• londongirl

7 veckors bebis sover bara på mig

Har sökt runt massor på internet de senaste dagarna men känner att jag måste få lite extra råd. Har en snart 7-veckors bebis här hemma som redan från början har haft svårt att sova för sig själv. Lägger vi ned honom sovandes i sin egen säng så börjar han genast böka, sparka och ordna och är klarvaken inom 2 minuter och sedan börjar han gallskrika. Lägger vi ned honom trött så kan han roa sig själv ett litet tag innan han börjar gallskrika. Vi har försökt vänta ett tag för att se om han slutar skrika men det blir bara värre och värre. Vill inte vänta för länge heller då han fortfarande är så liten.

I början kunde han sova korta stunder i sin egen säng om jag hade min hand på hans mage, sedan slutade det fungera. Då lade jag honom på sida istället vilket hjälpte om jag också höll om honom men sen slutade det också fungera. Testade att lägga honom i vår säng ifall det var närheten han saknade men även det funkade bara ett par nätter. Just nu sover han endast på mig dagtid och nattid, har köpt en bärsjal som jag har honom i och sover sittande i sängen men det känns inte helt säkert. Hade inte haft någonting emot att alltid ha honom där om jag kunde vara vaken 24/7 men eftersom jag är mänsklig och måste sova någon gång så vill jag kunna lägga honom för sig själv. Har inget emot att honom sovandes i vår säng bara det fungerade. Han somnar i vagnen när vi är ute och går men så fort den stannar så slår han upp ögonen.

Alla vi känner är nu på oss om att vi måste låta honom sova själv. De flesta säger att vi ska låta honom skrika tills han somnar men är det verkligen ok med en sådan liten bebis? Jag tar tacksamt emot alla råd och tips vi kan få för att få honom sova i sin säng, åtminstone ibland!

Vill också tillägga att han har problem med reflux och får just nu två mediciner för det. Det har dock inte blivit helt bra så vi ska tillbaka till doktorn för det. Doktorn verkar dock inte så orolig eftersom han äter bra och går upp i vikt.... Vi har därför höjt huvudändan på sängen och håller honom upprätt efter att han ätit men inte heller det hjälper.      

• Svar på tråden 7 veckors bebis sover bara på mig
  • Cadencee

Vi har för vana att ge sonen som nu e 6 månader välling i vår säng sen lägger vi äcer honom i spjälsängen. Han brukar vakna runt tolv på kvällen och då får han sova vidare i vår säng. På detta vis har vi fått bort nattmaten. Det vände från en natt till en annan. Jag ville få sagt att manfår försöka hitta sina egna sätt. Ett tag fick han somna i vår säng innan vi lyfte över honom till spjälsängen och ett tag började han böka och vara smågnällig men först när han började skrika tog vi upp honom i famnen tills han blev lugn innan vi la ner honom igen. De första 3 månaderna sov han i ett babynest i vår säng. Pröva olika saker och upprepa är mitt tips men han ska absolut inte behöva liga ovj skrika sig till sömns!! :)

• Ellie
    Fånga dagen skrev 2013-09-28 16:19:38 följande:
    Synd att du inte har tid att kolla upp det! Jag läste bl.a. en artikel från Dagens  Medicin och Vetenskap, om dessa nya rön.

Jag tänkte bara att det kan vara intressant och värdefull  läsning för de som samsover med sina barn.
    Ok, nu har jag kollat lite. Det bästa jag hittade vid snabb sökning var att risken för psd ökar från 0,08 till 0,23 per 1000 barn om man samsover. Alltså dör 15 barn av 100 000 utan annan synbar orsak än att de samsovit, fast man kan förstås inte veta säkert att inte annan orsak spelat in.
    http://bmjopen.bmj.com/content/3/5/e002299.full

För mig har detta inte spelat in i valet att samsova med dottern. Hon har sedan dag 1 varit väldigt närhetstörstande och jag har inte sett något alternativ till att låta henne vara nära. Nu sover hon större delen av natten i egen säng som står precis bredvid mig, men fortfarande kommer hon ofta över och ligger på mig (16 månader).
    Vissa risker får man vara beredd att ta med barn och vilka risker det handlar om är olika från person till person.
  • MadlenA

Ja, fånga dagen. Den studien du menar tror jag är den som många forskare inom området avfärdat. Den var gjord på få bebisar och de som angivit att de samsov säkert fick inga vidare frågor om HUR de samsov säkert.

Jag måste bara säga igen att man vänjer inte bebisar vid att sova på en resten av livet bara för att de gör det när de är bebisar.

