• SofieBear

Didrikson bäst i test med låg vattenpelare???

Hej!
    Jag såg att Didrikson fick bäst i test vad gäller vinteroveraller. Men deras vattenpelare ligger enbart på 5000 (2000 efter tre tvättar, vet inte hur det är med andra overaller), är inte det lite lite om man tex jämför med pop som har 10 000? Håller den verkligen tätt?

• Svar på tråden Didrikson bäst i test med låg vattenpelare???
  • Fly20

Det är precis det testet visar att Didriksons klarar betydligt mer än vad de själva säger. Till skillnad från en del andra märken så garanterar de den lägre vattenpelaren. Många andra märken kommer inte ens upp i de siffrorna som de anger....

• RöttÄrSött

Galon sägs ju ha 5000 och det är vattentätt. Frågan är om värdet mellan femtusen och tiotusen egentligen ger något eftersom femtusen är vattentätt. Kan det bli mer vattentätt än vattentätt liksom?

• SofieBear

Jag läste nånstans, fråga mig inte om länk, att 5000 höll vatten borta men dög inte till att sitta i vattenpölar men att 10000 gjorde det. Men jag har ingen riktig koll på det, tidigare år har vi kört på billiga overaller från gekås och de har hållit barnen torra men har fått torkas länge. Men nu har vi råd att satsa på lite dyrare så jag tänkte se om det är nån skillnad.

• FruZäll

Märket lego tror jag var 8000pelare , köpte jag till mina minsta

• Snorkmaiden

Vi har Didriksons på alla våra ytterkläder (både barn och vuxna) och hittills har vi inte varit missnöjda alls. Det sitts i vattenpölar och rullas i snö och slask, hittills inte en enda liten blöt kroppsdel. Ja, förutom nån hand som sticker ut eller så :) Har heller inte märkt att de har blivit sämre vid tvätt, man hinner ju med att tvätta både regnkläder och overaller antalet gånger per säsong. Är hur som helst jättenöjd!

• jonnashus

Har didrikssons galonisar till båda barnen och de har aldrig blivit blöta i dem, så tror att overallerna måste vara fullt tillräckligt.

• Y L L E

Didriksdon är ett väldigt hypat märke som inte alltid håller så hög klass som kunderna tror. 5000 i vattenpelare räknas som vattentåligt medan 10 000 räknas som vattentätt. Ett märke jag rekommenderar är Altitude 8848, där har alla vinterplagg 10 000 i vattenpelare, är vindtäta och har tejpade sömmar. Snygga modeller, schyssta färger och billigare är didriksson. 8848 är ett stort märke i Europa, men låste i Sverige upp sig till Intersport som enda återförsäljare tidigt i märkets historia och är därför relativt okänt för svenskarna. Kolla in deras utbud på Intersport, riktigt bra saker! Missa inte damjackorna, deras dunjackor sitter kanon!

• nozpa

Gneis har en vattenpelare på 20000 har jag för mig. Ligger okej i pris om man handlar nu.

• melwan

Allt över 1500 är vattentätt

• melwan

Jag tänker lite att overall ska användas när det är kallt och snö, om det är slask skulle jag dra på ett par galonbyxor över istället. Man kan inte hänga upp sig på bara vattenpelare utan allt annat som tex slittålighet, hur plagget andas osv. Tex kaxs har super hög vatten pelarare men deras overaller suger ändå för de inte pallar slitage.

• nozpa
    melwan skrev 2013-09-27 23:32:18 följande:
    Jag tänker lite att overall ska användas när det är kallt och snö, om det är slask skulle jag dra på ett par galonbyxor över istället. Man kan inte hänga upp sig på bara vattenpelare utan allt annat som tex slittålighet, hur plagget andas osv. Tex kaxs har super hög vatten pelarare men deras overaller suger ändå för de inte pallar slitage.
    Sant, sant. Men där jag bor är det ofta slaskigt, bor på västkusten och då är det inte ofta det är sådär torr kyla. Så här är det lätt att det blir blött trots att det inte är slaskigt liksom.
Svar på tråden Didrikson bäst i test med låg vattenpelare???