• Mikkan90

Surrogatmamma - hur gå till väga? Erfarenheter?

Hej! Var väldigt osäker vart jag skulle lägga denna tråd men chansar på här. Jag har funderingar om hur det är att vara surrogatmamma i Sverige. Vet att man blir tvungen att åka utomlands för ingreppen men vill gärna veta mera om hur det går till. Finns det behov av surrogatmammor i Sverige eller vänder sig dem flesta hellre utomlands? Vad jag förstår så blir barnet enligt lag mitt och man får avsäga sig vårdnaden. Kan jag (eller min man) om vi senare vill ha egna barn igen hamna i problem för att jag redan avsagt mig vårdnaden om ett barn? Skulle bli jätteglad om någon som använt sig av surrogatmamma eller själv varit ville berätta :) Eller någon som bara är mer insatt än mig helt enkelt.

Pojke född 2012-01-16 Flicka bf 2014-02-14
  • Svar på tråden Surrogatmamma - hur gå till väga? Erfarenheter?
  • Äntligen13

Hej!Det är inte olagligt i Sverige.Det finns ingen lag som reglerar användande av surrogatmamma.Det som är olagligt är själva ingreppet om man använder sig av kvinnans ägg och likaså är det olagligt för en surrogatmamma att ta betalt.Däremot får hon självklart ta emot pengar för faktiska kostnader tex kläder,medicin,resor och annat hon måste betala.Jag och min man har använt oss av en svensk sm och har nu en underbar son på 4 veckor.Det finns ett väldigt stort behov av svenska sm.Det är många som inte kan få barn på naturlig väg och precis som vi försöker i väldigt många år utan att lyckas.Man går igenom så fruktansvärt många besvikelser och nederlag.Den som är sm får som sagt avsäga sig vårdnaden.Kan inte tänka mig att ni skulle få problem senare om ni vill skaffa fler egna barn.Vi har blivit väldigt bra bemötta på familjerätten både där vår sm bor och där vi bor.

• Mikkan90

Grattis till sonen! Och tack för det genomgående svaret :) Ska försöka ta reda på lite mera fakta omkring det praktiska men detta är något som jag blir mera sugen på att göra. Har funderat på att donera ägg tidigare men det känns faktiskt större att ge bort sina gener än att låna ut livmodern för mig och jag vill såklart vara hundra procent säker.

Pojke född 2012-01-16 Flicka bf 2014-02-14
Svar på tråden Surrogatmamma - hur gå till väga? Erfarenheter?