• hbg anna

Föräldrapenning och förskola

Hej!

Är föräldraledig men skolar in dottern på dagis.

1. Hon kommer gå 15 timmar i veckan. Inskolningen blir 3 veckor pga sjukdom. Jag får ta full föräldrapenning så länge jag inte lämnar henne mer än 2 timmar, stämmer? Sedan när hon lämnas 3 timmar, hur tar jag föräldrapenning då när jag är med henne resterande tid? 

2. När dottern under inskolningen är där 5 timmar under två dagar, är det lägstanivå som gäller då? Måste jag ha använt 180 sgi dagar för att få ta ut lägstanivå under inskolning?

Mvh Anna 

• Svar på tråden Föräldrapenning och förskola
  • Försäkringskassan

Hej Anna

1. Det stämmer. Lämnar du henne mer än 2 timmar så kan du inte ha hel föräldrapenning. Lämnar du henne 3 timmar så kan du ta halv föräldrapenning enligt sjukpenningnivå eller en hel lägsta nivådag.

2. Ja då kan du ta en hel lägstanivå per dag eller del av dag med sjukpenningnivå. Ja, 180 dagar på sjukpenningnivå måste vara uttagna innan lägstanivådagarna kan användas.

Hälsningar

Alex, handläggare

• hbg anna

Tack för svar Alex. Så om jag inte tagit ut 180 dagar står jag utan ersättning de dagar då jag annars skulle tagit lägsta nivå??

Kan man ta ut föräldrapenning retroaktivt? Ex i juni då jag tog ut två dagar i veckan, kan jag ändra det nu i efterhand för att ta ut fler dagar per vecka?....=)

Anna 

• Försäkringskassan

Hej!

Har du inte tagit ut 180 sjukpenningdagar så får du ansöka om sjukpenningdagar fast inte heldag utan del av dag tex 3/4 ller 1/2 beroende på hur stor del du har dottern på förskolan.

Ja du kan ansöka om föräldrapenning retroaktivt så att du kan ansöka om fler dagar med föräldrapenning.

Hälsningar
    Tella, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning och förskola