• Fånga dagen
    MadlenA skrev 2013-09-29 07:59:20 följande:
    Ja, fånga dagen. Den studien du menar tror jag är den som många forskare inom området avfärdat. Den var gjord på få bebisar och de som angivit att de samsov säkert fick inga vidare frågor om HUR de samsov säkert.

Jag måste bara säga igen att man vänjer inte bebisar vid att sova på en resten av livet bara för att de gör det när de är bebisar.
    Jag hittade en annan tråd här på FL där man diskuterar samsovning och psd, och bl.a. tar upp denna studie.

Jag har själv aldrig samsovit med mina barn, och därför heller aldrig fördjupat mig i studier eller undersökningar om detta, vilket jag utgår från att föräldrar som samsover gjort.

Varje förälder väljer givetvis att göra det som fungerar bäst för just dem.
  • MadlenA

Ok fånga dagen, jag utgår från att varje förälder ger sina bebisar det de behöver och att de fördjupar sig i studier om de känner för det.

• Fånga dagen
    MadlenA skrev 2013-09-29 18:57:19 följande:
    Ok fånga dagen, jag utgår från att varje förälder ger sina bebisar det de behöver och att de fördjupar sig i studier om de känner för det.
  • Liten till

Har du provat att lägga honom på mage i sängen? Min son sov BARA på mage. Och jag vet att det inte rekommenderas, men BVC här sa att alla barn är olika och att rekommendationerna varierat genom åren. Det viktiga är ATT de sover

• Natulcien
    johannawe skrev 2013-09-28 16:09:31 följande:
    3. Ser att diskussionen om psd och samsovning nämns, viktigt när man kollar statistik att skilja på "samsovning" och "säker samsovning"
    Exakt. Det är många som missar det...
  • Natulcien
    Liten till skrev 2013-09-29 19:48:55 följande:
    Har du provat att lägga honom på mage i sängen? Min son sov BARA på mage. Och jag vet att det inte rekommenderas, men BVC här sa att alla barn är olika och att rekommendationerna varierat genom åren. Det viktiga är ATT de sover
    Vad gäller det här så har rekommendationerna inte varierat på senare år. Man har tvärtom sett att fallen av PSD har minskat sen man började rekommendera ryggläge. Det är entydigt så.
    Sen är det ju upp till var och en att välja hur man gör, utifrån den informationen, men det är viktigt att känna till den. Det finns ju andningslarm om man vill också, vilket jag antar att ni hade..?
  • londongirl

Har inte haft möjlghet att skriva tidigare men har följt vad som blivit en mycket intressant diskussion slaviskt. Stort tack för alla råd och tips och åsikter. Vi ska absolut testa oss igenom tipsen allt eftersom. Är förvånad över hur många som faktiskt tycker vi gör rätt då de flesta omkring oss har sagt åt oss att det är fel.

Vi har bestämt oss för att göra det som känns rätt för oss, vi ska låta det få ta sin tid och han får helt enkelt sova själv när han är redo. Jag har inte hjärta att låta honom ligga och skrika någon längre stund, om jag gör rätt eller fel det för tiden utvisa.

I natt har han dock inte sovit på mig utan bredvid mig så det har skett framsteg :D Ammade honom i hans filt och när han somnat in ordentligt rullade jag över till sidan och la honom bredvid mig men släppte inte taget så att han fortfarande  var i min famn och där sov han i 3 timmar, sen vaknade han för att äta och när han somnade på nytt så upprepade jag proceduren och då blev det 2,5 timmes till sömn. Det var riktigt skönt att få ligga ned och sova för första gången på en vecka! 

Vad gäller risken för PSD och samsovning så är jag väl medveten om riskerna. Här i england där vi bor så är de ännu mer noga än i Sverige om att det är "livsfarligt" att dela säng med sitt barn. Jag har googlat massor i ämnet och det tog ett bra tag innan jag vågade lyfta över honom i vår säng. Jag är noga med att det ska vara säker samsovning, han sover dessutom bara bredvid mig och inte emellan oss då min bebis pappa sover så otroligt hårt att vi inte litar på att han inte skulle rulla över honom. Jag är dock fortfarade jätterädd att någonting ska hända på grund av att vi blivit så varnade och för att olyckor faktiskt händer trots säker samsovning, i vårt fall så har vi inte lyckats få honom att sova så som han i teorin bör sova och därför har vi tagit beslutet att låta honom sova i vår säng.

På mage vågar jag inte lägga honom, har läst att dödligheten minskade massor sedan man rekommenderade ryggläge. Däremot får han ibland ligga på sida då hans reflux blir mycket värre i ryggläge. Vet att en del läkare till och med rekommenderar magläge för refluxbebisar men kommer aldrig våga lägga honom på mage ändå. 

