• Anonym (skäms)

Fast i beroende av nikotinhjälpmedel.. :/

Hej!

Sen 2011 har jag varit fast i ett nikotinbaserat hjälpmedel och är mer beroende än någonsin!
    Jag använder Zonnic portionspåsar som man lägger under läppen, 10 st 4 mg prillor om dagen  Det är först på senare tid som tillverkaren släppt en svagare variant och jag gjorde ett sista försök att trappa ner med den, men misslyckades stort! Som längst har jag varit utan nikotin i två månader.

För ett par veckor kom jag till insikt och insåg att jag vill lägga av med skiten. 
    Gick till apoteket och införskaffade NicQuitin depåplåster. Köpte steg 1 och steg 2.
    Imorse satte jag för första gången på ett  steg 1 plåster. Blev SÅ sjuk! Började kallsvettas som en gris, fick fruktansvärda skakningar och mådde inte alls bra. 

Tog genast bort plåstret och väntade tills effekten gav med sig och satte sedan på den svagare varianten istället. Nu sitter jag här och mår faktiskt bra, känner inte behov av att ta Zonnic, så något ger säkert plåstret. 

Den situationen jag är i skiljer sig från hur produkten säljs, dess syfte är ju att den ska användas vid rökavvänjning, men det står inget om att bli kvitt ett beroende av nikotinhjälpmedel. 

Gör jag rätt som testar att bryta mitt beroende av Zonnic med plåster eller hur sjutton ska jag gå tillväga?
    Det står att man ska använda produkten si och så beroende på hur många cigg man tar/dag men jag röker ju inte. Det är så svårt att jämföra mitt beroende och min konsumtion av Zonnic mot cigaretter. Inte ens apotekspersonalen kunde komma med konkret hjälp och famlade precis som jag i mörker. :/

Skäms enormt mycket över att vara beroende av nikotinhjälpmedel. :/

Någon som kan komma med råd?

• Svar på tråden Fast i beroende av nikotinhjälpmedel.. :/
  • Anonym (rökavvänjaren)

När det gäller nikotin så hittar de flesta själva "rätt dos" för att mätta nikotinreceptorerna i hjärnan till den nivå man är van vid.

Att du blev så skakig beror på att du fick för mycket nikotin med det starka plåstret. Det är svårt att exakt översätta mellan olika former av nikotinersättningsmedel eftersom de överförs till kroppen på olika sätt och det går olika fort att frisätta nikotinet från tabletten, snuset eller plåstret. De individuella produkterna får också faktiskt variera lite grann, det kan skilja +/- 10% på innehållet i alla läkemedel.

Klarar du dig med de svagare plåstren så kör med dom, du blev nog övermättad i morse så det är därför du inte hade sug sen.

Det svåra brukar vara morgonsuget, eftersom man inte fått något nikotin under natten och då skriker hjärnan efter nikotinet som den vant sig vid. Den andra svåra tiden på dagen är när arbetsdagen slutar och man börjar känna efter hur man mår och inte är lika upptagen- lätt att åka dit då med.

De snabbast verkande preparaten som finns idag är munsprayer, det finns både från Zonnic och Nicorette. Som jämförelse kan sägas att en cigg får in nikotinet i hjärnan på ca 5-6 sekunder, munspray som går genom munslemhinnan tar ca en minut och plåster och andra medel tar längre tid på sig innan man blir av med suget.

Om du känner att det är svårt att klara dig med plåster någon tid på dygnet så kan du komplettera med en munspray, då får du ca 1 milligram nikotin med varje sprayning och kan lätt välja vad som är lagom. Sen kan man öka tiden mellan sprayningarna efter hand.

Fokusera först på att bryta vanorna runt snuset, och sedan trappar du ner ditt ersättningspreparat. Du har redan kommit en bra bit på väg, det är bara att jobba vidare!

• Anonym (skäms)

Tack för dina tips, det märks att du är kunnig inom detta. :))

Efter 4 timmar med plåster (14 mg) känner jag ingenting, varken sug eller abstinens. Lite tomt under läppen bara. Tuggar därför vanliga tuggummin för att avleda saknaden lite. 

Eftersom jag inte i vanliga fall använt nikotin på natten, så fick jag rådet att låta det sitta på från morgon till kväll. Tjejen på apoteket pratade om att jag kan komplettera med nikotintuggummi om jag känner att plåstrens effekt inte räcker, men munspray låter ju som en bättre idé då jag slipper tuggandet. :))

Jag ska verkligen lyckas denna gången, då vi gör en paus i vår provrörsbefruktning, just pga att jag inte lyckats frigöra mig från skiten än. 

Återigen! Tack för din kommentar!  

• Anonym (rökavvänjaren)

Ja, det är riktigt att bryta nikotintillförseln på natten, undvik 24h plåster.
    Det är bara de allra mest inbitna som faktiskt går upp på natten och röker- men de finns.

Däremot är det lättare att kontra suget om man är förberedd och har bestämt sig för hur man ska handla.

Svar på tråden Fast i beroende av nikotinhjälpmedel.. :/