Anmäla familj till soc - kan de ta barnen utomlands?
Jag måste tyvärr göra en orosanmälan till socialtjänsten angående en familj i min närhet. Det gäller lättare misshandel men även vårdslöshet och en känslomässigt dålig miljö för barnen. Jag har försökt prata med föräldrarna men de blir väldigt arga av kritiken och slår ifrån sig med att de vill leva enligt sin kultur.
Nu när jag skulle skriva min anmälan kom jag på en hemsk sak. Tänk om socialen hotar med att ta barnen ifrån dem och de tar barnen till sitt hemland för att undgå det? Barnen och den ena föräldern är svenska medborgare men de borde ju enkelt kunna köpa flygbiljetter och sticka? Finns det något som helst skydd för barnen eller får man bara dra iväg med dem även om en utredning pågår?
Det som är olagligt i Sverige är helt lagligt i föräldrarnas hemland så där kommer ingen hjälpa barnen. Jag är jätterädd att detta ska bli följden av min anmälan. Finns det något sätt att hindra det? Jag är säker på att jag förlorar kontakten med familjen så jag kommer inte kunna hindra dem själv... Men jag kan ju inte låta bli att anmäla heller. Så svår situation...