• Ellie
    londongirl skrev 2013-09-30 10:40:57 följande:
    Har inte haft möjlghet att skriva tidigare men har följt vad som blivit en mycket intressant diskussion slaviskt. Stort tack för alla råd och tips och åsikter. Vi ska absolut testa oss igenom tipsen allt eftersom. Är förvånad över hur många som faktiskt tycker vi gör rätt då de flesta omkring oss har sagt åt oss att det är fel.

Vi har bestämt oss för att göra det som känns rätt för oss, vi ska låta det få ta sin tid och han får helt enkelt sova själv när han är redo. Jag har inte hjärta att låta honom ligga och skrika någon längre stund, om jag gör rätt eller fel det för tiden utvisa.

I natt har han dock inte sovit på mig utan bredvid mig så det har skett framsteg :D Ammade honom i hans filt och när han somnat in ordentligt rullade jag över till sidan och la honom bredvid mig men släppte inte taget så att han fortfarande  var i min famn och där sov han i 3 timmar, sen vaknade han för att äta och när han somnade på nytt så upprepade jag proceduren och då blev det 2,5 timmes till sömn. Det var riktigt skönt att få ligga ned och sova för första gången på en vecka! 

Vad gäller risken för PSD och samsovning så är jag väl medveten om riskerna. Här i england där vi bor så är de ännu mer noga än i Sverige om att det är "livsfarligt" att dela säng med sitt barn. Jag har googlat massor i ämnet och det tog ett bra tag innan jag vågade lyfta över honom i vår säng. Jag är noga med att det ska vara säker samsovning, han sover dessutom bara bredvid mig och inte emellan oss då min bebis pappa sover så otroligt hårt att vi inte litar på att han inte skulle rulla över honom. Jag är dock fortfarade jätterädd att någonting ska hända på grund av att vi blivit så varnade och för att olyckor faktiskt händer trots säker samsovning, i vårt fall så har vi inte lyckats få honom att sova så som han i teorin bör sova och därför har vi tagit beslutet att låta honom sova i vår säng.

På mage vågar jag inte lägga honom, har läst att dödligheten minskade massor sedan man rekommenderade ryggläge. Däremot får han ibland ligga på sida då hans reflux blir mycket värre i ryggläge. Vet att en del läkare till och med rekommenderar magläge för refluxbebisar men kommer aldrig våga lägga honom på mage ändå. 
    Det låter som att du hittat en vettig strategi. Skönt att du fått sova några timmar i liggande ställning :)

Det kan nog vara så att i andra länder, som England är det vanligare att man låter bebisen "vänja sig" och ligga och skrika istället för att ha den nära när den behöver det, och därför får du fler som säger att ni gör fel. (Fördom från min sida som kanske inte stämmer).

Ett tips till lite senare: vi har ställt en spjälsäng med ena långsidan borttagen precis bredvid min sida av sängen. Då ligger dottern "nästan" i vår säng, och det fungerar oftast bra. Nu är hon så stor att hon kryper över till mig och lägger sig på min bröstkorg och sover, men emellanåt kan man "välta över" henne i spjälsängen igen.
  • aneka

Vi har en tjej på 5 veckor som också har svårt att sova själv. För oss funkar det bra att hon får somna på bröstet på mig eller sambon. När hon har sovit ett tag kan vi flytta ner henne i babynestet som vi har liggandes i vår säng. Då sover hon som en stock

• sofiaolivia

Bara för att man "vänjer" sina barn att sova på ett visst sätt betyder inte det att det inte kan ändras... Vår dotter sov från dag 1 i sin spjälsäng. Hon hade aldrig nåt behov av att sova intill oss utan var världens mest nöjda bebis om hon fick sova hela natten ensam. När hon var 2 år slutade hon med detta och fick helt plötsligt ett behov av att sova i vår säng...

Så enligt mångas teori borde hon ju varit van vid spjälsängen och aldrig behövt komma in till oss vid 2 års ålder? Eller nu då, nu är hon 3½ och somnar i egen säng och sover gott där hela natten? Vi borde ju ha vant henne vid att endast sova hos oss?Obestämd 

• Alexandra Cruz

Ge bebisen den närhet hen önska !!!! Min dotter sov på mig från den första dag till hon var 4. Jag förstår att det är jobbigt Hon började sova i sin egen sängen när hon var 9 månader

• Sara108

Skaffa en sjal där han kan sova på dagarna och sov med honom på natten. Att småbebisar ska sova i egen säng är en illusion. Ge honom att han behöver nu och du får ett harmonisk barn senare! 

Svar på tråden 7 veckors bebis sover bara på mig