• Kroa

Vilken diet rekommenderar du?

Som rubriken säger; 
    Lägg gärna fram ett argument till varför du tycker att den dieten funkat just bäst för dig :)

• Svar på tråden Vilken diet rekommenderar du?
  • Quazy
    EnGladPingvin skrev 2013-10-04 19:14:25 följande:
    För egen del är det tveklöst lchf. Har försökt gå ner i vikt med otaliga dieter, men lchf är den enda som fungerat. Tappat nästan 20 kg i vikt, fptt ork att träna, magen mår bättre och jag har mer energi än tidigare. Dieter där jag måste registrera allt jag äter och räkna kalorier orkar jag inte med i längden och jag pallar inte att gå hungrig. Med lchf får jag äta god mat och behöver inte gå hungrig och trots det tappar jag i vikt.

• Vårdutbildad förälder
    hammarhajen skrev 2013-10-07 19:14:30 följande:
     Känner inte till NÅGON som alltid varit normalviktig/smal som hållit på och tramsa med att utesluta kolhydrater eller fett. De som är aktiva, pigga, positiva och tränar äter alla pasta, bröd och potatis och smör på smörgåsen är smalare än de som hävdar att brödet gör en fetare än smöret ovanpå och utesluter pastan för att istället moffa enbart köttfärssås och sallad. Men, de äter också lagom portioner och lagom ofta. Tycker det är ganska talande. Vill du ha svar på vad som är bästa dieten - titta på vad de som är och alltid varit normalviktiga, pigga och friska äter.   
    Här har du en! Har alltid kunnat äta i princip vad och hur mycket jag velat, rört mycket på mig och hela mitt liv varit normalviktig. Sedan fick jag IBS. Det var inte kul. Började med LCHF för 3½ år sedan, och IBS'en är som bortblåst. Aldrig att jag återgår till att äta "normalt" igen.
  • Thotis90
    lövet2 skrev 2013-10-01 00:28:43 följande:
    "Lagom-dieten". Lagom av allt, i lagoma mängder och ett lagom antal mål per dag. Mest av det näringsrika och det som magen behöver för att trivas, och så en liten mängd av godsakerna som behövs för att hålla själ och hjärta i form ...
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • chickpeas

Extremt lågfett fungerar för mig. Äter mest grönsaker, frukt och bajlväxter samt en del fullkorn (dock undviker jag bröd). Havregrynsgröt med frukt/bär, smoothies med gröna blad, sallader (ofta med fullkornsris, pasta eller potatis) och grönsaks/böngrytor ev. med fullkornsris eller nudlar är i princip vad jag lever av. Variation i vad för grönsaker/legumer som används och självklart kryddningen. Äter lite fett i form av linfrön/chiafrö och valnötter för omega-3 fetterna men tillsätter annars inget fett i maten. 

• underverket 06

Itrim! Har gått ner 13 kg på 6 veckor. Man åter ju väldigt lite kalorier under 12 veckor, så man går garanterat ner i vikt.

• sextiotalist
    "Lagom-dieten". Lagom av allt, i lagoma mängder och ett lagom antal mål per dag. Mest av det näringsrika och det som magen behöver för att trivas, och så en liten mängd av godsakerna som behövs för att hålla själ och hjärta i form ...
    En perfekt diet, och inte äta för mycket
  • Förväntanstid

Såg dokumentären "forks over knives" på netflix och sedan dess har jag dragit ned rejält på vissa produkter. En dokumentär om bland annat tillsatser, gjord av läkare och forskare.

• PerG
    Den här tror jag också på! 

I kombination med en aktiv vardag i någon form och någon/några (kraftigt) pulshöjande aktiviteter i veckan så behöver man inte så mycket mer för att hålla sig i god form och hälsa!
  • candydarling

Tung styrketräning och enkel clean mat. Mycket grönsaker, frukt, mycket proteiner bra fettkällor och långsamma kolhydrater. Egentligen kan man äta vad fan man vill sålänge man äter mindre portioner och inte överdriver helg-godsakerna. Ofta är det just helgmaten och godiset som förstör för hela veckan.

• thjafj

Det dieten som blir en livstidsförändring, och den som man kan hålla alltså individuellt...

Svar på tråden Vilken diet rekommenderar du?