• Anonym (123)

Hur förklarar man att ett barn inte får komma till tex mormor för att det inte är dess riktiga mormor??( bonusar och gemensamma )

Någon som har hamnat i samma situation?

Vi har tre barn och nu är två ( min partners barn och mitt barn ) Hos en släkting till min partner och mitt barn sedan tidigare är inte välkommet då det blir för jobbigt med alla tre. Ett barn är nu ledset och undrar varför inte h*n får vara där..  Vad säger man ?

Jag blir så arg! 

• Svar på tråden Hur förklarar man att ett barn inte får komma till tex mormor för att det inte är dess riktiga mormor??( bonusar och gemensamma )
  • Anonym (du har rätt)
    Annamaria44 skrev 2013-10-06 15:23:39 följande:
    Nu gäller det ju inte "några" bonusbarn, utan om ETT barn som särbehandlas. Hur j*vla svårt kan det vara... om man inte är helt empatibefriad då förstås. Och en sådan människa klarar både jag och mina barn oss utan.
  • Annamaria44
    Anonym (du har rätt) skrev 2013-10-06 15:34:49 följande:
    Nu gäller det ju inte "några" bonusbarn, utan om ETT barn som särbehandlas. Hur j*vla svårt kan det vara... om man inte är helt empatibefriad då förstås. Och en sådan människa klarar både jag och mina

barn oss utan.

Vad hjälper det om bonusmormor inte VILL sitta barnvakt eller passa bonusbarnbarnen.

Finnd ingen chans i världen att det är vanligt. Det räcker att man ser trådar här som bonusmammor skrivit för att räkna ut det.

Hade du haft en mamma som var en bra mamma och mormor. Sen träffar du en man med barn, plötsligt är mormor empatistörd när hon inte vill passa hans barn. Hur kunde du missa att hon var störd?
  • Ess
    Anonym (du har rätt) skrev 2013-10-06 15:06:13 följande:
    Tydligen i det här fallet. Min gissning är att barnens far inte gärna själv hade sett sitt barn stå i samma situation som TS barn (dvs särbehandlad och gråtande). 

Det är inte särbehandlat, det har sina egna släktingar som det barnet umgås med utan de andra barnen. 

• Anonym (du har rätt)
    Annamaria44 skrev 2013-10-06 15:48:23 följande:

Vad hjälper det om bonusmormor inte VILL sitta barnvakt eller passa bonusbarnbarnen.
    Finnd ingen chans i världen att det är vanligt. Det räcker att man ser trådar här som bonusmammor skrivit för att räkna ut det.
    Hade du haft en mamma som var en bra mamma och mormor. Sen träffar du en man med barn, plötsligt är mormor empatistörd när hon inte vill passa hans barn. Hur kunde du missa att hon var störd?
    Vad sägs om att vi håller oss till exemplet i tråden och inte "alla bonusmammor i trådar här". Ett bonusbarn som funnits med i bilden (från "mormors" - dvs farmors perspektiv) nästan lika länge som hennes första barnbarn, innan de två gemensamma barnen kom. Inte en bunt bonusbarn.

Inte f*n hade jag låtit henne behandla mitt barn så. Det hade jag f.ö. inte låtit min mamma göra heller, om situationen var som i det här exemplet. Det finns andra sätt att lösa situationen på - mormor/farmor kan t.ex. komma och hälsa på och fika ett par tre gånger om året om det passar. Eller så är ett alternativ att mormor/farmor inte har någon relation med barnen alls, om det nu inte är värt det för mormor/farmor att bete sig mänskligt mot ett extra barn ett par tre gånger om året. Mormor/farmor har faktiskt ett val där, till skillnad från femåringen.

Men jag inser att det är lönlöst att försöka förklara för någon som försvarar kärringars rätt att mobba.
  • Ess
    Anonym (du har rätt) skrev 2013-10-06 15:31:02 följande:
    Jag ser inte att värdet på en "mormors"relation är större än värdet på en syskonrelation, speciellt inte om "mormor" är en mobbarkärring. Så det hade inte hänt i mitt hus, nej.
    Men nu har du ju aldrig upplevt situationen och bor inte överhuvudtaget med någon annans barn.

Om din partner haft ett barn sen innan så hade du insisterat på att ditt barn skulle följa med på de roliga saker som det barnet gjort med sin mamma, även att dess mamma skulle spara till ditt barn och släkten på hennes sida skulle ta ditt barn fullt ut, trots att dom överhuvudtaget inte har med varann att göra??

• Anonym (du har rätt)
    Ess skrev 2013-10-06 16:05:23 följande:
    Men nu har du ju aldrig upplevt situationen och bor inte överhuvudtaget med någon annans barn.

