7 veckors bebis sover bara på mig
Har sökt runt massor på internet de senaste dagarna men känner att jag måste få lite extra råd. Har en snart 7-veckors bebis här hemma som redan från början har haft svårt att sova för sig själv. Lägger vi ned honom sovandes i sin egen säng så börjar han genast böka, sparka och ordna och är klarvaken inom 2 minuter och sedan börjar han gallskrika. Lägger vi ned honom trött så kan han roa sig själv ett litet tag innan han börjar gallskrika. Vi har försökt vänta ett tag för att se om han slutar skrika men det blir bara värre och värre. Vill inte vänta för länge heller då han fortfarande är så liten.
I början kunde han sova korta stunder i sin egen säng om jag hade min hand på hans mage, sedan slutade det fungera. Då lade jag honom på sida istället vilket hjälpte om jag också höll om honom men sen slutade det också fungera. Testade att lägga honom i vår säng ifall det var närheten han saknade men även det funkade bara ett par nätter. Just nu sover han endast på mig dagtid och nattid, har köpt en bärsjal som jag har honom i och sover sittande i sängen men det känns inte helt säkert. Hade inte haft någonting emot att alltid ha honom där om jag kunde vara vaken 24/7 men eftersom jag är mänsklig och måste sova någon gång så vill jag kunna lägga honom för sig själv. Har inget emot att honom sovandes i vår säng bara det fungerade. Han somnar i vagnen när vi är ute och går men så fort den stannar så slår han upp ögonen.
Alla vi känner är nu på oss om att vi måste låta honom sova själv. De flesta säger att vi ska låta honom skrika tills han somnar men är det verkligen ok med en sådan liten bebis? Jag tar tacksamt emot alla råd och tips vi kan få för att få honom sova i sin säng, åtminstone ibland!
Vill också tillägga att han har problem med reflux och får just nu två mediciner för det. Det har dock inte blivit helt bra så vi ska tillbaka till doktorn för det. Doktorn verkar dock inte så orolig eftersom han äter bra och går upp i vikt.... Vi har därför höjt huvudändan på sängen och håller honom upprätt efter att han ätit men inte heller det hjälper.