eller vart helst man nu råkar få svamp).
  • Tulipa 01

Men då är ju frågan vilket shampo man ska använda istället för ett som innehåller cocomidoprypyl betaine. Jag kan inte påstå att jag är jätteinsatt, men vad jag förstått så innehåller väldigt många shampon just detta ämne. Och innehåller det inte detta ämne så innehåller det något annat rengörande ämne som också kan vara allergent. Eller finns det något annat rengörande ämne som är bevisat bättre/mildare än cocomidoprypyl betaine?

Som någon påpekade i kommentarerna till inlägget hos naturligtsnygg så ga Rita Steins detta ämne väl godkänt i sin bok “Skönhet – till vilket pris”. Det framgår även att flertalet ekologiska produkter innehåller detta ämne eftersom det har ett naturligt ursprung. Även Paula Begoun ger denna ingrediens bra betyg. 

• Lousia

Selsum schampo heter det. Det finns på Apoteket :)

• Lindsey Egot the only one

Det finns något som heter vintereksem och sitter oftast i hårbotten.

• MoaElis
    skogsvitter skrev 2013-10-06 20:24:36 följande:
    Vad sägs om att helt enkelt lägga ner med att förstöra håret och hårbotten med kemikalier så kommer du även slippa dina problem med mjäll/torr hårbotten

Mitt huvud och hår har aldrig mått bättre sedan jag slutade med den där kemiska smörjan som numera kallas schampo! Har inte använt vanligt schampo på 2 år, helt underbart!

I övrigt så är kur eller schampo på nässlor otroligt effektivt mot mjäll! Urtekram är ett märke med helt naturliga hårvårdsprodukter och de har ett mjällschampo med nässlor vet jag, så det är ett konkret tips jag kan ge när det gäller val av produkt.
    Helt utan schampo tror jag inte fungerar för mig, lär bli väldigt fett. Jag har testat några schampon som ska vara naturliga men dom har inte fungerat så bra... Men är urtekram typ det här:http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/urtekram-schampo-eko-250-ml eller? Det var ju billigt iallafall.
  • CinnamonGirl
    MoaElis skrev 2013-10-08 11:01:04 följande:
    Helt utan schampo tror jag inte fungerar för mig, lär bli väldigt fett. Jag har testat några schampon som ska vara naturliga men dom har inte fungerat så bra... Men är urtekram typ det här:http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/urtekram-schampo-eko-250-ml eller? Det var ju billigt iallafall.
    Men håret blir ju fett för att du använder shampoo. Trappa ner gradvis så lär även det feta minska.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
Svar på tråden Torr hårbotten eller mjäll?