Om din partner haft ett barn sen innan så hade du insisterat på att ditt barn skulle följa med på de roliga saker som det barnet gjort med sin mamma, även att dess mamma skulle spara till ditt barn och släkten på hennes sida skulle ta ditt barn fullt ut, trots att dom överhuvudtaget inte har med varann att göra??

!?!? För rörigt att ens försöka svara på...
  • Anonym (Polly)

TS, det är ditt ansvar som förälder att förklara att X inte är barnets mormor/farmor, att hen har en egen, och att ni hittar på något roligt själva de enstaka ggr det här händer när farmor/mormor vill ha egentid med barnbarnen (påminn barnet om att hen ju gör saker med sin farmor/mormor utan syskonen).
    är det verkligen så svårt?

• Ess
    Anonym (du har rätt) skrev 2013-10-06 16:19:48 följande:
    !?!? För rörigt att ens försöka svara på...
    Om du bor med en man som har barn sen innan, så har detta barn egna släktingar bla en mamma!
    Hade du insisterat på att ditt barn skulle följa med på det som hans tidigare barn gjorde  med sin mamma?
    Hade du insisterat på att ditt barn skulle tas emot utav släktingar till hans barns mamma?

Speciellt rörigt är det inte när man upplevt situationen. 
  • SupersurasunkSara

Men TS, du kan inte bestämma att någon annan ska vilja ha barn hos sig som de inte har blodsband till. Och jag kan inte se varför farföräldern tillåts hämta barnen när alla barn är  hemma, de får ju hämta barnen när det andra inte är där och blir utanför.

• Eterisk

Hur förklarar kvinnor som har barn med flera män saken?

• Anonym (z)

Men vad säger pappan då, jag menar hade jag varit min mamma, så aldrig att mina barn hade åkt dit.
    Antingen åker alla barnen i hushållet eller så åker ingen, här exkluderar vi inga familjemedlemmar, och i min värld är bonusbarn familjemedlemmar. 
    Jävla trams helt enkelt.   

• Lindsey Egot the only one
    Eterisk skrev 2013-10-06 18:09:20 följande:

Hur förklarar kvinnor som har barn med flera män saken?

Det är väl bara den senaste mannens föräldrar som är legitima farföräldrar eftersom de dumpade männens föräldrar också blivit dumpade ur barnbarnens liv. Iaf om man läser här.
  • Annamaria44
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-06 18:38:48 följande:
    Det är väl bara den senaste mannens föräldrar som är legitima farföräldrar eftersom de dumpade männens föräldrar också blivit dumpade ur barnbarnens liv. Iaf om man läser här.

Anonym (Polly) skrev 2013-10-06 16:25:36 följande:

TS, det är ditt ansvar som förälder att förklara att X inte är barnets mormor/farmor, att hen har en egen, och att ni hittar på något roligt själva de enstaka ggr det här händer när farmor/mormor vill ha egentid med barnbarnen (påminn barnet om att hen ju gör saker med sin farmor/mormor utan syskonen).
    är det verkligen så svårt?

Tydligen är det så svårt att man inte klarar av det utan invaggar barnet i något som inte stämmer istället.
  • Phalaenopsis

Precis som bonusmammor får nog bonusfarmödrar ibland bita i det sura äpplet för att få något de vill ha. Att hälsa att ett barn i en familj inte är välkommet skulle i alla fall få mig att fundera över vederbörandes syn på barn över huvud taget. En riskabel investering eller en kännande människa liksom.

Phalaenopsis skrev 2013-10-06 19:20:46 följande:

Precis som bonusmammor får nog bonusfarmödrar ibland bita i det sura äpplet för att få något de vill ha. Att hälsa att ett barn i en familj inte är välkommet skulle i alla fall få mig att fundera över vederbörandes syn på barn över huvud taget. En riskabel investering eller en kännande människa liksom.

Fast det är väl stor skillnad om hela familjen åker till farmor/bonusfarmor eller om farmor ska ta sina barnbarn själv eller att bonusfarmor även ska inkludera bonusbarnbarnet när hon har barnbarnen själv. Att exkludera bonusbarnbarnet när hela familjen kommer är fel men att exkludera bonusbarnbarnet när man bara ska ha små barnen hemma då är det helt ok i mina ögon just för att farmor/barnbarn behöver också skapa sig en egen relation utan andra inblandade.
Svar på tråden Hur förklarar man att ett barn inte får komma till tex mormor för att det inte är dess riktiga mormor??( bonusar och gemensamma )