• elinson

barnmat - hemlagad, køper, EKO, Krav,

Lagar ni all mat själva eller köper ni bara burkmat, en kombination? Väljer ni krav och eko av alla matvaror eller några få. Tycker ibland att det stressas lite med att allt ska vara krav-eko-hemlagat osv. Vad känner ni? Och hur gör ni i praktiken?

www.barnsmat.blogspot.com har puréveckor i oktober med nya puréer varje dag! // Dietist och mamma med en blogg om barnmat
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden barnmat - hemlagad, køper, EKO, Krav,
  • Lycka4

Jag tryckte hemlagad, krav och ekologisk för det har vi alltid kört med innan vi fick barn så det var inga konstigheter när barnen kom och jag gjorde deras pureer och barnmat med för jag tyckte det var roligt. Sen satsar vi på närodlat med

• Natulcien

Svårt att rösta då flera av alternativen låter lika..?

"Bara hemlagad mat" innebär det att man lagar egen mat, men inte av ekologiska råvaror? För sen kommer ju ett alternativ som heter "Hemlagat, krav och ekologiskt"? Och vad betyder "Köper krav och ekologisk mat till mitt barn"? Betyder det att det är råvarorna eller burkmat man köper? Och handlar det om bebisar eller äldre barn också?
    Nä, jag begriper inte omröstningen...så jag svarar utan att rösta.

Vi lagade enbart egen mat till sonen när han var bebis. Köpte helst ekologiskt och kravmärkt i den mån vi hittade sånt, men ibland fanns det ju inte och då valde vi andra (oekologiska) alternativ.
    Men vissa livsmedel, t.ex. bananer, väljer vi dock aldrig oekologiska alternativ, utan struntar hellre i att köpa alls.
    Idag är han 3 år, och vi äter fortfarande hemlagat, men någon enstaka gång (ca 1-2 gånger i månaden) kan vi köpa lite snabbmat.

• elinson
    Natulcien skrev 2013-10-02 10:55:59 följande:
    Nä, jag begriper inte omröstningen...så jag svarar utan att rösta.
    Oj dåligt av mig :) det var svårt att förtydliga tyckte jag. Men ja tycker du förstod vad jag menade ändå?
    Alltså det är ju många som bara lagar maten men inte tänker så mycket på om den är ekologisk eller inte medan andra väljer konsekvent ekologiskt mat och hoppar över om alternativet inte finns.

Ibland väljer jag inte eko eller krav utan hellre en närodlad produkt. Jag har egentligen lite belägg för det, förutom att jag personligen tycker det är trevligt med mat som inte rest så många mil. Där är mjölk en sådan sak, d¨r jag bor finns svensk ekomjölk men inte nordnorsk ekomjölk. Dessutom är min sambos pappa mjölkbonde...
    www.barnsmat.blogspot.com har puréveckor i oktober med nya puréer varje dag! // Dietist och mamma med en blogg om barnmat
  • fluu

Nu när hon är 1,5 år är det bara(med få undantag såklart) hemlagat och eko/krav i så stor utsträckning det är möjligt. Under första året åt hon dåligt så då var det lite burk mat när hon accepterade att bli skedmatad och sen BLW, både hemlagat och typ köpe-korv. Inte alltid eko där.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • castafiore

Mina barn har bara fått hemlagad mat. Jag skulle uppskatta att 80% är krav/ekologiskt av den.

• MalinEddie

Hemlagat. Vi skipar puré och de äter den mat vi äter från början med vissa undantag. Halvfabrikat också givetvis men sällan helfabrikat men det har också hänt nån gång. Ibland ekologiskt, ibland inte. Närproducerat köper vi däremot ofta då vi främst handlar i en lokal butik som tar in kött och grönsaker och dylikt från lokala bönder.

Jag vet inte vad jag ska rösta på.

Avskyr CIO-metoder.
  • cattus

Vi gör inget hysteriskt av det, men väljer själva eko när det är möjligt till oss, så barnet får samma sak.

• keron

Våra barn har fått hemlagad mat, men minstingen på 15 mån älskar Ella´s Kitchens fruktpåsar. Har testat med burkmat men den har kategoriskt blivit utspottad. En del grejer är krav/ekologiskt och en del är inte det.

• Apopan

Det blev så att jag varken lagade barnmat eller gav burkmat. Sonen ville absolut inte äta något smaklöst och mosat, utan ville ha vår mat. Så då fick han exakt det vi åt minus massa salt.
    Det som väl har pr

• Apopan

Det som väl har provats har varit ekologiskt. De där fruktodlarna har varit väldigt populära periodvis t.ex. Smidigt att ha med i bilen och så också.

Svar på tråden barnmat - hemlagad, køper, EKO, Krav,