• Anonym (Sammanbrott..)

Flyktingars rättigheter.. bara för de som är rika..?

När FN´s deklaration om Flyktingars rättigheter skrevs så såg världen annorlunda ut än den gör idag.

http://www.manskligarattigheter.se/sv/de-manskliga-rattigheterna/vilka-rattigheter-finns-det/flyktingars-rattigheter

Det är fina ord..men gäller dom idag.. och för vem.. För de flyktingar som har råd att fly undan krig, etc..   Men för de övriga..de lämnas kvar i eländet..  Kriget i Syrien är verkligen ett tråkigt exempel på detta..

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/infor-en-mojlighet-att-soka-asylvisum_8554284.svd

Också fina ord de skriver om.. Det jag undrar över är på vilket sätt löser det kriget i Syrien om 100.000 tals människor kommer hit? Och om de som har råd att komma hit.. Var ska dom bo någonstans?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/for-fa-bostader-bakom-krisen_8557680.svd

Och sedan när de kommit hit.. vad ska dom jobba med?? Det finns i dagens platsbank 27 september ca 40.000 jobb att söka.. Och det är ca 370.000 arbetslösa och fler kommer det att bli..
       http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/

Ja, FN´s deklaration om Flyktingars rättigheter låter fint.. men existerar inte i verkligheten för alla utan för några få.. Men även om alla som behöver kunna använda sig av dessa rättigheter kunde göra det.. Vad skulle hända då..?? Det är miljontals människor.. Det är många fruktansvärda kriser som pågår runt om i världen.. Vårt moderna samhälle är ungt.. Hur många är kan det vara... 50-60 år... Och som andra "stora" samhällen i historien så kan vårt också gå under!

Centerpartiets ord om nybyggarlandet Sverige låter också.. fint...  Det finns fler partier som har liknande åsikter..

http://www.centerpartiet.se/Centerpolitik/Politikomraden/Oppenhet-integration-och-diskriminering/Politik-A---O/Nybyggarlandet-Sverige1/

Men Sverige och Västvärlden kommer inte alltid vara centrum för världen i all framtid.  Det finns en intressant programserie som heter "Är västvärldens storhetstid förbi?"  www.ur.se      http://www.svtplay.se/klipp/974356/ar-vastvarldens-storhetstid-forbi
      Som menar att den finansiella makten kommer att vara i Asien.. Europa och övriga västvärldens ekonomier kan utarmas av våra höga samhällsomkostnader, höga löner.. Varför ska företag ha sina fabriker här.. när det är mycket billigare i Asien..??

Vad har detta med Flyktingars rättigheter att göra..?? Sverige kan INTE vara hela världens dåliga samvete..  Dåliga samvete för några få rika flyktingar.. Vårt samhälle kommer inte att bestå i nuvarande form.. På vilket sätt hjälper Sveriges eventuella sammanbrott till att göra världen till ett bättre samhälle att leva i??

Flyktingpolitik-migrationspolitik-mänskliga rättigheter-demokratifrågor- MÅSTE världens ledare och vi själva arbeta med på något annat sätt än att bara i panik låta några rika flyktingar komma till oss här i Väst, Det "brinner" på många ställen i världen.. och på nuvarande sätt kan vi inte rädda alla.. Vi behöver hjälpa människor att rädda sig själva!!!!

Vad tycker DU??? Ska detta fortsätta som det gör nu.. eller behöver det förändras?

• Svar på tråden Flyktingars rättigheter.. bara för de som är rika..?
  • Anonym (Sammanbrott..)
    Varför reagerar inte fler på att politiker tar från de fattiga och ger till de rika?

Pensionärer ska betala högre skatt än arbetande. Pensionärer har ju arbetat (de flesta i alla fall).

För att klara av asylmottagandet ska vi räkna av från biståndet för att finansiera våra kostnader. Är inte det ta från de fattiga som blir kvar i flyktingläger och ge till de rika som har råd att ta sig hit???

