• Maddi

8½ månaders har aldrig sovit bra

Jag har haft helvetesnätter med våran dotter sen födseln sen jag fick hem henne har hon sovit max 1-2 timmar och sen vaknar hon. Antingen har hon ålat sig mot väggen och skriker pga de eller så ligger hon på mage och skriker. 

Nu samsover vi, annars har jag testat spjälsäng, sovit i eget rum, låtit henne greja själv i en minut skrikandes för att hon kanske skulle sluta skrika när hon hittat ett bra sov sätt. Det spelar ingen roll om hon äter på nätterna eller inte för det är precis lika dant ändå. 

Hon sover runt 2 timmar på dagen och sen lägger hon sig mellan 20-22 beroende på när hon är trött.
    Det är ingen utvecklingsperiod heller då hon hållit på varje natt sen födseln och de betyder 8 månaders störd sömn. Jag har läst om utvecklingsperioder då dom sover kasst, men detta är ju knappast någon utvecklingsfas. Ska det vara såhär? Några tips?

• Svar på tråden 8½ månaders har aldrig sovit bra
  • skogsvitter

Jag hänger inte riktigt med i vad som är själva problemet, att hon vaknar efter 1-2 timmar är inte helt ovanligt om hon är en orolig själ. Däremot brukar de flesta somna om efter lite snutt på bröstet eller en klapp och lite ombäddning om det är så. Somnar hon inte om när hon vaknat utan skriker massor? Vad gör ni då?

Har ni testat det vanliga, som att utesluta komjölk osv? Hur är hon på dagen? Verkar hon ha ont någonstans?

• Maddi
    skogsvitter skrev 2013-10-03 10:02:50 följande:
    Jag hänger inte riktigt med i vad som är själva problemet, att hon vaknar efter 1-2 timmar är inte helt ovanligt om hon är en orolig själ. Däremot brukar de flesta somna om efter lite snutt på bröstet eller en klapp och lite ombäddning om det är så. Somnar hon inte om när hon vaknat utan skriker massor? Vad gör ni då?

Har ni testat det vanliga, som att utesluta komjölk osv? Hur är hon på dagen? Verkar hon ha ont någonstans?
    Har testat att utesluta komjölk och på dagen är hon pigg, glad och tycks absolut inte ha ont någonstans. Avföringen är bra. Hon kan vakna och skrika, och de kan ta 30-45 minuter innan hon somnar om. Jag har provat att ge henne mat och provat utan, spelar ingen roll om hon äter eller inte. Det har alltid varit så, utan förändring. 
  • skogsvitter

Tar det lika lång tid av skrik även om hon sover tätt intill dig/er? Är det hysteriskt skrik? Vad får hon för mat då, ammar du eller får hon ersättning? Hur länge testade ni mjölkfritt?

En tanke som jag har är att det annars kan vara en låsning i tex ryggen och nacken. När hon snurrar och hamnar fel i sängen tex kan det vara obehagligt eller tom göra väldigt ont. Det finns de som haft den här typen av problem som har blivit hjälpta av kiropraktor. Då har man ju förstås också gjort undersökning hos vanlig barnläkare innan osv för att utesluta andra orsaker.

Du kan läsa om tecken och kiropraktik för spädbarn här:
    www.kirotaby.se/

• Maddi
    skogsvitter skrev 2013-10-03 11:25:22 följande:
    Tar det lika lång tid av skrik även om hon sover tätt intill dig/er? Är det hysteriskt skrik? Vad får hon för mat då, ammar du eller får hon ersättning? Hur länge testade ni mjölkfritt?

En tanke som jag har är att det annars kan vara en låsning i tex ryggen och nacken. När hon snurrar och hamnar fel i sängen tex kan det vara obehagligt eller tom göra väldigt ont. Det finns de som haft den här typen av problem som har blivit hjälpta av kiropraktor. Då har man ju förstås också gjort undersökning hos vanlig barnläkare innan osv för att utesluta andra orsaker.

Du kan läsa om tecken och kiropraktik för spädbarn här:
    www.kirotaby.se/
    Vi testade mjölkfritt 3 månader innan dom konstaterade att de inte va de som är problemet, men då va de för andra orsaker och märkte ingen förändring alls. B la hård i magen vilket hon inte är nu. Vissa nätter är de hysteriskt, andra nätter skriker hon bara ändå.  

Vi kör ersättning då jag inte kan amma om dagarna får han enbart vanlig mat eftersom det är total vägran på ersättning då. Välling går inte alls. Så jag är glad så länge ersättningen fungerar natte tid. 

Tack, ska kolla länken:)

• skogsvitter

Hm varför vägrar han ersättning dagtid? Tror du det är av samma anledning som du inte kunde amma, eller var det annat som låg bakom det? Låter mer och mer som att det kan röra sig om en låsning faktiskt.

• Maddi

Hon har fått ersättning nästan från födseln, så hon har ätit de hela tiden. Men BVC sa att många barn går det jättebra att ge ersättning/amma samtidigt som man byter ut en portion mat. Men andra barn kan helt vägra ersättning/amning när dom fått smak av mat, och andra barn vägrar mat och vill bara ha ersättning. Så jag tror inte de har med saken att göra heller. 

Svar på tråden 8½ månaders har aldrig sovit bra