• Emma2007

Förskoleklass: Overall eller tvådelat??

Ska man välja overall eller tvådelat till sonen som går i förskoleklass?

Dom måste ta på sig ytterkläder när dom går till matsalen (ligger i en annan byggnad) o ta av sig för att sedan ta på sig igen när det är matrast.

• Svar på tråden Förskoleklass: Overall eller tvådelat??
  • Dr Mupp

Tvådelat. Mycket enklare att bara ta jackan när han ska till matsalen.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • violis

Jag hade köpt overall om sonen gillar overaller,när de går till maten stoppar de bara in armarna i overallen o låter resten hänga bakom. Mina barn har fått välja själva o två av dem valde overaller ända upp till 4-5 : an. Ser jag på skolan som ligger granne med förskolan där jag jobbar så har nog ungefär 80-90% av barnen i f- klass overall o så går det neråt med åldern. ( jag har alltid sett till att mina barn haft dubbla uppsättningar så de som föredrar overall har även haft jacka o byxor )

• LottaF

Risken med tvådelat är att byxorna aldrig kommer på. Jag hade helst köpt overall. Man kan ju ta på bara överdelen och sen hålla upp benen på väg till matsalen. Sen när de ätit färdigt bara att ta på och sen ut och leka. Men kolla även vad barnet själv vill.

• Scruffy

Dottern fick tvådekat när hon gick i förskoleklass. Sonen hade en ärvd overall från storasyrrran i förskoleklass, men var inte så glad över det. Trots att dem flesta hade overall så tyckte han nu att det var barnsligt. I år går han i ettan och ska ha tvådelat.

• CeeJay

Mina barn gillar fortfarande overall och dom är 9 resp snart 8 år... Fråga ditt barn vad han/hon vill ha och köp därefter

• tessan27

det är lättare för barnen att klä på sig overall, det går mycket snabbare. Min dotter går i 2:an och hon vill absolut ha overall fortfarande.  

• EllisBell

Fråga barnet. Min har haft tvådelat men det är ju väldigt olika.

• narie24

Jag jobbar i förskoleklass och det är rätt blandat vad barnen/föräldrarna väljer. Många barn har redan börjat tycka att overall är barnsligt, medan andra är "lyckligt omedvetna". Som ngn sa är det lätt att byxorna inte kommer på om de har tvådelat. Svårt att välja. Har man råd kanske värt att köpa både och?

• Flickan och kråkan

Vi har köpt overall. Med tanke på hur oklädda de går nu på rasterna när det börjat bli kallt och regnigt, så hade nog byxorna aldrig åkt på. Har köpt en bra vinterjacka också som han kan ha innan det blir riktigt overallväder och vid andra tillfällen då overall känns krångligt.

• Johan70

Overall är nog både enklare och skönare. Har man tvådelat, är nog risken som sagt också att de inte får på sig byxorna om de vill direkt ut och leka i snön efter maten.

Idén att det skulle vara "barnsligt" med overall stämmer inte. Det gäller väl i så fall minst lika mycket att ha överdragsbyxor tillsammans med jackan. Den som tycker att det är barnsligt att ha overall vill logiskt sätt inte har ett tvådelat set heller.

• En blå giraff

Har köpt overall till min son son går f-klass. Han har även jacka och byxor, men overall är ju absolut mer praktiskt. Min son tar inte på överdragsbyxor utan uppmaning och jag vet inte om lärarna säger till honom. Risken blir att han blir ute i snön i enbart mjukisbyxor om han inte har overall. Han är inte så medveten om kläder eller vad andra tycker, så jag tror inte alls han tänker att det skulle vara barnsligt. Synd om barnen ska behöva tänka så tycker jag. De ska väl ha kläder som är bra och praktiska att leka i, och inte behöva tänka hur det ser ut Rynkar på näsan

• DetÄrBaraLillaJag

8åringen här hemma vill fortfarande ha overall.. Vi frågade henne om hon ville ha overall lr termobyxor.. Hon ville ha en overall som hänger i skolan och sen har hon jacka till och från skolan.. Termobyxor har hon också men dom ligger hemma just nu..

• Johan70

"Fortfarande"? Så länge man är i åldern att man leker i snön, har man antingen overall eller jacka+termobyxor. Det finns ingen ålder när man börjar med det ena och samtidigt slutar med det andra.

Däremot finns en ålder då de flesta barn slutar med ytterkläder på benen vintertid (oavsett om de har brukat ha overall eller jacka+överdragsbyxor), det brukar väl vara när de går i femman/sexan sådär. Då tycker de inte längre att det är lika roligt att bygga snöfästningar och ha sig.

Svar på tråden Förskoleklass: Overall eller tvådelat??