• Stekt potatis

När började ert barn cykla?

Hej!
    Min son som är nästan 3 år har cyklat på en balanscykel nu i sommar. Det har gått jättebra och han älskade den där cykeln. Tyvärr har den blivit stulen och jag undrar då om jag ska köpa en ny sådan eller helt enkelt försöka lära honom att cykla på en vanlig cykel utan stödhjul.

Det kanske kan tänkas vara lite tidigt (själv var jag typ 6 år ) men hans kusin var 3 år (förvisso en mirakelunge det där) så jag tänker att det kanske är dags att börja träna på riktigt ändå?

Tar tacksamt emot inputs! 

• Svar på tråden När började ert barn cykla?
  • Tramptass

Båda barnen var fem år när de lärde sig cykla. Gick fort för båda. Vi fäste en stång man håller i (från biltema tror jag). I början är man ju med och fångar upp när de ramlar så vi använde inga skydd alls förutom hjälmen då.

• Stekt potatis

Ok, jag tror inte jag vill springa omkring med den där stången men detta lät ju hoppfullt

Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2013-09-27 20:01:27 följande:
    Båda mina har lärt sig cykla vid 3 års ålder. Den äldste tränade med sin pappa vid två tillfällen å kunde sedan och den minsta åkte balanscykel ett tag för att sedan en dag hoppa upp på den vanliga och trampa iväg.... :)

• I969

Store 6 år, lille 3 år och då hade han haft springcykel innan.

• MaNiMi

Första barnet var 2,5 när han lärde sig cykla utan stödhjul...alldeles för tidigt enligt BVC som tyckte att 7 var en lagom ålder typ.., men han behärskade att både styra och bromsa och har aldrig någonsin cyklat omkull..han är 21 nu!
    Varför han fick börja så tidigt, jo dels var han stor som en 4-åring och han lyckades vid ett tillfälle när jag bara vände ryggen till ett par sekunder, "sno" en cykel och dra iväg på..
    Han har varit så med många saker..haft alldeles för lätt ( och ja..det är en förbannelse för när något väl tar emot så hanterar han det mkt sämre än sin bror som fått kämpa med allt ist)

Andra barnet var nästan 6 år när han lärde sig cykla..trots att han hade tillgång till cykel långt tidigare än så...och han fick öva riktigt länge..

• Flickan och kråkan

Vi hade inga skydd. Tog en kvart-tjugo minuter för dem att lära sig. De hade cyklat på balanscykel under ett år tidigare och de gjorde ju likadant som på dem om de kände att de höll på att tappa balansen = satte ner fötterna. De ska ju nå ner med båda fötterna på samma sätt när de lär sig cykla på vanlig cykel. Jag hjälpte igång dem och sedan sprang jag bredvid med en hand i ryggen och sa "trampa, trampa, trampa, trampa, trampa". Det är ju den nya biten i jämförelse med dparkcykel. Sedan tog det lite övning att lära dem trampa igång och så att bromsa. De bromsade med fötterna som på balanscykel först.

• MaNiMi

Balanscyklen fanns (tack å lov !!) inte när mina barn var små...min äldste hade förmodligen varit mer farlig på en sån om den måste bromsas med fötterna Har sett barn som lyckats få upp en jäkla fart och sen inte kunnat stanna..
    men kan ju helt klart se fördelar med såna också.

• lappen76

Min son var 3 1/2 år när vi tog bort stödhjulen - han har alltid älskat att cykla å gör det fortfarande - nu är han 5 1/2 år...

• Snöviolen
    viseversa skrev 2013-09-27 21:19:15 följande:
    Min 6 åring är en fegis och kommer nog aldrig lära sig. Haha.
    Samma här.
  • Woodgrove

Vår dotter cyklade vid 3 år och 10 månader. Tror hon hade cyklat tidigare om inte en vinter kom i vägen

Ena grannens son hade fortfarande 3-hjuling vid 5 års ålder. En annan grannes son springcykel och han är 5,5 år. Tror du måste känna in ditt barn helt enkelt.  

Svar på tråden När började ert barn cykla?