• Anonym (osäker)

SGI vid utlandsjobb och studier in Sverige?

Jag har sedan 2005 arbetat i ett annat EU-land, där jag periodvis även bott. 2007 flyttade jag hem till Sverige permanent och började 2009 studera i Sverige. Jag har inte tagit CSN utan har istället hela tiden behållit min anställning utomlands och pendlat samtidigt som jag har pluggat. Jag har, eftersom jag studerar i Sverige, varit fortsatt inskriven i F-kassan. Hur kommer min SGI beräknas nu när jag ska bli mamma? Kommer jag att behöva anmäla mig som studerande och därmed nollas eller kommer min SGI beräknas på min utländska inkomst?

• Svar på tråden SGI vid utlandsjobb och studier in Sverige?
  • Försäkringskassan

Hej

Om man har arbetat i ett annat EU-land så kan  man få tillgodoräkna sig inkomst och arbetstid för föräldrapenning. Det man får göra är att skicka in moderskapsintyget till Försäkringskassan så att det startas et ärende och därefter skicka in arbetsgivarintyg och liknande för att vi ska kunna bedöma rätten till föräldrapenning och vilket ersättning som du har rätt till. 

Hälsningar
    Stella, handläggare 

• Anonym (osäker)

Hej igen och tack för svar.

Som jag förstår det ska jag alltså kunna få beräkna min SGI utiffån min årslön från utlandet . Använder jag samma blankett som för en vanlig svensk årsinkomst? Den man får när man skickat in moderskapsintyget menar jag. 

Nu har jag ännu en fråga. Min man arbetar även han i utlandet, i Danmark , och jag som sagt i ett annat EU-land. Kommer vårt barn få rätt till barnbidrag från Sverige eller från något av våra inkomstländer?  

• Försäkringskassan

Hej

Det går bra att använda samma blankett eller så skriver arbetsgivaren ett intyg på anställningen och inkomsten.

Beträffande barnbidraget så kommer vi sen att göra en utredning om vilket land som ska vara huvudlandet och det kan även bli aktuellt med en samordning mellan länderna.

Hälsningar

Alex, handläggare

Svar på tråden SGI vid utlandsjobb och studier in Sverige?