A-kassa och föräldrarpenning.
Är arbetslös sedan 1 oktober och ska få barn 1 februari. Är inskriven på arbetsförmedlingen och söker jobb aktivt. .
Har jobbat på samma jobb i 1,5 år vilket gör att min SGI är baserad på min lön jag hade under vikariatet och jag har skrivit in mig som arbetssökande för att skydda "SGI:n". De på arbetsförmedlingen förväntar sig att jag ska söka jobb geografiskt brett, och ger mig förslag på jobb att söka med pendlingsavstånd på runt 16mil hemifrån (enkel resa) med pendlingstid på runt 6h per dag. Är ju inte i en situation då jag kan pendla hur långt som helst och ej heller bosätta mig på annan ort tillfälilligt med tanke på graviditet och kommande MVC-besök och föräldrarkurser.
Så min fundering är om jag tackar nej till jobb på orimliga orter och avstånd från min bostad med tanke på min gravida situation så att arbetsförmedlingen inte tycker att jag uppfyller kraven fullt för a-kassa och får minskad a-kassa, kommer detta i sin tur påverka min föräldrarpenning?
Dvs. om jag bedöms som att jag inte uppfyller kraven för full a-kassa och får avdrag på min ersättning från a-kassan kommer detta att påverka min föräldrarpenning?
Kan tilläggas att jag gör allt för att hitta en lämplig sysselsättning på hemorten eller på rimliga pendlingsavstånd.