• alynda

Associerar du till Alva eller Ylva?

Blir föräldrar för 2:a gången i oktober och jag och sambon har extremt svårt att enas om namn, framför allt flicknamn . Jag har lagt fram ca 15 förslag som sambon nobbar då han har en enda absolut favorit som jag inte gillar. Det jag känner starkast för är Alva som han i sig inte har ngt emot men är rädd att det ska associeras till Alva Myrdal, men jag tror inte att dagens föräldrageneration och framför allt inte barnen alls kommer att tänka så. Är det ens särskilt många som vet vem hon var längre? Ett av de få namn vi båda tycker är OK (men inte högst upp på ngn av våra listor), är annars Ylva, men det tycker jag i så fall kanske är mer problematiskt då barnet får ett dubbelefternamn (som sitt syskon) där Johansson är ett av namnen. Vad tänker ni om det? Ni som själva heter Alva eller Ylva eller har barn m dessa namn, gillar ni namnen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Associerar du till Alva eller Ylva?
  • 5by5

Vilka är alva myrdal samt ylva johansson? Associerar inte namnen med någon speciell person men alva är ju så otroligt vanligt. Skulle helt klart välja ylva av de två!

• Natulcien

Spelar det någon roll om man associerar något av namnen till de kvinnor du nämner? Det är ju inga hemska kvinnor att associera till. Det är ju inga kvinnliga motsvarigheter till Adolf s.a.s...

Och även om jag vet vilka både Myrdal och Johansson är så associerar jag Ylva starkare till Astrid Lindgrens bok "Min allra käraste syster" (systern heter Ylva-li), och det är ju en fin historia. Och Alva associerar jag starkare till Alva i Madickenböckerna. Båda namnen har en positiv klang. Sen tycker jag, personligen, att Alva är finare.

• YlwaMarie

heter Ylva är 30 år och aldrig upplevt några problem i några sammanhang

• Indianica

Nej, de flesta yngre personer (föräldrageneration) har dålig koll på Alva Myrdal, när jag läste idéhistoria på universitetet var det vissa som hörde talas om henne för första gången först då...Man får kanske också tänka på att även om hon var helt fel ute med facit i hand, så hyste hon de åsikter hon gjorde, för "samhällets bästa".

Idag är Alva också ett av de absolut vanligaste småflicksnamnen, detf inns ju typ någon i varje klass som heter så, så chansen är mycket större att "er" Alva i så fall kommer förknippas med en nu levande ung Alva, än med Alva Myrdal. Alva är på intet sätt ett "belastat" namn, däremot skulle jag själv valt Ylva just för att det är så otroligt vanligt med Alva, det känns lite som 70-talets "Anna".

• Flickan och kråkan

Jag är sahällsvetare och historiker men associerar ändå inte till Alva Myrdal när jag hör namnet Alva eftersom det som sagt är ett av de vanligaste namnen på små flickor idag. Ylva tycker jag är lite häftigt eftersom det egentligen är "ute" idag. Ylvor finns det i min och min storasysters generation. Alva är jättefint tycker jag - har själv en Alve - men är idag så vanligt att jag nog inte valt det.

• fluu

Förknippar Alva med Myrdal och med pigan i Madicken. Ylva med Jo0hansson och Eggehorn. Och med Ylvisåker! Fina namn båda två, men jag skulle ta Alva. Så fint och lite mystiskt. Dock heter min arch enemy så så det hade inte blivit Alva i alla fall.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • DenNamnbitne

Jag tycker att båda namnen är tillräckligt vittspridda och starka för att inte förknippas med dessa tu. Båda är dessutom väldigt vackra men min stora favorit är Ylva utav dem.

• enLitenEmma

Alltså spontant förknippat jag inget av namnen med just dom personerna så. Alva däremot verkar va det nya "Tindra" känns som var och varannan unge heter så. MEN heter ni dessutom Johansson så skulle jag självklart associera "Ylva Johansson" med den Ylva Johansson. Men å andra sidan så är ju inte det nå negativt på det sättet.

• Josephine96

Ylva associerar jag med en programledare för bolibompa som hette så när jag var liten. Alva får mig bara att tänka på en grön vacker skog :P Gillar Alva bäst

• Fröken78

Lägg till ett M framför Alva så blir det Malva det är nässelfjärilens favoritblomma. Och ett fint flicknamn.

• tinis

Alva, då tänker jag på hushållerskan i Madicken tror jag o Ylva så tänker jag på Ylva-Li i Allra käraste syster. Två Astrid Lindgren-figurer .)

• alynda

Tack för input allihop! Tänkte också på Alva från Madicken, men hade glömt att det fanns en Ylva (Li) i Astrids värld också . Stora barnet har faktiskt också ett namn som kan associeras till Astrid Lindgrens böcker, men var aldrig tänkt som nån sorts "hyllning".

• Siilje

Vet inte vilka personerna du menar är.

Jag gillar alva. Förknippar med Alva i Madicken

Svar på tråden Associerar du till Alva eller Ylva?