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Interpellationsdebatter1/Debatt/?did=H010396

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/alltmer-bistand-stannar-i-sverige_8600440.svd

? Avräkningarna har fyrdubblats sedan 2006 trots att mottagningen av asylsökande bara har fördubblats. Sverige räknar i dag med högre kostnader per flykting än många andra länder.

Före 2007 låg avräkningarna på 48 000 kronor per flykting, enligt en rapport från Diakonia. De senaste sex åren har kostnaderna legat på i snitt 92 000 kronor per person. Sverige följer internationella riktlinjer som har satts upp av OECD, men får ändå kritik för sitt förändrade förhållningssätt.

? Vi uppfattar att det är orimligt att använda en så stor del av biståndsbudgeten för diverse kostnader i Sverige, där avräkningar för asylkostnader är den enskilt största. Inga utvärderingar har kunnat påvisa några resultat i relation till vad riksdagen har sagt att biståndet ska gå till, säger Magnus Walan, rådgivare vid biståndsorganisationen Diakonia.

http://data.riksdagen.se/dokument/H002U318

Alla tycks vara överens om att det är riktigt.

Lever vi i snurriga världen???

• Anonym (Sammanbrott..)

"puffar"

• Anonym (Sven)
    Anonym (Sammanbrott..) skrev 2014-09-10 18:28:37 följande:

Hur ska dessa människor kunna starta sina liv här i Sverige?

Minst 12 000 människor sitter fast i asylboenden. Hur många till kommer det att vara? Utanförskapet kommer att växa eller...?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/flyktingar-fastnar-pa-migrationsverkets-boenden

Du behöver inte oroa dig. De har det bättre här än i ett flyktingläger någon annanstans.
  • Anonym (Sammanbrott..)
    Anonym (Sven) skrev 2014-09-10 18:33:04 följande:
    Du behöver inte oroa dig. De har det bättre här än i ett flyktingläger någon annanstans.
    Det är inte det jag ifrågasätter och undrar över dvs att asylsökande inte skulle ha det bättre här än i ett flyktingläger.
    Fast jag har sett i några artiklar lokaltidningar om asylsökande som tycker att det är sämre att bo i ett asylboende och hade hellre varit kvar i hemlandet.
    Trångt, dåligt med mat, dålig kvalitét på maten, tristess, apati, inga sysselsättningar eller fritidsaktiviteter, långt utanför samhällen.

Undrar vad effekten blir av att sitta i ett slags limbo i månader eller år..?
  • Anonym (Sven)
    Anonym (Sammanbrott..) skrev 2014-09-10 18:48:26 följande:
    Det är inte det jag ifrågasätter och undrar över dvs att asylsökande inte skulle ha det bättre här än i ett flyktingläger.
    Fast jag har sett i några artiklar lokaltidningar om asylsökande som tycker att det är sämre att bo i ett asylboende och hade hellre varit kvar i hemlandet.
    Trångt, dåligt med mat, dålig kvalitét på maten, tristess, apati, inga sysselsättningar eller fritidsaktiviteter, långt utanför samhällen.

Undrar vad effekten blir av att sitta i ett slags limbo i månader eller år..?
    De finns säkert enstaka som inte trivs. Så är det alltid. Men ärligt talat tror jag inte att du bryr dig om invandrarnas mående. Det lyser igenom att du bara vill slippa dom.

Har du någon gång besökt ett flyktingläger?

• Anonym (Uh)
    Anonym (Sven) skrev 2014-09-10 18:52:04 följande:
    De finns säkert enstaka som inte trivs. Så är det alltid. Men ärligt talat tror jag inte att du bryr dig om invandrarnas mående. Det lyser igenom att du bara vill slippa dom.

Har du? Sedan beslutet att dra ner på svenskt bistånd till just flyktinglägren till förmån för flyktingar i sverige. Tror du flyktinglägren kommer glädjas med de som får det bättre på bekostnad av dem själva?
  • Anonym (Mupp)

Så jävla...,.,, jobbigt.......att läsa....... Punkt....... punkt........punkt........

