• Sötnos

    Ni som lyckats förlänga lutealfasen?!

    Hur lång tid tog det för er som har någon form av lutealfasdefekt eller lågprogesteron?

    Jag testar både progesterall och c-vitamin... bara kört en månad så har inte märkt någon skillnad ännu.....

    Hur lång tid tog det innan ni märkte skillnad på ÄL-test eller längre lutealfas?

  • Svar på tråden Ni som lyckats förlänga lutealfasen?!
  • DevilsDaughter

    Hej! För två år sedan prövade jag agnus castus (munkpeppar) vilket förlängde min lutealfas lite grann, blev gravid, men vet inte om det va pga den.. Den stabiliserar hormonerna och kan verka på över- och underproduktion av hormon. Hur pass kort lutealfas har du? Kan tänka mig att den kanske inte hjälper om lutealfasen är alltför kort. Denna gången tänkte jag prova med progesteronkräm (är det samma progesterall?). Vad är c-vitamin bra för i detta sammanhanget?

  • Sötnos
    DevilsDaughter skrev 2013-10-02 16:12:21 följande:
    Hej! För två år sedan prövade jag agnus castus (munkpeppar) vilket förlängde min lutealfas lite grann, blev gravid, men vet inte om det va pga den.. Den stabiliserar hormonerna och kan verka på över- och underproduktion av hormon. Hur pass kort lutealfas har du? Kan tänka mig att den kanske inte hjälper om lutealfasen är alltför kort. Denna gången tänkte jag prova med progesteronkräm (är det samma progesterall?). Vad är c-vitamin bra för i detta sammanhanget?
    DevilsDaughter skrev 2013-10-02 16:17:06 följande:
    vilka symptom har du som tyder på lågt progesteron? Har du sökt hjälp för detta?
    Jag har fått det utrett av läkare. Har svag ägglossning dag 20/21 men endast ett värde på 11, 7 dagar efter. Och får mens på dag 10 så alltså fas på 10 dagar. Hur kort var din? Oftast tidigt på dagen, men progesterall (ja, progesteronkräm) så kom mensen inte förren sent på kvällen dag 10, så ser det iaf som en liten försening... Kanske blir det dag 11 eller 12 nästa månad.

    Har fått pergotime utskrivet nu och ska testa det nästa månad för att stimulera ÄL.

    C-vitamin har besvisats öka progesteronet... tar 1 gram per dag.

  • DevilsDaughter

    Vad skönt att ha stöd från en läkare! Att bara se en liten framgång gör ju att det känns himla mkt bättre! Progesteron kan alltså verka på det sättet? Att det blir bättre om man använder under en längre tid? Ska absolut prova c-vitamin då också! 

    Jag har blivit gravid tidigare, därför får jag ingen hjälp (vilket jag kanske inte heller behöver) Men jag vill helst inte behöva vänta länge på att bli gravid om det inte är nödvändigt. Därför jag tänker testa med progesteronkräm på egen hand... Har också en lutealfas på 10 dagar, eller 9. Är lite osäker på hur man räknar, om man räknar med dagen man får mens? Om jag har ägglossning på dag 19 så kommer mensen på dag 29. Tror det blir 10 dagars fas eller?
    Vet du vilken dag man ska börja med krämen? Dagen efter ägglossning? Väntar mens nu på fredag och känner tydligt att den är påväg..
     

  • Jag är bara jag

    E-vitamin har funkat för mig. Jag fick kortare lutealfas av munkpeppar jag så det kan gå åt det hållet också.  Men med e-vitamin 400 mg är den normal. C-vitamin funkar inte,har jag tatt i 5,5 år och det har ingen effekt.

  • Sötnos
    DevilsDaughter skrev 2013-10-02 17:38:59 följande:
    Vad skönt att ha stöd från en läkare! Att bara se en liten framgång gör ju att det känns himla mkt bättre! Progesteron kan alltså verka på det sättet? Att det blir bättre om man använder under en längre tid? Ska absolut prova c-vitamin då också! 

    Jag har blivit gravid tidigare, därför får jag ingen hjälp (vilket jag kanske inte heller behöver) Men jag vill helst inte behöva vänta länge på att bli gravid om det inte är nödvändigt. Därför jag tänker testa med progesteronkräm på egen hand... Har också en lutealfas på 10 dagar, eller 9. Är lite osäker på hur man räknar, om man räknar med dagen man får mens? Om jag har ägglossning på dag 19 så kommer mensen på dag 29. Tror det blir 10 dagars fas eller?
    Vet du vilken dag man ska börja med krämen? Dagen efter ägglossning? Väntar mens nu på fredag och känner tydligt att den är påväg..
     
