Annamaria44 skrev 2013-10-06 15:48:23 följande:
Vad hjälper det om bonusmormor inte VILL sitta barnvakt eller passa bonusbarnbarnen.
Finnd ingen chans i världen att det är vanligt. Det räcker att man ser trådar här som bonusmammor skrivit för att räkna ut det.
Hade du haft en mamma som var en bra mamma och mormor. Sen träffar du en man med barn, plötsligt är mormor empatistörd när hon inte vill passa hans barn. Hur kunde du missa att hon var störd?
Vad sägs om att vi håller oss till exemplet i tråden och inte "alla bonusmammor i trådar här". Ett bonusbarn som funnits med i bilden (från "mormors" - dvs farmors perspektiv) nästan lika länge som hennes första barnbarn, innan de två gemensamma barnen kom. Inte en bunt bonusbarn.
Inte f*n hade jag låtit henne behandla mitt barn så. Det hade jag f.ö. inte låtit min mamma göra heller, om situationen var som i det här exemplet. Det finns andra sätt att lösa situationen på - mormor/farmor kan t.ex. komma och hälsa på och fika ett par tre gånger om året om det passar. Eller så är ett alternativ att mormor/farmor inte har någon relation med barnen alls, om det nu inte är värt det för mormor/farmor att bete sig mänskligt mot ett extra barn ett par tre gånger om året. Mormor/farmor har faktiskt ett val där, till skillnad från femåringen.
Men jag inser att det är lönlöst att försöka förklara för någon som försvarar kärringars rätt att mobba.