• Anonym (Sammanbrott..)
    Anonym (Sven) skrev 2014-09-10 18:52:04 följande:

Det du skriver säger mer om dig själv som person än om mig. 
  • Anonym (Sosse)

Jag ska strax iväg och rösta. På sossarna! Inte för att jag är helt nöjd med detta. I alla valbarometrar jag gjort blir jag SD...och på ett sätt skulle jag vilja, men min humana människosyn sätter stopp. 
    MEN, jag tror att om 4-8 år kommer SD att vara ett väl etablerat godkänt parti. Förhoppningsvis blir det även demokrati i Sverige och vi kan diskutera flyktingfrågan på ett korrekt sätt, inte som idag, alla är livrädda för att bli kallade rasister bara man yppar nåt negativt om Sveriges sätt att hantera frågan. Vi nämner inte ens flyktingar som personer.
    Rasist är man när man säger att du och du och du är värd mindre än mig. 
    Men Sverige har idag ingen bra flyktingpolitik. Inte när vissa svenskar drar in miljoner varje år på att hyra ut fallfärdiga bostäder. 
    Inte när vi tar emot men inte tar om hand!
    Jag vet invandrare som är skitförbannade på systemet. För de har kommit hit och slitit för att bygga upp ett liv och ser idag andra asylsökande komma och leva på bidrag utan några som helst krav på sig!
    Ni vet väl att önskar man åka ner och kriga för IS, då åker man ner med sitt andra medborgarskap, men går det snett åker man hit med sitt svenska så man får vård och hjälp...ni vet svenska medborgare åker ner och blir terrorister. Borde inte en enkel lag kunna sätta stopp för det. Väljer du att åka tillbaka då är det inte välkommen åter till Sverige? Säger någon emot?

• Anonym
    Anonym (Sven) skrev 2014-09-10 18:33:04 följande:
    Exakt! För majoriteten av världens flyktingar sitter fast i dessa gigantiska läger i de fattigaste länderna. Ofta i åratal med usla sanitära förhållanden.
  • Anonym (Sammanbrott..)
    Anonym skrev 2014-09-12 12:57:04 följande:
    Exakt! För majoriteten av världens flyktingar sitter fast i dessa gigantiska läger i de fattigaste länderna. Ofta i åratal med usla sanitära förhållanden.
    Så varför ska Sverige ta pengar ifrån biståndet för att finansiera våra kostnader för asylmottagandet?

Vi borde öka andelen kvotflyktingar till förmån för de flyktingar som har råd/ekonomiska medel att ta sig hit.
  • Anonym
    Anonym (Sammanbrott..) skrev 2014-09-12 21:44:41 följande:
    Så varför ska Sverige ta pengar ifrån biståndet för att finansiera våra kostnader för asylmottagandet?

Vi borde öka andelen kvotflyktingar till förmån för de flyktingar som har råd/ekonomiska medel att ta sig hit.
    Vi borde enbart ta emot kvotflyktingar. Och arbetskraftsinvandring. Då skulle vi hjälpa de som har det värst.
  • Anonym (Sammanbrott..)
    Anonym skrev 2014-09-13 13:43:13 följande:
    Vi borde enbart ta emot kvotflyktingar. Och arbetskraftsinvandring. Då skulle vi hjälpa de som har det värst.
    Arbetskraftsinvandring med krav på att följa svenska kollektivavtal för att förhindra lönedumpning.
  • Anonym (Sammanbrott..)
    Varför stödjer Sverige grov organiserad brottslighet som omsätter miljarder??

Människosmugglare tillåts härja fritt i Sverige
    Demokrati. Sedan flera år tillbaks vidtas inga åtgärder mot den organiserade människosmugglingen i Sverige, trots att den omsätter flera miljarder. Den organiserade människosmugglingen har i praktiken fått amnesti och får härja fritt. Detta trots att utlänningslagen bygger på att vi ska ha en reglerad och kontrollerad invandring.

