Anonym (?) skrev 2013-10-13 00:07:15 följande:
Vad är det som kostar pengar när man har problem med fertiliteten, är det bara spermier, ägg å att mixa ihop det eller är det något mer som kostar? å gör det ont att spola äggstockarna? Oj 5år visste inte att de kunde ta så många år

Jo det känns ju jobbigt att lyfta på luren å ta det första samtalet för man hoppas ju alltid att det ska gå av sig själv, naturligt alltså. Men känner/kände ni inte att det är jobbigt när folk jämt å ständigt frågar "ska inte ni skaffa barn snart?" har inte vågat säga än att det inte fungerar för oss, har ju inte lust att man skulle råka brista ut i gråt om man svarar helt ärligt, har svårt att acceptera hur situationen är

Vad menar du med kostar pengar? Om man inte har gemensamma barn sedan innan så betalar man ju bara upp till högkostnadsskyddet, ett för vård och ett för medicin. Jag skulle gissa att vid IVF blir det ca 5 % av vad man skulle betala utan högkostnadsskydd, och även då är vården subventionerad. Ett läkarbesök för 200 kr t.ex. kostar egentligen mkt mer om men ser till all inblandad personals löner, lokalkostnader osv.
Om du menar rent allmänt vad som kostar så är det väl typ allt... Jag tror att äggplocket vid IVF är dyrast av allt, för då har man en läkare + två-tre sköterskor som jobbar inne i rummet, + flera till som jobbar med patienterna innan och äggen + spermierna efteråt. Lägg till avancerad utrustning både i rummet där äggen plockas och på laboratoriet. Äggplocken sker dessutom även på helgen, så man får slå ihop alla personaltimmar och lägga på ob...
Om man har barn sedan innan eller inte går genom landstinget av ngn annan anledning så betalar man nog oftast ett paketpris för hela behandlingen, så jag tror inte att man får veta exakt hur mycket varje del kostar. Men jag har inte gjort det själv så jag vet inte.
För mig gjorde det jätteont att spola äggledarna, men jag har läst många många skriva att det inte alls gjorde ont så det där är nog individuellt. Jag hade inga sammanväxningar eller så men det gjorde ont ändå.
Jag gillade absolut inte när folk frågade om vi skulle ha barn. Men för mig var det självklart att bara berätta för vissa utvalda nära vänner om våra problem, så jag har aldrig övervägt att svara ärligt till någon som ställer en klumpig fråga. Hade däremot många bra sätt att vifta bort frågan. "Det ska man väl inte fråga" eller "Jo nån gång hoppas jag". Men jag har turen att mest umgås med socialt kompetenta personer som vet att det kan va en känslig fråga.