• Elin W

Paketkalender 2013

Ja, jag vet... jag är ute i väldigt god tid, men det är bara sån jag är;)

Jag har två döttrar som i december kommer vara 2 år respektive 10 månader. Mina små damer ska självklart få en varsin paketkalender, precis som den äldsta fick förra året. Enda skillnaden är att detta året kommer de inte få så påkostade kalendrar som det blev förra året.

Det jag nu undrar är alltså vad jag kan fylla deras paketkalendrar med?

Jag har börjat med den äldsta dotterns kalender och har köpt;
    en flaska med badskum
    en flaska med schampoo
    en kam
    en borste
    en spegel
    lite hårsnoddar
    några hårspännen   

På julafton kommer de få en varsin klänning som de ska ha på sig under dagen:)

Ös på med förslag:) Det kan ju finnas fler än jag som undrar också:)

//Elin                     

• Svar på tråden Paketkalender 2013
  • Maajsi

Har en dotter på 6 år och en son som då kommer vara 1 år.
    Båda ska få en kalender med paket varje dag.
    Jag är nästan klar med kalendern.

Till 1 åringen har jag än så länge köpt: bamse tandborste, byggare bob tandkräm, strumpor, roliga sugrör, tom och jerry badskum, djuptallrik och bestick med disney cars, bok, gympapåse med cars tryck på, kritor för små barn, vattenflaska med toy story, pekbok med toy story. Har även planerat att köpta lite kex och en adventsljusstake som kommer i butik på ica maxi senare. Den ska han få den 1a december. Dottern ska också få en.

Till dottern har jag köpt: snoddar, sugrör, klämmor, lera, hello kitty polkastänger, barbie badskum, barnsax, pysselböcker, bamse tuggummi, brevpapper, gatukritor, monster high vattenflaska. Kommer även att köpa en bok, klistermärken och klistermärkesbok. Hon ska också få en kåsa, ett sittunderlag och en termoskopp i ett paket för framtida utflykter med skolan.

Till stora tjejen är det lätt att komma på saker. Men har ingen mer fantasi för vad sonen ska få.

• Maajsi

Har hittat det mesta på tradera och dollar store för en billig peng :)

• myskatt

Detta fick dottern när hon var 1-5 år. När hon var sex och sju har jag inte fått upp .

OBS! Inga kommentarer om att det är för mycket, det är inte jag som gjort kalendrarna, utan dotterns farmor.

• Elin W

Maajsi - Tusen tack för jättefina förslag!! Jag kommer absolut att anamma flera av dem ;) Myskatt - Tusen tack för att du delar med dig av fina kalendrar!:) Det fanns en hel del jag kommer använda mig av i flickornas kalendrar :) Ps, Du kan vara helt lugn, det skulle aldrig falla mig in att kommentera hur mycket eller lite ett barn får:) Alla har olika förutsättningar och jag lägger ingen värdering i det:) Ds. Hoppas ni från en riktigt fin jul ;)

• AnnelieW

pepparkaksformar, lera, duplo lego som kan delas upp på flera dagar, strumpor, liten flaska såpbubblor, sen har jag alltid hängt en snöglob i glas vid lucia till mina 4 sen har jag skrivit datum i botten på dem.

• mammalovis

Maajsi: Jag tror 1-åringen vore fullt nöjd med att få några majskrokar per dag om han äter det. Resten är ju mer för sin egen skull.

Min dotter fyller 3 i december, så hon ska få lite docksaker som nappflaska, pipmugg mm som jag köpte i samband med att hon fick en lillasyster. Sedan blir det en del hemmasydda dockkläder av avlagda kläder som fått fläckar och en filt jag köpte för 20 kr på loppis. En bok om att klä julgranen, hårspännen med tomtar. Ev blir det ett dockhus också av en husliknande låda på Netto. Lite sugen är jag på att snickra egna möbler, men vi får se vad tiden tillåter. Det fanns ju Pippisaker i trä med 2 stolar, ett bord och en säng för 120 kr ... Sedan kan man ju inkludera aktiviteter som att baka lussekatter, pepparkakor mm.

AnnelieW: En snöglob lät ju mysig.   

• AnnelieW

Ja dottern är 12 i år och sa att även om hon inte skulle få någon kalender i år ville hon ha sin snöglob på lucia, det jobbiga är att hitta 4 olika varje år.   Mina barn är pojke på 3, flicka på 12, pojke på 15 och pojke på 16 så till dem 2 stora börjar det bli svårt men dem förstår att det kanske inte blir någon sak varje dag utan fylls ut med godis, eller en liten peng, dottern rider så där finns det mycket att välja på

• AnnelieW

Nappar brukar jag hänga till den minsta då dem har en förmåga att försvinna

• supersötasilversara

Man kan ju också skriva en lapp att lägga i paketkalendern, tex "idag åker vi till badhuset/äventyrsbadet/buspalatset". Det finns ju massor av roliga saker man kan göra tillsammans: pyssla, grilla korv ute, gå på tur, åka pulka, fika på café osv. Det är säkert minst lika uppskattat som saker.

• Elin W

Tack för alla fina förslag!!:) Jag ska ta med aktiviteter och då bland annat en tur till tomteland i Mora:) Det känns som att jag inte kommer få plats med allt jag vill ge nu, hihi :)

• Cornellia

Det här kommer jag köpa till min 2 åring.

*Pussel
    *Småbilar
    *Hårspännen
    *Armband
    *Tåg till träjärnvägen
    *Pärlor
    *Bollar
    *Ballonger
    *Duplo
    *Pixiböcker
    *Barnnagellack
    *Liten monchhichi
    *Sylvianfamilies figurer

• Skärgårdsmamman01

Jag har haft olika teman på mina paketkalendrar i år och förra året. Min dotter är snart 3 år. Väntar en till liten när som helst, men den får vänta till nästa jul innan jag syr ihop en kalender till. Tips och idéer finns på min blogg.

• Minniemousemommy
    Elin W skrev 2013-09-30 22:47:29 följande:

Ja, jag vet... jag är ute i väldigt god tid, men det är bara sån jag är;)

Jag har två döttrar som i december kommer vara 2 år respektive 10 månader. Mina små damer ska självklart få en varsin paketkalender, precis som den äldsta fick förra året. Enda skillnaden är att detta året kommer de inte få så påkostade kalendrar som det blev förra året.

Det jag nu undrar är alltså vad jag kan fylla deras paketkalendrar med?

Jag har börjat med den äldsta dotterns kalender och har köpt;
    en flaska med badskum
    en flaska med schampoo
    en kam
    en borste
    en spegel
    lite hårsnoddar
    några hårspännen   

På julafton kommer de få en varsin klänning som de ska ha på sig under dagen:)

Ös på med förslag:) Det kan ju finnas fler än jag som undrar också:)

//Elin                     

Jag kör med adventkalender istället. Tipsar verkligen om det! Mycket lättare att göra i ordning, behövs inte lika många olika presenter och blir billigare. Jag har i alla fall det till mina barn, så 4 paket per barn blir inte svårt att fixa. I första paketet har jag lite juligt badskum från the body shop. I andra paketet har jag ett par mysiga och söta strumpor. I tredje har jag ett gosedjur som är julinspirerat. I fjärde paket har jag kläderna som dom ska ha på julafton. Allt det här har bara kostat mig 500 kr, men man kan ju lägga i billigare saker om man vill. Mina barn är förresten 4 och 5. Där fick du lite tips i alla fall, till din kalender :)
Svar på tråden Paketkalender 2013