Ang. SGI och grav.penning
Jag har varit sjukskriven mellan augusti 2012 och augusti 2013 (alltså fått en fastställd SGI) och började jobba 100 % den 15/8-2013. Den 18/9 blev jag sjukskriven igen på heltid i två veckor och fr.o.m. 4/10 kommer jag vara sjukskriven 50 %.
För det första undrar jag om min SGI kommer att ändras, då jag hann jobba en månad.
Eftersom jag blev sjukskriven inom den där tremånadersgränsen efter min förra sjukskrivning så vet jag att min ersättning sjunkit till 75 % (eftersom det passerat ett år men det inte hunnit gå 3 månader efter förra sjukskrivningen). Gäller detta även om sjukskrivningen beror på något helt annat (grav.kompl. denna gång)?
Vad händer om jag säger upp mig från min tillsvidareanställning nu? Ändras min SGI då? Jobbar nämligen på en arbetsplats som inte uppskattar att jag är gravid och som på flera olika (väldigt snyggt inlindande sätt) försöker få mig att säga upp mig. Och efter flera veckors tjat börjar jag fundera på hur det skulle fungera om jag skulle säga upp mig.
Sedan undrar jag hur tidigt jag kan skicka in ansökan om graviditetspenning. Vet att den börjar gälla tidigast 60 dagar innan BF, men när kan jag ansöka om det så att ni har tid att gå igenom ansökan? Är i vecka 23+1 nu.
Till sist undrar jag hur det blir om man nu ansökt om föräldrapenning fr.o.m. 60 dagar innan BF och sedan får en graviditetspenning beviljad. Ändras det automatiskt till graviditetspenning då? Eller måste man göra något för att ansökan om föräldrapenning ska ändras till just gravitidetspenning.