• Knäck

Anmäla familj till soc - kan de ta barnen utomlands?

Jag måste tyvärr göra en orosanmälan till socialtjänsten angående en familj i min närhet. Det gäller lättare misshandel men även vårdslöshet och en känslomässigt dålig miljö för barnen. Jag har försökt prata med föräldrarna men de blir väldigt arga av kritiken och slår ifrån sig med att de vill leva enligt sin kultur.
    Nu när jag skulle skriva min anmälan kom jag på en hemsk sak. Tänk om socialen hotar med att ta barnen ifrån dem och de tar barnen till sitt hemland för att undgå det? Barnen och den ena föräldern är svenska medborgare men de borde ju enkelt kunna köpa flygbiljetter och sticka? Finns det något som helst skydd för barnen eller får man bara dra iväg med dem även om en utredning pågår?
    Det som är olagligt i Sverige är helt lagligt i föräldrarnas hemland så där kommer ingen hjälpa barnen. Jag är jätterädd att detta ska bli följden av min anmälan. Finns det något sätt att hindra det? Jag är säker på att jag förlorar kontakten med familjen så jag kommer inte kunna hindra dem själv... Men jag kan ju inte låta bli att anmäla heller. Så svår situation...

• Svar på tråden Anmäla familj till soc - kan de ta barnen utomlands?
  • Technotomten
    Anonym (Soc.) skrev 2013-09-26 20:17:34 följande:
    Ja det finns inget hinder för det under utredning. Om oron är allvarlig och man befarar att barnen kan föras utomlands och där fara illa kan man i extrema fall tvångsomhänderta och placera barnen på hemlig ort. Du kan framföra din oro att barnen i samband med anmälan kan riskera att föras utomlands så tar man med det i bedömningen.
    Fantastiskt. Jävla förmyndarsamhälle!!
  • Anonym (.....)
    vilsen00 skrev 2013-09-27 07:48:49 följande:
    Ta genast kontakt med Länsstyrelsen Östergötland, de har regeringens nationella uppdrag kring hedersförtryck! Be att få tala med Juno Blom - En av Sveriges främsta i frågorna

Du kan också kontakta Polisen, Kicki Åhre-Älgamo (centralen 11414), hon har lång erfarenhet kring barn utomlands samt annan tips hon kan ge kring barnens situation 

Du kan även kontakta Linnamottagningen om det skulle vara så att mamman är i behov av skydd om det skulle te sig att hon också är utsatta för förtryck och våld.
    Prata med dessa om dina farhågor - Tyvärr kan socialtjänsten vara väldigt oerfarna och hanterar hedersförtrycksärenden utifrån en vanlig orosanmälan som man gör på etnicka svenskar, men det är faktiskt så att det är SKILLNAD, sen kan det även ha att göra med prestige och då vill inte socialtjänsten blanda in andra parter och under utredningen kan de skada mer än att göra nytta.....

Var i länet finns du? Du kan vara anonym i kontakt med personerna jag hänvisat till// Lycka till!!!! 
    Ursäkta språket, håller tummarna att du inte gjort orosanmälan ännu, ring de personerna först (ursäkta stavfel)      
  • Queenie70
    umm abdilleh skrev 2013-09-27 07:23:11 följande:

Verkligen!!! Finns ingen annan kultur som är bra eller annat land bara Sverige...vilket skämt...hoppas familjen hinner flytta

Ja att man inte får slå barn är en väldigt bra lag, och Sverige tillhör ett land som där ligger i framkant. Men du anser alltså att det vore bra om föräldrarna här flydde till ett land som tillåter att de fortsätter att slå sina barn?

Hade inte du fått dina egna barn omhändertagna förresten? I såna fall förklarar ju det mycket... 
  • Knäck
    vilsen00 skrev 2013-09-27 07:48:49 följande:
    Ta genast kontakt med Länsstyrelsen Östergötland, de har regeringens nationella uppdrag kring hedersförtryck! Be att få tala med Juno Blom - En av Sveriges främsta i frågorna

Du kan också kontakta Polisen, Kicki Åhre-Älgamo (centralen 11414), hon har lång erfarenhet kring barn utomlands samt annan tips hon kan ge kring barnens situation 

Du kan även kontakta Linnamottagningen om det skulle vara så att mamman är i behov av skydd om det skulle te sig att hon också är utsatta för förtryck och våld.

