• moafeliciaa

    Vikten spelar in stor roll på vilken häst man kan rida?

    Hej! Jag undrar bara en sak. En väldigt märklig fråga men som jag ändå måste ha svar på för en sak. 
    Om man är en ryttare som vill kunna rida alla olika slags hästar, visst är det då ganska bra att man kan pendla i vikten?
    Jag menar, jag rider väldigt mycket unghäst ponnyer och även stora hästar och då tycker jag i alla fall att det är bra om man har lätt att gå ner och upp i vikt. 
    Om man till exempel får i uppgift att rida in en stor häst så är det ju kanske bra om man väger lite mer muskelmassa så att man klarar styrkan. Men om man rider en ung ponny som behöver en liten och lätt ryttare så är det ju bra om man kan gå ner några kilo så att man inte är för tung för unghästen, förstår ni vad jag menar?
    Asså jag väger vanligtvis ca 55 kg men jag äter en antidepp medicin som gör att jag gått upp till 60 kilo. Och i vissa fall så är ju 60 kilo för tungt för en nätt liten ponny. Behöver ett argument till varför jag inte borde fortsätta käka den här medicinen för jag rider väldigt mycket olika hästar och hjälper andra i alla möjliga slags storlekar och modeller och med den här medicinen kan jag inte gå ner i vikt, vilket är viktigt när det gäller ungponnyer ellerhur?! 

  • Svar på tråden Vikten spelar in stor roll på vilken häst man kan rida?
  • emtherese

    En unghäst skelett växer fortfarande så där spelar vikten stor roll enligt mig. Sen beror det på vad för ras hästen är. Beroende på ras så har skelett och muskulatur olika uppbyggnader. Araber är sköra så dom krävs det lätta ryttare medan till ex New Forest/island har kraftigare stomme och klarar tyngden på ett annat sätt.

    Det borde finnas någon typ av tabell eller uppgifter på max vikt och längd för unghästar osv. Sök runt på google och kolla :)

  • villis

    Ja visst är vikten viktigt om du rider mindre ponnys. Men å andra sidan är ditt välmående mycket viktigare, och det borde du nog fundera på innan.

Svar på tråden Vikten spelar in stor roll på vilken häst man kan rida?