• matimi

Ska vi börja med blöja igen?

Min dotter är 2 år och 3 månader, hon har varit blöjfri 4 månader och det har fungerat bra. Sällan olyckor och säger till när hon behöver kissa. Men när hon kom tillbaka till dagis efter sommarlovet fungerar det inte alls. De sätter henne på pottan där, men hon vill inte kissa. Antingen så håller hon sig hela dagen eller så kissar hon i byxorna. Även fast hon suttit på pottan 2 minuter tidigare. När hon kissar på sig säger hon inte till heller. Varför vill inte kissa på dagis? Vad jag vet har det inte hänt något och hon tycker om att gå till dagis. Vad ska vi göra? Ska vi börja med blöja på dagis igen?

• Svar på tråden Ska vi börja med blöja igen?
  • supersötasilversara

Vår son vart blöjfri runt 3 år men efter ett tag började det strula. Han kunde kissa på sig upp till 8 (!) gånger på en dag, det blev mycket tvättande. Vi gjorde ingen stor grej av det utan tänkte att det nog ger med sig, men icke. Så när han var runt 4 år började vi med blöja dagtid igen i samrådan med sonen. Och så skönt för oss alla. Nu efter sommarlovet (sonen 4,5 år) så blrjade det helt plötsligt att fungera på dagis och då också hemma! För han ville inte ha blöja på dagis och vi pratade med personalen om att påminna extra. Det spelade ingen roll hur mycket vi än påminde honom hemma under sommarlovet och före det, han kissade på sig ändå och tyckte det car lika jobbigt varje gång. Så mitt råd är att testa blöja igen en period.

• blubbblubb

Vill barnet ha blöja på dagtid på förskolan?  I såfall skulle jag låta henne ha det en period till det verkar fungera igen. Hon är fortfarande så liten och det händer säkert mycket spännande saker på förskolan.

En sak jag funderar på är om pedagogerna ändrat något. Min tös var i det närmaste torr på förskolan en period när alla flickor gick och kissade i samlad trupp. Men sen efter sommaren gick alla var för sig och då var det inte alls lika spännande att gå själv.   

Svar på tråden Ska vi börja med blöja igen?