• virrhjarnan

När ska man börja läsa?

Hej! Undrar som rubriken när bör man börja läsa för barn? När började ni? Något tips på bra bok/böcker att börja med? 

• Svar på tråden När ska man börja läsa?
  • emson

När bebis var några månader. Pekböcker till att börja med.

• Lena

När barnet visar intresse. Ca ett halvår med första barnet och drygt ett år med andra.

• Mylla

Det skilde lite på mina två barn, sonen var äldre innan han hade ro att sitta och lyssna. När han var yngre än ett var det roligast att smälla igen boken.
    Dottern har alltid älskat läsning, sen hon var bebis. 

• glassen

Jag började läsa för min son när han var väldigt liten, men han visade inget som helst intresse förrän han var över ett år. Han har hela tiden varit sen språkligt trots mina försök och ambitioner.
    Med dottern hade jag lagt ner alla ambitioner och läste nog inte alls för henne som bebis, men hon hörde väl när jag läste för storebror och hon har varit mycket tidigare språkligt. Så barn skiljer sig verkligen åt.
    Jag var med i Goboken när sonen var bebis så de böckerna samt andra pekböcker läste jag i början och gick sen över till Maxböckerna. 

• fluu

Jag började när hon låg i magen. Sen körde vi från födseln. Vi har inte läst pekböcker eftersom min unge inte kan sitta still. Alls. Så vi körde böcker för lite större barn direkt. I början gillade hon bara att höra våra röster och nu på senare tid har hon börjat vilja vara med mer och titta på bilderna.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Gladskit

Så snart barnet börjar ha lite mer leksaker omkring sig så lägg dit lite pekböcker så att en bok blir en leksak, något man kan välja, bland mycket annat.
    Sen vartefter börjar man titta på bilder, läsa enklare historier, rim och ramsor osv.
    Min son är snart åtta år nu och vi läser varje kväll. Ibland vanliga sagoböcker, ibland faktaböcker, ibland Bamse-tidning och numera även kapitelböcker. Dels är det en mysig kvällsrutin, dels har man väldigt mycket gratis språkmässigt om man läser mycket så givetvis hoppas jag att han ska vilja läsa mer själv vartefter han blir äldre.

• virrhjarnan

Tack för alla svar, ska nog försöka börja läsa ganska på en gång ur någon sagobok bara för att bebis ska få höra rösten och sedan blir det väl pekböcker när hen blir lite större:)

• hymafr

I början kan du lika gärna läsa matrecept eller en deckare - de förstår ändå inte men det är tryggt för bebisen att höra din röst.

Tänk på att det finns barn som blir piggare av att höra saga på kvällen. Då får man försöka läsa tidigare på dagen eller på helger.
    Sen finns det de barn som inte alls är intresserade av böcker. De överlever de också   Då kan man istället sitta en stund på sängkanten och prata lite om hur dagen varit etc.    Så har det varit hos oss och jag tycker att det gett mycket mer än att läsa en bok.

• hymafr
    virrhjarnan skrev 2013-10-10 07:45:22 följande:
    Tack för alla svar, ska nog försöka börja läsa ganska på en gång ur någon sagobok bara för att bebis ska få höra rösten och sedan blir det väl pekböcker när hen blir lite större:)

Tänk på att det är lätt att som vuxen tröttna på att läsa sagor. Speciellt om du får två, tre barn så blir det MÅNGA gånger du ska läsa samma även om du varierar. Man kan sjunga för barnen också. Eller bara prata om väder och vind.
  • Natulcien

Vi började när sonen var runt 3 månader. Då tittade vi i pekböcker och pratade fritt om det. Sen började vi läsa riktiga barnböcker, typ 'Bu och Bä' när han var runt halvåret, och sen har det rullat på.
    Idag är han 3 år och älskar böcker. Vi lånar ständigt nya på biblioteket och köper på second hand. Han var tidigt med att prata också, och pratar väldigt rent och med stort ordförråd. Kanske kan ha med tidig läsvana att göra..?

Svar på tråden När ska man börja läsa?