• Anonym (Undrar)

Skyddad eller sänkt SGI?

Hej!

Jag har en fråga om SGI.

Mitt andra barn är beräknat till november.
    Jag har en SGI fastställd sedan innan mitt första barn då jag arbetade 100%.
    Sedan januari är jag tjänstledig 20% och arbetar därför 80%. Fram till och med juni (5 månader före beräknad förlossning) skyddade jag min SGI genom att ta ut en dag med föräldrapenning i veckan, men nu gör jag inte det.

Jag undrar om min SGI är skyddad genom att jag skyddade den inom 6 månader före beräknad förlossning av barn nummer två, eller om den kommer att sänkas?
    Jag undrar med tanke på att man kan arbeta mindre inom 6 månader före beräknad förlossning utan att SGI:n sänkts.

Min föräldrapenning är som jag förstått det densamma eftersom jag blev gravid inom 1 år och 9 månader. Men som sagt, hur fungerar det med min SGI?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Skyddad eller sänkt SGI?
  • Försäkringskassan

Hej

Eftersom du var inne i ett SGI-skydd när du arbetade 80% och ansökte om föräldrapenning på 20%, så kan du inte sluta skydda inkomsten utan att den påverkas. Generellt så innebär detta att din SGI kommer att fastställas till den omfattning du faktiskt arbetar.

Hälsningar
    Mia, handläggare

• Anonym (Undrar)

Okej. Då förstår jag. Finns det möjlighet att söka föräldrapenning bakåt i tiden, så att jag kan skydda min SGI? Kan jag ansöka om föräldrapenning för juli och framåt nu? Eller är det för sent?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja det stämmer att du kan ansöka om föräldrapenning bakåt i tiden för att du ska skydda din sjukpenninggrundande inkomst till 100%.

Hälsningar

Tella, handläggare

Svar på tråden Skyddad eller sänkt SGI?