• TiNaJ01

Kan katter äta fisk eller inte?

Hur är det med att ge katter fisk? Tonfisk, kokt fisk osv. Är det farligt för katten?
    Hur mycket fisk kan man ge katten? Våran katt har fått mycket kokt makrill (utan ben förstås), men har läst att katter inte ska ha fisk? Hur ligger det till?  

• Svar på tråden Kan katter äta fisk eller inte?
  • The Fugly
    LillGris skrev 2013-10-02 07:29:46 följande:
    Men om det är helt olämpligt och onaturligt för dem att äta fisk, varför jagar de då fisk? Jag har haft två katter som suttit på bryggan och stirrat ned i sjön o sen dykt i för att ta en fiskjäkel. Så helt onaturligt kan det inte vara för dem

Därför att det är ett naturligt beteende för katter att jaga. Fisk, getingar eller i en av våra katters fall, gärna en liten radiostyrd helikopter. Det innebär inte att deras kroppar är avsedda för att äta allt de lyckas fånga i jakten.

Vidare, åt katter och andra smådjur bara saker som var lämpliga för dem skulle inga djur komma in till veterinärer med förgiftningar. Vilket de gör så att en katt tycker om att äta en viss sak är ute ett argument för att det är lämpligt för dem att äta det.

En ickeallergisk katt skadas inte av att äta lite fisk då och då men det är inte lämpligt som basföda i någon stor utsträckning.
    Ever stop to think, and forget to start again?
  • LillGris
    The Fugly skrev 2013-10-02 15:27:35 följande:
    Därför att det är ett naturligt beteende för katter att jaga. Fisk, getingar eller i en av våra katters fall, gärna en liten radiostyrd helikopter. Det innebär inte att deras kroppar är avsedda för att äta allt de lyckas fånga i jakten.

Vidare, åt katter och andra smådjur bara saker som var lämpliga för dem skulle inga djur komma in till veterinärer med förgiftningar. Vilket de gör så att en katt tycker om att äta en viss sak är ute ett argument för att det är lämpligt för dem att äta det.

En ickeallergisk katt skadas inte av att äta lite fisk då och då men det är inte lämpligt som basföda i någon stor utsträckning.

Sant, kom på det när jag skrivit. Mina katter fångar ju näbbmöss utan att äta upp dem.

Nåja. Mina katter får strömming och/eller torsk typ var tredje, fjärde månad och verkar inte må dåligt så för deras del verkar det iaf lugnt :)
  • nemo1
    LillGris skrev 2013-10-02 15:58:41 följande:

Sant, kom på det när jag skrivit. Mina katter fångar ju näbbmöss utan att äta upp dem.
    Nåja. Mina katter får strömming och/eller torsk typ var tredje, fjärde månad och verkar inte må dåligt så för deras del verkar det iaf lugnt :)
    Det är våran uppgift som kattägare att ge våra djur det dom är anpassade till att äta.Inga katter äter näbbmöss för att de är giftiga för katter.
    Ska du absolut ge fisk till din katt så ska det vara vit fisk, ej strömming! 
  • LillGris
    nemo1 skrev 2013-10-02 16:22:39 följande:
    Det är våran uppgift som kattägare att ge våra djur det dom är anpassade till att äta.Inga katter äter näbbmöss för att de är giftiga för katter.

Ska du absolut ge fisk till din katt så ska det vara vit fisk, ej strömming! 

Alltså, jag vet varför de inte äter näbbmöss. Det var bara en reflektion över att de inte äter allt de dödar. Men varför inte strömming? Våra katter har alltid fått en strömming när vi varit ute och pimplat.
  • The Fugly

Man lär sig något nytt varje dag, jag visste faktiskt inte varför de inte äter upp näbbmössen.

• nemo1
    LillGris skrev 2013-10-02 17:56:46 följande:

Alltså, jag vet varför de inte äter näbbmöss. Det var bara en reflektion över att de inte äter allt de dödar. Men varför inte strömming? Våra katter har alltid fått en strömming när vi varit ute och pimplat.
    Strömming innehåller massor med tiaminas, ett enzym som förhindrar tiaminupptag hos katten.
  • lennartsdotter

Fisk kan ges med måtta. Inte dagligen utan snarare en gång i veckan. Fet fisk är rik på nyttiga fettsyror, ja. Vilket också ökar risken för pansteatit (inflammerat underhudsfett vilket är ett väldigt smärtsamt sjukdomstillstånd). Många fiskar innehåller dessutom tiaminas, ett enzym som bryter ner B-vitaminet tiamin och tiaminbrist leder ultimat till död.

Mina katter får lax en gång i veckan, då i samband med E-vitamin eftersom E-vitamin förhindrar oxidation och inflammation av underhudsfettet. 

