• Cabron

Ordna julmiddag nyförlöst

Svårt att hitta ett bra ställe att lägga denna tråd men här får det bli :)

Jag har BF 14/11 och funderar på julen.
    Jag vill bjuda min sambos närmsta släkt och min. Sammanlagt blir vi 12 personer(6st "hushåll"). Alla är vuxna människor över 30.
    Varav 4 st (min släkt) kommer att behöva sova över här.
    Tänkte inte göra någon stor grej av det hela, utan med inbjudan kommer jag skriva att jag önskar veta 5 saker/"hushåll" de vill helst finna på julbordet och sedan se om man kan göra alla de saker eller välja att göra lite mindre av de saker som inte fick så många "röster". Ev funderar jag även på att låta de ta med sig en maträtt/hushåll, både för att underlätta för oss ang tiden att laga maten och pengamässigt.
    Kommer även att inte bjuda på något alkoholhaltigt utan vill de får de ta med eget.

Det jag undrar, kommer man orka med det som nyförlöst? Julpyntandet får jag säkert hjälp av någon av mina två svärmödrar om vi vill.
    Ni som nyligen fått barn, eller minns hur det var ;) skulle ni ha orkat med att fixa en julmiddag ca 6 v efter förlossningen?

Har inte pratat med sambon än om min idé då jag drömde om julen i natt o ha legat o funderat halva morgonen :) 

• Svar på tråden Ordna julmiddag nyförlöst
  • Lotta 3

Beställ julmat från tex Ica.. Alla betalar sin portion och ni bjuder på lite dryck o annat gott. Alla slipper laga mat o kan bara ta det lugnt istället :)

• Mytime

Förutsatt att allt går bra. Bebisen sover någorlunda o du slipper jobbiga komplikationer el bebisen kolik/födas för tidigt el vad som helst. Jag hade inte orkat me de pga oförutsägbara komplikationer. De flesta orkar nog kroppsligt iaf versionen med knytis där gästerna får va me o bidra. Ja fick komplikationer som gjorde att kludderiet tog fem veckor på sig innan de fungerade någorlunda. Gick först med kateter 3-4 veckor o sen fick ja tappa mig själv 1-2 veckor. Hade en sambo som knappt tittade åt sitt barn. Dvs ja fick ensam fixa allt. Skulle ja handla el åka o ta hand om min häst fick ja antingen ta me dottern el ordna barnvakt en stund, trots att sambon va hemma. De va tydligen viktigare att spela dataspel o chatta me andra tjejer, som ställde upp o hade sex för de gjorde ju inte ja. Avslag, komplikationer, trötthet, stress över situationen som nybliven mamma osv tänkte han inte alls på. Så som sagt om allt går som de ska o du har en intresserad pappa till barnet borde de funka ganska bra. Gör dona gäster beredda på att få vakna några ggr på nätterna bara ;)

• LillGris

Beror på barnet:) min yngsta är 8 veckor nu och sover helt fantastiskt och har så gjort i fem veckor. Hon kräver verkligen inte alls energi från mig. Jag hade lätt orkat fixa och dona en julmiddag för två veckor sen, no problems. Med första barnet hade jag aldrig pallat. Han skrek, sov dåligt, åt dåligt. Då orkade jag inte ens bre en macka till nig själv, frukost var ett glas oboy vid 15-tiden. Så det är olika.

• myskatt

Hade inte roddat nån mat men kanske haft julen hemma hos oss.

Födde första med snitt 2/12. På julafton pumpade jag var 3e timne dygnet runt då dottern inte kunde dia. På det hade jag hemorojder from hell! Satt och bet på en toarulle och tackade för att det fanns toa på övervåningen hos svågern.

Själva barnet var en solstråle .

• Midsommarblomster

Det där att sambons starka sida inte är att handla..? Kan han inte följa en inköpslista?

Kör på knytis, det gör vi varje år!

• Nyfiken gul

Jag tycker fortfarande ni behöver en plan B.

Du o sambon utgår ifrån att allt är som vanligt fast ni har bebis, men ibland är det inte så enkelt.  Även om bebis är snäll o sover så kan ni ändå inte göra precis som ni tänkt er.

amningshormoner o sömnbrist kan göra vem som helst vresig och icke-tänkande.

Ni måste se till att ni kan lösa logistik, handling och det som behövs fast ni har en skrikbebis som sitter fast i dina tuttar.

Är det så klokt att handla med en 6-veckors bebis mitt i julruschen?  Tänk på RS-virus och andra typer av virsu som kan drabba bebis just då.   Det tar inte precis 20 min att julhandla - det kan ta flera timmar och hur löser du det med blöjbyten amning osv?
    Där måste ni nog tänka om o inse att ni behöver vara två , medan du springer ut o ammar på fiket utanfnör får din sambo gå efter inköpslista o fortsätta amma.

Är du trött av bebisen , omställning , du kanske ännu blöder efter förlossningen o känner dig ur gängorna så innebär det att sambon måste sköta nästan allt kring matlagningen.  Vill han verkligen det?  

Ni måste verkligen tänka på hur ni ska lägga upp det hela. Vem gör vad och vem gör vad när du inte kan göra det du tänkt?

Får ni någon hjälp med matlagning? Kan svärmor tänka sig laga mat istället för att julpynta?

Ni behöver prioritera rätt saker helt enkelt o verkligen förbereda er för det värsta.

Glöm inte bort att en ny bebis även påverkar pappan. Ni kanske BÅDA två är lika trötta med en liten bebis.  Vad gör ni om din sambo inte orkar med all matlagning o du faktiskt inte kan göra något?  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • FOA

Mycket finns ju att köpa färdigt eller åtmindstånne halvfärdigt så länge inte släkten har högakrav.

• Margaux

Jag hade rent fysiskt klarat det efter båda barnen men det är ju svårt att veta vilken typ av bebis du får.... Så att stressa med sina egna förväntningar och andras på något så viktigt som jul hade jag inte velat...

• Annsiss

Du har ju ingen aning om hurdan bebis du får säger jag som sitter som ett vrak men en sjuveveckors som i likhet med sin storasyster tycker att detta med sömn är överskattat och gärna piper en hel del.

• stockholmare

Kroppsligt är det absolut ingen fara. Nyförlöst är man ju bara i några dagar. Sedan kan ju omställningen och sömnbristen våra värre, men mycket av julmaten kan ju förberedas. Jag tror inte att någon skulle ha något emot knytis på julen. Så gör många. Om du ändå vill bjuda på allt så är det helt ok att fuska lite. Köp färdiggrillade revben, butiksbakat bröd, färdigkokt skinka osv.

• Cabron

Hej igen! Jag har läst allting och jag vet att framtiden är ovis.

Sambon är väldigt bra på att laga mat o tycker om det. Med handlingen menade jag att han inte alltid tar de billigaste osv, alltså inge större problem

Men "bio"svärmor löste det åt oss då hon ringde o bjöd oss på julafton. Hela släkten blir inte samlas och vi måste köra tre mil men det löste sig. :)

Vi bjuder min släkt nån dag senare och de kräver absolut ingenting av mig som "värd".

Tack för era synpunkter!

Svar på tråden Ordna julmiddag nyförlöst