• Anna 680

Min son fick diagnosen ADD

Hej!

För några veckor sen fick vi reda på att sonen (snart 12 år) har fått diagnosen ADD. Det var både en lättnad och sorg, men sonen accepterade det direkt och berättade för klassen att han hade ADD och förklarade för alla klasskamrater hur det var. Tyckte det var riktigt strongt av honom :)

Nu undrar jag lite över allt runt omkring, dvs föräldrautbildning, rättigheter som han/vi har etc. Vill så gärna att hans syster ska kunna förstå varför han "är som han är" ibland. Hur har ni upplevt föräldrautbildning och rättigheter i skolan? Vi fick ju kämpa oerhört mycket för nåt år sen för att han skulle få hjälp då han hade en tuff depression.

Anna 

• Svar på tråden Min son fick diagnosen ADD
  • Li4

Var fick ni diagnosen? De som utredde borde kunna ge er info om vad som finns på orten! Skolan har skyldighet att hjälpa och stötta, utbilda sig själva om det krävs för att hitta bästa sättet att stötta ditt barn. Bup borde om inte annat kunna stötta och hjälpa er hitta rätt i skolan osv. Jag är inte jätteinsatt i just ADD hos barn, har en syster som har det men hon är ju vuxen Har däremot barn med autism och den mesta informationen och hjälpen har jag fått via nätet, olika grupper på facebook med andra föräldrar jag gått med i och läst deras inlägg och ibland frågat med. Vet att det finns även med föräldrar till barn med Adhd/add. Har även hittat en del bra böcker på biblioteket som jag läst. Hrm var det detta svaret du var ute efter eller har jag tolkat dig helt galet? Insåg att du kanske menade utifrån de egna erfarenheterna med föräldrautbildning eller hur berätta för syskon osv?! Ber i så fall om ursäkt

• Anna 680

Hej!
    Tack för svaret! Vi fick veta diagnosen lite tidigare eftersom vi hade skickat in en vårdbidragsansökan. Vi ska till sonens psykolog i nästa vecka och till läkaren i mitten på oktober. Tror nog att vi får en massa info hos dem men är intresserad av att veta andras erfarenheter om allt som man måste ta tag i. Men tack för tipsen om olika forum och böcker på biblioteket. Ska kolla igenom lite olika trådar här inne och se om det finns andra forum där man får tips och råd.

• Lina 622

Add är som adhd utan h dvs utan hyperaktivitet. Annars är diagnoserna typ de samma.

• Anna 680

Min son hade för några år sen ett självdestruktivt beteende och försökte vid ett antal tillfällen att ta livet av sig. Han hamnade i en djup depression och det var nog då som det hela på nåt sätt visade sig. De symtom som han har är att vi får hjälpa honom att påminna honom om en massa saker, han glömmer saker överallt, har inte koll på det vardagliga och vi måste hjälpa honom med hygienen. Psykologen beskrev det som att man måste "kicka igång motorn" när hon beskrev själva diagnosen, och det stämmer bra. Han behöver hela tiden pushas till att göra läxor, duscha etc. Han är väldigt lugn och är inte hyperaktiv alls, men kan bli väldigt arg när han känner sig pressad av nåt. Typiskt är också att han t ex dagen efter något som har varit mentalt påfrestande får feber. Han behöver listor på vad han ska göra t ex när han ska städa sitt rum osv.

Vi var hos psykologen i veckan och vi ska gå en föräldrautbildning som är vid 5 tillfällen. Dessutom drar det igång med ett planerat möte med specialpedagog, lärare, assistent och rektor.  

• jennaA
    Anna 680 skrev 2013-09-28 23:03:54 följande:
    Hej! För några veckor sen fick vi reda på att sonen (snart 12 år) har fått diagnosen ADD. Det var både en lättnad och sorg, men sonen accepterade det direkt och berättade för klassen att han hade ADD och förklarade för alla klasskamrater hur det var. Tyckte det var riktigt strongt av honom :) Nu undrar jag lite över allt runt omkring, dvs föräldrautbildning, rättigheter som han/vi har etc. Vill så gärna att hans syster ska kunna förstå varför han "är som han är" ibland. Hur har ni upplevt föräldrautbildning och rättigheter i skolan? Vi fick ju kämpa oerhört mycket för nåt år sen för att han skulle få hjälp då han hade en tuff depression. Anna 

Jag har ingen erfarenhet av ADD så jag kan tyvärr inte ge dig några råd. Men anledningen till att jag skriver är att du skrev att din son accepterat sin diagnos och pratat om det med sin klass, så positivt att han accepterar sin diagnos och dessutom pratar om det med sin klass, oerhört starkt av bonom, det verkar ju som att han går i en bra klass med förstående klasskamrater :)
  • jennaA
    Anna 680 skrev 2013-09-28 23:03:54 följande:
    Hej! För några veckor sen fick vi reda på att sonen (snart 12 år) har fått diagnosen ADD. Det var både en lättnad och sorg, men sonen accepterade det direkt och berättade för klassen att han hade ADD och förklarade för alla klasskamrater hur det var. Tyckte det var riktigt strongt av honom :) Nu undrar jag lite över allt runt omkring, dvs föräldrautbildning, rättigheter som han/vi har etc. Vill så gärna att hans syster ska kunna förstå varför han "är som han är" ibland. Hur har ni upplevt föräldrautbildning och rättigheter i skolan? Vi fick ju kämpa oerhört mycket för nåt år sen för att han skulle få hjälp då han hade en tuff depression. Anna 

Hur går det med hans depression nu?
  • Anna 680

Javisst är det :) Han är en klok kille som har stärkts av allt som han har gått igenom. Är verkligen glad för det!
    Hans depression är betydligt bättre men han får fortfarande svackor då och då. Värst är det höst och vinter men om vi får vårdbidrag så får det bli en resa till våren. 

Svar på tråden Min son fick diagnosen ADD