Det konstaterades att det rörde sig om grov organiserad brottslighet. Blev någon person skyldig smugglarna pengar drevs dessa pengar in vid ankomsten till Sverige där smugglarna visade sig vara väldigt cyniska i sin verksamhet.

Sedan flera år tillbaks vidtas tyvärr inga åtgärder över huvud taget mot den organiserade människosmugglingen i Sverige, trots att den omsätter flera miljarder kronor varje år. Den organiserade människosmugglingen har i praktiken fått amnesti och får härja fritt i Sverige. Detta trots att utlänningslagen bygger på att vi ska ha en reglerad och kontrollerad invandring.

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/maenniskosmugglare-tillats-haerja-fritt-i-sverige-10845
  • Anonym (Sammanbrott..)

Vad blir nästa steg i asylmottagandet? Tält? Var har politiker tänkt att asylsökanden ska bo någonstans?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=5984489

I morse startade en hungerstrejk på ett tillfälligt asylboende i Norberg. Målet är att få dit Migrationsverket för att visa hur boendesituation ser ut. Kritiken handlar om dålig mat, brist på varmvatten och trångboddhet.

Och vad hjälper en hungerstrejk? Det finns inte fler bostäder för det.

Jönköpings kommun försöker via annonskampanjer att fixa fram fler bostäder men det tycks inte heller hjälpa. Jag undrar verkligen om det är svalt intresse som är anledningen utan att det helt enkelt inte finns några lediga bostäder. Med ett litet pasus, bostäder som flyktingar har råd med eller andra vanliga medelsvensson har råd med. För har man pengar finns det alltid en bostad.

http://www.jonkoping.se/oppnadindorr

http://www.jnytt.se/svalt-intresse-hos-jonkopingsbor-att-hyra-ut-till-flyktingar

Så när kommer de första militärtälten eller vad finns det för andra bostadslösningar?

• Anonym (Sammanbrott..)

Sveriges asyl och migrationspolitik är enligt mig helt snurrig. Jag upplever det som om att man tar från "fattiga" och ger till "rika".  Dvs de som har ekonomiska möjligheter ska få asyl och skydd. Otur för dig att du är fattig och inte kan ta dig hit. Nu menar jag givetvis inte att alla asylsökande är "rika" (utan många skuldsätter sig för att kunna betala flyktingsmugglare etc). 
    * Vilka är dessa flykting/människosmugglare?? Kriminella ligor, knarkkarteller, terroristanhängare, kärleksfulla humanister??
    * Är det så konstigt att en del asylsökande reagerar/protesterar när de kommer hit? De har kanske skuldsatt sig för att betala resan. De hamnar i ett boende långt ut på landet utan en möjlighet att börja jobba för att betala av skulden. Skulle de hamna i närheten av en storstad så är arbetsmarknaden stenhård. Sverige har stor arbetslöshet.
    * En del kanske har fått en felaktig bild utav hur asylmottagandet ser ut när de kommer hit (inga jobb, inga lägenheter). De har kanske betalat mycket pengar för någonting som de inte får.

* Varför diskuteras inte effekterna utav den här snurriga karusellen mer grundligt? Är det så att som asylpolitiken är utformad nu så gynnas de som ekonomiska möjligheter att komma hit? Asylpolitiken stödjer kriminella nätverk, människohandel, utpressning, svarthandel mm? Vad blir effekten i det längre perspektivet?
    Eller är de här effekterna något som man måste räkna med?

Ändamålet helgar medlen?

• Anonym (Sammanbrott..)

Jag startade denna tråd för några år sedan.

Sent ska "syndaren" vakna...  Idag ska vi stoppa flykting och migrationsströmmen.

Svar på tråden Flyktingars rättigheter.. bara för de som är rika..?