Prata med dessa om dina farhågor - Tyvärr kan socialtjänsten vara väldigt oerfarna och hanterar hedersförtrycksärenden utifrån en vanlig orosanmälan som man gör på etnicka svenskar, men det är faktiskt så att det är SKILLNAD, sen kan det även ha att göra med prestige och då vill inte socialtjänsten blanda in andra parter och under utredningen kan de skada mer än att göra nytta.....

Var i länet finns du? Du kan vara anonym i kontakt med personerna jag hänvisat till// Lycka till!!!! 

Ursäkta språket, håller tummarna att du inte gjort orosanmälan ännu, ring de personerna först (ursäkta stavfel)      

Tack!! Ska ringa den där polisen och rådfråga. Familjen bor i Skåne.
  • umm abdilleh
    hellokill3r skrev 2013-09-27 07:37:49 följande:
    Åh vad du verkar vara en trevlig människa som tycker det är ok att misshandla barn.

Det tycker jag inte. Ogillar misshandel, men att man som t.s tror att bara Sverige och svenskar har bra kultur och bra land och ingen annan är ignorans och det är det jag inte gillar
  • umm abdilleh
    Queenie70 skrev 2013-09-27 09:42:08 följande:
    Ja att man inte får slå barn är en väldigt bra lag, och Sverige tillhör ett land som där ligger i framkant. Men du anser alltså att det vore bra om föräldrarna här flydde till ett land som tillåter att de fortsätter att slå sina barn? Hade inte du fått dina egna barn omhändertagna förresten? I såna fall förklarar ju det mycket... 

Jag tycket man har rätt som föräldrar att uppfostra sina barn hur man vill, förutom misshandel..alla föräldrar gör det man tycker är det bästa för sina barn...du har inget bättre att säga i trådarna än anklaga mig att blivit av med barn?? Du måste verkligen ha tråkigt och för mycket frihet
  • hellokill3r
    umm abdilleh skrev 2013-09-27 17:03:35 följande:
    Jag tycket man har rätt som föräldrar att uppfostra sina barn hur man vill, förutom misshandel..alla föräldrar gör det man tycker är det bästa för sina barn...du har inget bättre att säga i trådarna än anklaga mig att blivit av med barn?? Du måste verkligen ha tråkigt och för mycket frihet

Så det är inte sant? Dina barn är inte omhändertagna?
  • vilsen00

oki, lycka till! Ta gärna kontakt igen om du undrar över något mer, finns flertal ställen i Skåne jag kan rekommendera el. som du kan träffa för stöd under tiden du hjälper barnen, dessa frågor är mycket ansträngande att involveras i såväl ideellt engagemang el. inom sin egen profession//
    du gör en enorm insats ska du veta Kram.... 

• Anonym (???)
    umm abdilleh skrev 2013-09-27 16:59:55 följande:

Det tycker jag inte. Ogillar misshandel, men att man som t.s tror att bara Sverige och svenskar har bra kultur och bra land och ingen annan är ignorans och det är det jag inte gillar
    Det var också helt min poäng, Sverige är inte det enda bra landet i världen.
  • Anonym (anonym)

Det är väl bra om dom bara drar?

• Knäck
    umm abdilleh skrev 2013-09-27 16:59:55 följande:

Här handlar det om en familj där det pågår fysisk och psykisk misshandel och det står mellan Sverige och ett u-land som inte har några lagar mot barnmisshandel eller någon socialtjänst eller skolhälsovård eller något system alls utöver familjen. Dvs om familjen är problemet har barnen ingenting.

Gällande barnrättsliga frågor är det inte bara min, rädda barnens och FN:s åsikt utan faktum, att Sverige ligger i framkant i världen även om det finns mycket kvar att göra.
  • Knäck
    Anonym (anonym) skrev 2013-09-27 20:33:34 följande:
    Det är väl bra om dom bara drar?

Hur tänker du då? Svaret är i alla fall: nej.

Det är bra om de får och tar emot hjälp av socialtjänsten så att de blir bättre föräldrar till sina barn.
Svar på tråden Anmäla familj till soc - kan de ta barnen utomlands?