• LillGris
    nemo1 skrev 2013-10-02 18:21:04 följande:
    Strömming innehåller massor med tiaminas, ett enzym som förhindrar tiaminupptag hos katten.

Aha! Då får det bli enbart torsk i fortsättningen då. De brukar få till jul och påsk och på sina födelsedagar. Typ 4 ggr/år. Borde vara ok eller?
  • nemo1
    LillGris skrev 2013-10-02 19:28:34 följande:

Aha! Då får det bli enbart torsk i fortsättningen då. De brukar få till jul och påsk och på sina födelsedagar. Typ 4 ggr/år. Borde vara ok eller?
    Absolut.
  • LillGris
    nemo1 skrev 2013-10-02 21:44:00 följande:
    Absolut.

Topp! Och tack! Tanken har inte ens slagit mig att strömming skulle vara dåligt för katterna, är liksom uppvuxen med att man gav kissarna det. Så, bra att jag fick lära om mig :)
  • nemo1
    LillGris skrev 2013-10-02 22:03:13 följande:

Topp! Och tack! Tanken har inte ens slagit mig att strömming skulle vara dåligt för katterna, är liksom uppvuxen med att man gav kissarna det. Så, bra att jag fick lära om mig :)
    Ja det är vanligt att folk tror att katter äter strömming och mjölk vilket är helt fel. Bara glad att kunna hjälpa Skrattande
  • Omogen citron
    taquine skrev 2013-10-02 08:54:01 följande:
    Precis, men fråga vissa veggisar de tror ju fisken tillhör växtriket Klart katter kan äta fisk i måttliga mängder , mina älskar räkor och skulle nog kunna leva på bara det.

• Omogen citron
    nemo1 skrev 2013-10-02 10:34:11 följande:
    Fisk är fisk och kött är kött, nu är du inte riktig den vassaste kniven i lådan.

Eller hur. :P Vi människor har valt att dela upp det i rött kött, fisk, fågel och vilt. Men det är djur allihopa, dvs kött. Jag vet inte riktigt vad du har för definition av kött, anser du att fågel är kött exempelvis?
  • fiskar kattor

Jag är lite less på denna debatt om att katter inte kan ha fisk som basföda. Min gammel katt dixi blev 24 år och åt gädda abborre o sik i hela sitt liv för undantag sur grädde o lite smör. Hon liten som hon var var frisk i helá sitt liv fick 2 friska kullar ungar tills hon blev 19 år. Piggare varelse fans inte. Hennes avkommor o resterande kattor jag har alltså 8 st går hennes väg när det gäller mat näst  efter henne är en kastrerad hane nu 19 år pigg o glad. Jag tycker att det borde kollas upp o forskas lite om det här  med fisk det kan inte vara slumpen att det funkar i detta katt hus håll.

• nemo1
    fiskar kattor skrev 2014-04-04 21:35:00 följande:
    Jag är lite less på denna debatt om att katter inte kan ha fisk som basföda. Min gammel katt dixi blev 24 år och åt gädda abborre o sik i hela sitt liv för undantag sur grädde o lite smör. Hon liten som hon var var frisk i helá sitt liv fick 2 friska kullar ungar tills hon blev 19 år. Piggare varelse fans inte. Hennes avkommor o resterande kattor jag har alltså 8 st går hennes väg när det gäller mat näst  efter henne är en kastrerad hane nu 19 år pigg o glad. Jag tycker att det borde kollas upp o forskas lite om det här  med fisk det kan inte vara slumpen att det funkar i detta katt hus håll.
    Och alla rökare får inte lungcancer, men dumt att chansa va?
  • Flaskpostaren

Klart dom kan äta fisk!

Jag växte upp på landet och där metade vi fisk åt katterna hela dagarna. De tog dem levande, tog ihjäl dem och åt allt utom huvud och typ nån slags simblåsa. Så de låg huvuden och simblåsor överallt på gräsmattan Skrattande

• Spnks

Jag har en liten fundering.. Hur fungerar det med blötmat som innehåller fisk? Mina katter får Mjau's blötmat och äter endast det som innehåller fisk eller skaldjur. Är det lika illa eller gäller detta endast färsk fisk?

• nemo1
    Spnks skrev 2014-04-09 20:25:30 följande:
    Jag har en liten fundering.. Hur fungerar det med blötmat som innehåller fisk? Mina katter får Mjau's blötmat och äter endast det som innehåller fisk eller skaldjur. Är det lika illa eller gäller detta endast färsk fisk?
    Eftersom fisk är högallergent så ja det gäller givetvis blötmat med fisk också.
Svar på tråden Kan katter äta fisk eller inte?