Nybörjarfråga: när ge mat?
Hej! Har en tvåmånadersbebis och undrar när ni började med annan mat än bröstmjölk/ersättning?
Hej! Har en tvåmånadersbebis och undrar när ni började med annan mat än bröstmjölk/ersättning?
Jag började med små smaksensationer (en slick sås från mitt finger tex) när mina närmade sig halvåret. Små smakportioner väntade jag ytterligare en tid med.
Smakisar har vi börjat med vid 4-6 månader. Första hela måltiden var vid 6-8 månader.
När de var ca 4 mån började vi. Då med lite gröt och smakportioner. Gick jättebra. Men msn ska vara mkt försiktig i början. Ge endast pyttelitet i början och öka successivt. Vissa är inte redo förren vid 6 mån ellet tom 8 mån. Alla barn är olika. Man får prova och se hur barnet klarar det.
Vi började med smaksensationer (typ doppa lillfingret i såsen) vid 4 månader och smakportioner 1-2 teskedar vid 6 månader.
4 månader börjat med gröt och smakportioner men ganska snabbt övergått till mat då de hela tiden "krävt" mer...
Runt 5 mån så har jag gett smaksensationer och smakisar från 6 mån. Har inte haft bråttom - mina har haft känslig mage överlag.
Min son är 5 o 1/2 månad o ja har börjat ge ca 2 tsk gröt på kvällen o lika mycket katrinplommon-puré på morgonen. Enligt rekommendation från BVC. Tidigare har han fått smaksensationer.
Ok tack :) blw kommer väl senare, efter smakisar kan jag tro? Blir spännande o se vilken typ han är :)
Runt 4 månader började dom få smaka. Nu är minsta snart 7 månader och hon äter plock nu.