• Anonym (Lite orolig)

Blindtarmen, hur känns det i början?

Jag vill inte ringa 1177 eftersom risken finns att de säger åt mig att åka in för säkerhets skull, men jag har sedan lunchtid i dag ont i magen, långt ned på höger sida. Först var det bara som ett hugg eller en ilning då och då riktigt långt ned i buken och som fortsatte nedåt benet. Under eftermiddagen kom smärtan lite tätare, men fortfarande bara några sekunder åt gången.

Nu gör det mer jämnont, även mellan de värsta huggen/ilningarna. När jag trycker på magen gör det ont (men inte fruktansvärt ont) just nere till höger även om jag trycker t ex mitt på magen. Jag kan gå och stå, även om det gör mer ont när jag t ex böjer mig när och sen sträcker på mig igen, går i trappor eller drar upp höger ben högt mot kroppen och sen rätar ut det. Har inte direkt kunnat/velat äta nåt efter lunch idag, men känner mig inte svag/sjuk utöver själva smärtan.

Jag känner att det här inte är något akut. Än. Jag klarar ju t ex att skriva detta. Känns inte som att jag har nån feber. Men är ändå lite orolig för att det skulle kunna vara början på en blindtarmsinflammation, eftersom smärtan sitter just där den gör. Vet inte heller om jag kommer kunna somna innan det släpper i alla fall lite grann.

Ni som råkat ut för detta: hur började det för er?

• Svar på tråden Blindtarmen, hur känns det i början?
  • Anonym (1177)

Läs på 1177 om du inte vill ringa dem, eller sök på nätet.
    Jag har aldrig haft blindtarmsinflammation så jag vet inte... 

• Akua

Ja du har ju redan svarat åt 1177 till dig själv! Det är ju de enda rätta och det vet du med!

Gör det ont om du trycker med två fingrar på magen och tvärsläpper trycket? Om du trycker ner magen med fingrarna långt uppe på magen...var gör det ont då? Hehe förstår du hur jag menar? Och  att du tvärt släpper trycket och lyfter upp fingrarna.  

• Little Ms Chatterbox

Det "ska" göra mer ont när/efter man släpper än när man börjar trycka på magen och kan göra mer ont på vänster sida när man släpper än på höger sida.

Kommer inte riktigt ihåg hur jag mådde i början men det var lite molvärk och allmän olust känsla, senare framåt kvällen så blev det som en riktig illa magsjuka/influensa. Om någon hade frågat mig om jag ville bli skjuten för att slippa hade jag sagt ja tack. 

Det där de säger om att man inte ska ta smärtlindring hade då kvittat på mig, Tror nog att man hade fått droga ner mig rätt rejält med en massa olika saker för att den smärtan skulle gå bort. 

• Anonym (Lite orolig)
    Akua skrev 2013-10-02 22:54:02 följande:
    Ja du har ju redan svarat åt 1177 till dig själv! Det är ju de enda rätta och det vet du med!

Gör det ont om du trycker med två fingrar på magen och tvärsläpper trycket? Om du trycker ner magen med fingrarna långt uppe på magen...var gör det ont då? Hehe förstår du hur jag menar? Och  att du tvärt släpper trycket och lyfter upp fingrarna.  

Det gör inte jätteont när jag trycker och sen släpper (har också läst att det är när man lätter på trycket som smärtan ska öka), det gör bara lite mer ont än det gör hela tiden.

I natt gjorde det först mer och mer ont. Låg vaken med en sprattlande/sparkande treåring bredvid mig i sängen. Sen måste jag i alla fall ha somnat för jag vaknade av att klockan ringde och då var smärtan nästan borta. Fast efter att lyft tunga barn och gått i trappor är det tillbaka igen :(

Jag får lämna de stora barnen i skolan och bestämma mig sen om jag behöver söka vård. Lite kämpigt att ta med mig yngsta barnet bara. Jag har ordinarie ledigt i dag, så hon ska inte till dagis.
  • Tifastar

Åk in o kolla. Har du ett lätt stegrat crp så är det åxå ett tecken på blindtarmsinflamation.

Opererade bort min för 1.5 vecka sen. Lätt värt o bli av med smärtan.

• Anonym (Lite orolig)
    Tifastar skrev 2013-10-03 07:56:09 följande:
    Åk in o kolla. Har du ett lätt stegrat crp så är det åxå ett tecken på blindtarmsinflamation.

Opererade bort min för 1.5 vecka sen. Lätt värt o bli av med smärtan.

Vad hade du för symptom till en början?
  • Little Ms Chatterbox
    Anonym (Lite orolig) skrev 2013-10-03 07:50:16 följande:

Det gör inte jätteont när jag trycker och sen släpper (har också läst att det är när man lätter på trycket som smärtan ska öka), det gör bara lite mer ont än det gör hela tiden.

I natt gjorde det först mer och mer ont. Låg vaken med en sprattlande/sparkande treåring bredvid mig i sängen. Sen måste jag i alla fall ha somnat för jag vaknade av att klockan ringde och då var smärtan nästan borta. Fast efter att lyft tunga barn och gått i trappor är det tillbaka igen :(

Jag får lämna de stora barnen i skolan och bestämma mig sen om jag behöver söka vård. Lite kämpigt att ta med mig yngsta barnet bara. Jag har ordinarie ledigt i dag, så hon ska inte till dagis.
    Du har inte bara ägglossning då? De gånger det är ett extra stort ägg kan man få väldigt ont.
  • Ninja05

För mig började jag få plötsligt ont i Mitten av magen efter en måltid. Ett par timmar senare började det vandra ner till högra sidan och sen hade jag så ont så jag inte kunde stå. Kräktes också.