    Vet du om du hade kort lutealfas även innan du blev gravid? Eller om det hänt efter?

    Jag vet inte heller riktigt hur man räknar. Jag räknar inte med själva mensdagen men däremot räknar jag med ägglossningsdagen.. det kanske man inte ska?

    Jag har hört att man ska börja med krämen något efter ägglossningen, typ 4 dagar efter.. jag började samma dag som äl förra månaden men tänker nog ta den 2 dagar efter denna månad eftersom jag har så kort i mellan.. måste också kolla omdet är fördelaktigt att ta den tillsammans med pergotime, det vet jag inte... Man ska iaf INTE ta den förren ÄL har varit för då kan man tydligen förstöra ägglossningen.. sen säger vissa att man ska sluta innan mensen och vissa fortsätta.. jag fortsatte tills jag fick mens för de var ju hela tanken..

    Har du fått kolla ditt progesteronvärde? Kollat din ÄL?
  • DevilsDaughter

    Då räknar jag som du, räknar med ägglossningsdagen.. Tror man ska det.. Ja, jag har alltid haft kort lutealfas, känner av min ägglossning väldigt tydligt, samt att jag testar med ägglossningstester när jag försöker bli gravid. Har också förstått det som att man måste vänta till ägglossningen har varit, tänkte också 2 dagar efter ÄL, och jag kommer fortsätta till jag får mens, för som du säger, det är ju hela tanken...
    Nej, jag har inte kollat progesteronvärde eller ägglossning.. De vill inte ta emot mig här, de tycker att 10 dagar är ok lutealfas som inte behöver utredas och jag kan ju bli gravid, bara att det tar lite tid och att jag inte vill vänta.. Och än så länge är vi bara på första försöket med detta barnet så jag kommer vänta innan jag "begär" hjälp.. 

  • Sötnos
    DevilsDaughter skrev 2013-10-02 17:57:08 följande:
    Då räknar jag som du, räknar med ägglossningsdagen.. Tror man ska det.. Ja, jag har alltid haft kort lutealfas, känner av min ägglossning väldigt tydligt, samt att jag testar med ägglossningstester när jag försöker bli gravid. Har också förstått det som att man måste vänta till ägglossningen har varit, tänkte också 2 dagar efter ÄL, och jag kommer fortsätta till jag får mens, för som du säger, det är ju hela tanken...
    Nej, jag har inte kollat progesteronvärde eller ägglossning.. De vill inte ta emot mig här, de tycker att 10 dagar är ok lutealfas som inte behöver utredas och jag kan ju bli gravid, bara att det tar lite tid och att jag inte vill vänta.. Och än så länge är vi bara på första försöket med detta barnet så jag kommer vänta innan jag "begär" hjälp..
    DevilsDaughter skrev 2013-10-03 10:16:30 följande:
    sötnos: var i cyklen befinner du dig nu? Var köpte du din kräm?

    Köpte min kräm på biobodyshop... Är på dag 6 :)   Jag tror inte 10 dagar egentligen är problematiskt, de är allt under 10 som försvårar. Däremot om du också pga lågt progesteronvärde (Som för övrigt ger kort lutealfas också) inte har någon ÄL, då blri det problem. Men de finns dem som har 7 dagar lutealfas och fortfarande blir gravida. Får du positigt på ÄL test? Det får inte jag. får du det , har du med största sannolikhet ÄL.

    Om det bara är första försöket skulle jag hoppa krämen ett tag. Man vet ju faktiskt inte som sagt om du lika gärna kan funka.. 10 är som sagt undre gränsen, men fortfarande inom vad som är OK.
  • LovisaC

    Jag lyckades med konststycket att FÖRKORTA min fas från 14 dagar till 8 genom att utesluta gluten från min kost. Denna månad blev den 12 med hjälp av zink och multivitamin men jag har haft blodiga flytningar från dag 7 efter ägglossning... Nästa period ska även jag prova progesteronkräm.

    Jag försöker bli gravid och vill inte sluta med krämen om jag skulle vara det. Visst borde jag kunna göra uppehåll till nästa ägglossning om jag inte får positivt på dag 14 efter ägglossning?

  • Elle1234

    Hej!
    visserligen har jag progesteron utskrivet av läkare pga kort lutelfas, men har i alla fall fått info om att sluta med progesteronet på CD 14 om jag inte testar positivt då. 

Svar på tråden Ni som lyckats förlänga lutealfasen?!