• isolde 79

Nybörjarfråga: när ge mat?

Hej! Har en tvåmånadersbebis och undrar när ni började med annan mat än bröstmjölk/ersättning?

• Svar på tråden Nybörjarfråga: när ge mat?
  • Dimitra

Jag började med små smaksensationer (en slick sås från mitt finger tex) när mina närmade sig halvåret. Små smakportioner väntade jag ytterligare en tid med.

The Dimitra universe.
  • Lena

Smakisar har vi börjat med vid 4-6 månader. Första hela måltiden var vid 6-8 månader.

• sasso78

När de var ca 4 mån började vi. Då med lite gröt och smakportioner. Gick jättebra. Men msn ska vara mkt försiktig i början. Ge endast pyttelitet i början och öka successivt. Vissa är inte redo förren vid 6 mån ellet tom 8 mån. Alla barn är olika. Man får prova och se hur barnet klarar det.

• hannis

Vi började med smaksensationer (typ doppa lillfingret i såsen) vid 4 månader och smakportioner 1-2 teskedar vid 6 månader.

• HelenFr

4 månader börjat med gröt och smakportioner men ganska snabbt övergått till mat då de hela tiden "krävt" mer...

• tundra

Runt 5 mån så har jag gett smaksensationer och smakisar från 6 mån. Har inte haft bråttom - mina har haft känslig mage överlag.

• molnfridag

Min son är 5 o 1/2 månad o ja har börjat ge ca 2 tsk gröt på kvällen o lika mycket katrinplommon-puré på morgonen. Enligt rekommendation från BVC. Tidigare har han fått smaksensationer.

• isolde 79

Ok tack :) blw kommer väl senare, efter smakisar kan jag tro? Blir spännande o se vilken typ han är :)

• nozpa

Runt 4 månader började dom få smaka. Nu är minsta snart 7 månader och hon äter plock nu.

• Dr Mupp
    isolde 79 skrev 2013-09-28 00:16:29 följande:
    Ok tack :) blw kommer väl senare, efter smakisar kan jag tro? Blir spännande o se vilken typ han är :)
    BLW kan du ge från start. Barnet bör såklart vara minst 6 månader så hen kan sitta och stoppa saker i munnen. Iden med BLW är ju att barnet själv bestämmer i vilken takt hen ska äta mat.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Nybörjarfråga: när ge mat?