• Lotten 66

Katt och hund tillsammans...

Har en katt på nästan fyra år som inte är van vid hundar. När det går förbi hundar på utsidan blir hon väldigt reserverad och reser lite rygg om dom kommer för nära.
    Nu passar min dotter en liten hund som är lika gammal. Hunden är kattvan,
    Skulle ju gärna vilja få det att funka att hon någon gång tar med sig hunden hit.
    Hur ska vi på lättaste sättet vänja dom vid att umgås i vårt (kattens) hem? 

• Svar på tråden Katt och hund tillsammans...
  • sextiotalist

Det kan nog bli en del fräs och sådant i början, men är hunden kattvan så kan den nog läsa kattens språk. Min mammas hund var väldigt kattvan och det lärde sig traktens katter, så de var helt orädda för honom, blev han för närgången så fräste de lite och han backade klokt.

Men mitt tips är att ställa undan allt som är ömtåligt, för det finns en risk att katten får lite spel 

• Tulpanen89

Hmm hoppas de kommer bra tips! Min katt är bara 1,5 år och flyger varje gång en hund är på besök hos oss.
    Han verkligen klättrar i väggar.

• Guldbarb

Jag skulle börja med en lugn och lydig hund som man lätt kan få att stanna på en plats. Till en början skulle jag inte låta de hälsa, jag skulle haft koll på katten så den inte kommer för nära så länge den reser ragg och verkar "ovänligt inställd". Hunden skulle jag se till att någon har koll på hela tiden så de får vänjas vid varandras närvaro till en början. 
    När jag tagit in nya katter som träffat hunden för första gången upplever jag att det alltid går lättare dagen efter när djuren har sovit hela natten i samma rum och alltså varit med varandra utan att egentligen ha något med varandra att göra, de vänjer sig helt enkelt vid att den andra är där.
    Detta tar oftast längre tid med en vuxen katt men det går att vänja, däremot är det inte garanterat att katten accepterar andra hundar utan det kan bli just den hunden och andra hundar behöver vänjas in på liknande sätt.  

• Lotten 66

Tack för era svar. Hunden är van vid katter och jag är i första hand intresserad av att få min katt att acceptera just den här hunden. Hunden ska inte bo hos oss utan det är en som min dotter har ibland.

Svar på tråden Katt och hund tillsammans...