• Anonym (undrande mamma)

Positiva erfarenheter av familjehem??!

Hej, vår son ska eventuellt familjehemsplaceras, han är 11 år har adhd+trotssyndrom. Soc anser att jag har problematik med gränssättning och pratar vuxensaker med sonen och det är brist hos mig. Pappan missbrukar. Är gift med en ny man sen 8 år med ett gemensamt barn på 4år. Min man och jag är villiga att göra vad som helst för att behålla sonen.

Meno m det blir familjehem..hur är det där? Är det bra? Dåligt? Hur behandlar de honom?  

• Svar på tråden Positiva erfarenheter av familjehem??!
  • Anonym (...)

Jag jobbar med familjer som har svårigheter och ibland får man vara med att placera barn i familjehem. Oftast går det riktigt bra, barnet får tid att landa och få hjälp med sin problematik och föräldern/föräldrarna kan få föräldrastöd och hjälp med gränssättning. Barnet kan efter en tid arbetas hem igen och det slutar oftast väl. Både föräldrar och barn kan ibland behöva komma ifrån varandra för att läka på eget håll.

• Anonym (undrande mamma)
    Anonym (...) skrev 2013-09-27 10:22:57 följande:
    Jag jobbar med familjer som har svårigheter och ibland får man vara med att placera barn i familjehem. Oftast går det riktigt bra, barnet får tid att landa och få hjälp med sin problematik och föräldern/föräldrarna kan få föräldrastöd och hjälp med gränssättning. Barnet kan efter en tid arbetas hem igen och det slutar oftast väl. Både föräldrar och barn kan ibland behöva komma ifrån varandra för att läka på eget håll.
Svar på tråden Positiva erfarenheter av familjehem??!