• JustMe00

ctg kurva mellan 150-186

Frågar åt en orolig vän som jag spenderade en stund med inne på kk akut idag. Hon har haft minskade fosterrörelser o onda sammandragningar. Hon är nu i v 35 o bm tyckte hon skulle ta en tur in till kk efter tlf kontakt.

Hon fick sitta i ctg apparaten o under dom 25 min som hon satt där blev hon rätt orolig för tösen i magen som för det mesta låg mellan 165-186 hjärtslag.
    Läkaren tyckte det såg ok ut och kände på henne med fingrarna o sa att tappen va opåverkad o skickade sedan hem. Jag ifrågasätter nu varför dom inte gjorde vul? Och vännen som nu mår rätt så dåligt pga oro ifrågasätter ctg kurvan.

Är den ctg kurvan verkligen normal?

• Svar på tråden ctg kurva mellan 150-186
  • liteavvarje

Det beror väl lite på hur ofta och länge det kom upp i 186? Mina har också kommit upp så högt ibland, men läkarna har alltid sagt att kurvan ser fin ut. Det ska pendla mycket och inte ligga på samma frekvens hela tiden. 

Att han inte gjorde vul var nog för att han nöjde sig med att kolla om hon var öppen eller inte, hon är ju ändå rätt långt gången så längden på tappen spelar nog ingen roll.

Men när jag varit på fl och kommit hem och känt att jag inte fick de svaren ajg ville eller fortfarnade varit orolig så har jag ringt upp och bett dom förklara igen, bara för att förstå. Så be henne ringa dit så hon kan ställa sina frågor och så. Dom vet att medan man är där så är det lätt att frågorna försvinner och när man kommer hem och allt får sjunka så kommer tusen frågor igen, så dom ttycker inte det är konstigt om man ringer! 

• JustMe00

Den for upp o ner en del men höll sig mestadels över 172.

Grejen är att hon har planerat sitt i v 38 så hon själv är jätte orolig att det ska gå igång o bli akut få det blev urakut med hennes första och hon fick en väldigt dålig upplevelse.

• liteavvarje

Okej, förstår att hon är orolig då. Men som sagt, läkaren skulle inte säga att kurvan var bra om den inte var det.

Men tycker ändå hon ska ringa ovh få svar på hennes frågor! Oro är varken bra för henne eller barnet.

• JustMe00

Tack för svar. Hon fick en tid till sin bm imorgon så hoppas hon kan få lite svar där

Svar på tråden ctg kurva mellan 150-186