Sköt upp att åka in för länge så hann precis på håret innan den brast..

Sen kan man få med lite inflammerad blindtarm under lång tid sa dem..

Om du är orolig borde du söka läkare.

Lycka till!

• Ninja05

Och angående det testet med att trycka på andra sidan magen och släppa snabbt... Det gjorde min moster på mig och då skrek jag rakt ut. Det var hon som fick mig att förstå att det var blindtarmen.

• Anonym (Lite orolig)
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-10-03 09:47:44 följande:
    Du har inte bara ägglossning då? De gånger det är ett extra stort ägg kan man få väldigt ont.

Nja. Har precis haft mens (började för fem dagar sen) så det är lite fel tid i månaden för det. Men jag känner mig inte alls sjuk eller svag så jag tror inte riktigt på någon kraftig inflammation heller. Tycker att det lättar lite nu med :)
  • Anonym (Lite orolig)
    Ninja05 skrev 2013-10-03 09:53:56 följande:
    Och angående det testet med att trycka på andra sidan magen och släppa snabbt... Det gjorde min moster på mig och då skrek jag rakt ut. Det var hon som fick mig att förstå att det var blindtarmen.

Så ont har jag absolut inte. Så jag håller tummarna för att det bara är luft, nerv i kläm, ägglossning eller nåt annat helt ofarligt. Ska gå ut i trädgården lite med lilltjejen för att ta mig för nåt. Orkar jag det och lyckas tänka bort det onda ett tag kan det ju inte vara blindtarmen!?
  • Ninja05

Det jag nog vågar säga är att om den är slut inflammerad och behöver opereras bort så märker du det garanterat. Så ut med dottern du :)

Anonym (Lite orolig) skrev 2013-10-03 10:12:18 följande:
    Så ont har jag absolut inte. Så jag håller tummarna för att det bara är luft, nerv i kläm, ägglossning eller nåt annat helt ofarligt. Ska gå ut i trädgården lite med lilltjejen för att ta mig för nåt. Orkar jag det och lyckas tänka bort det onda ett tag kan det ju inte vara blindtarmen!?

• Ninja05

Akut inflammerad skulle det ju stå :)

Ninja05 skrev 2013-10-03 10:29:05 följande:
    Det jag nog vågar säga är att om den är slut inflammerad och behöver opereras bort så märker du det garanterat. Så ut med dottern du :)

• anonymlolxd00

Asså, vet inte om det är något för mig men när jag tycker gör det ont, altså. Om jag trycket på höger gör det ont men inte när jag släpper, samma på vänster. Kan vara att jag är hungrig också. Jag vet inte riktigt, är orolig att det är blindtarmsinflammation :( Tror ni att det är något?

• Anonym (V)

Blir nyfiken på hur det gick för Ts :p hoppas hon hänger kvar här och ser detta... isf, var det blindtarmen eller inte?

• Anonym (Heja)

Jag fick min opererad för några veckor sedan. Det började som en magsjuka för att sedan känna att något var väldigt fel, jag kunde inte ligga stilla i 5 minuter utan vred och vände på mig, kallsvettades om vartannat.

Till slut blev jag så yr att jag knappt kunde gå från ett rum till ett annat utan fick krypa fram. Då ringde jag ambulans för första gången i mitt liv. 
    Jag upplevde ingen smärta och läkaren påstod att jag måste haft hög smärttröskel. 

själva magsjukan upphörde antagligen när blindtarmen sprack. När jag väl kom in och röntgades så upptäckte man att blindtarmen spruckit och att jag blivit blodförgiftad. Jag operades akut kl 04.00 på natten. Sedan var jag dålig i ca 2 veckor av antibiotikan. 

Ja det var nog en nära döden upplevelse. Började känna mlg normal igen efter 3 veckor. 

• Anonym (...)
    Anonym (Heja) skrev 2023-11-03 12:16:33 följande:

Jag fick min opererad för några veckor sedan. Det började som en magsjuka för att sedan känna att något var väldigt fel, jag kunde inte ligga stilla i 5 minuter utan vred och vände på mig, kallsvettades om vartannat.

Till slut blev jag så yr att jag knappt kunde gå från ett rum till ett annat utan fick krypa fram. Då ringde jag ambulans för första gången i mitt liv. 
    Jag upplevde ingen smärta och läkaren påstod att jag måste haft hög smärttröskel. 

själva magsjukan upphörde antagligen när blindtarmen sprack. När jag väl kom in och röntgades så upptäckte man att blindtarmen spruckit och att jag blivit blodförgiftad. Jag operades akut kl 04.00 på natten. Sedan var jag dålig i ca 2 veckor av antibiotikan. 

Ja det var nog en nära döden upplevelse. Började känna mlg normal igen efter 3 veckor. 

Varför svara i en 10 år gammal tråd? 
Svar på tråden Blindtarmen, hur känns det i början?