Fast i beroende av nikotinhjälpmedel.. :/
Hej!
Sen 2011 har jag varit fast i ett nikotinbaserat hjälpmedel och är mer beroende än någonsin!
Jag använder Zonnic portionspåsar som man lägger under läppen, 10 st 4 mg prillor om dagen Det är först på senare tid som tillverkaren släppt en svagare variant och jag gjorde ett sista försök att trappa ner med den, men misslyckades stort! Som längst har jag varit utan nikotin i två månader.
För ett par veckor kom jag till insikt och insåg att jag vill lägga av med skiten.
Gick till apoteket och införskaffade NicQuitin depåplåster. Köpte steg 1 och steg 2.
Imorse satte jag för första gången på ett steg 1 plåster. Blev SÅ sjuk! Började kallsvettas som en gris, fick fruktansvärda skakningar och mådde inte alls bra.
Tog genast bort plåstret och väntade tills effekten gav med sig och satte sedan på den svagare varianten istället. Nu sitter jag här och mår faktiskt bra, känner inte behov av att ta Zonnic, så något ger säkert plåstret.
Den situationen jag är i skiljer sig från hur produkten säljs, dess syfte är ju att den ska användas vid rökavvänjning, men det står inget om att bli kvitt ett beroende av nikotinhjälpmedel.
Gör jag rätt som testar att bryta mitt beroende av Zonnic med plåster eller hur sjutton ska jag gå tillväga?
Det står att man ska använda produkten si och så beroende på hur många cigg man tar/dag men jag röker ju inte. Det är så svårt att jämföra mitt beroende och min konsumtion av Zonnic mot cigaretter. Inte ens apotekspersonalen kunde komma med konkret hjälp och famlade precis som jag i mörker. :/
Skäms enormt mycket över att vara beroende av nikotinhjälpmedel. :/
Någon som kan komma med råd?