• Norbergarna

EEG visar förändringar?

Vår son på 6 år kommer utredas för ev autism (troligtvis har han asperger) har varit på ett första möte samt gjort en del prover ect, nu senast ett EEG.
    Fick idag brev från sjukhuset där det står följande:

Vill för kännedom meddela att det EEG som togs 23 sept visar en del förändringar som kommer att följas upp via barnkliniken. *för kännedom*
    Den neuropsykiatriska undersökningen kommer att utföras av Cognera AB. 

Och någon läkare finns ju såklart ej att få tag på en fredageftermiddag, utan måste vänta till måndag morgon :/ 
    Någon som vet vad detta kan innebära? EEG-t gjordes enbart för att det "ingår" i själva autismutredningen så att säga.

Man blir ju lite orolig.
    .
    Ska ju självklart ringa på måndag! Men tänkte kolla vad ett "avvikande" EEG kan bero på förutom epilepsi, för något sådant har vi ej märkt av på vår son.  .         

• Svar på tråden EEG visar förändringar?
  • Jimman

Det kan vara ep trots att ni inte märkt det

• Alexis4

Hej.

Förstår din frustration när man får luddiga besked och ingen att fråga. Inte det smidigaste av den som skickade svaret..

Hur som helst. Min äldsta son har epilepsi. Hans epilepsi yttrar sig i små små micro attacker. Mindre än en sekund kan de vara. Mycket svårt för oss att uppfatta på honom. Ibland har vi tyckt han är anfallsfri, men EEG har ändå visat på aktivitet i hjärnan.

Nu vet vi ju exakt vad vi ska titta efter på vår son så många anfall ser vi ju också, men missar säkert massor. Han försvinner för ett micro-ögonblick och är sen tillbaka som vanligt. Hade jag inte tittat på honom just den sekunden hade jag missat det. Det är på hans ögon jag ser det.

Det är givetvis jättesvårt att veta hur det påverkar vår kille. Han är nästan tio år idag och har också en utvecklingsstörning. När han var liten sa de att sådan här epilepsi ofta växer bort. I hans fall verkar det dock inte som om den gör det.

Nu vet jag ju inte alls vad de handlar om i din pojkes fall, men vill bara säga att epilepsi kan vara mycket osynligt också. Man tänker så på de stora anfallen, men så behöver det inte vara.

Håller alla tummar att du snart får bra och lugnande svar från läkarna.

Skulle det visa sig att han har sådan epilepsi som vår son, så går den (än så länge iaf) ganska lätt att leva med i familjen.

• Jimman
    Alexis4 skrev 2013-10-04 20:20:53 följande:

Hej.

Förstår din frustration när man får luddiga besked och ingen att fråga. Inte det smidigaste av den som skickade svaret..

Hur som helst. Min äldsta son har epilepsi. Hans epilepsi yttrar sig i små små micro attacker. Mindre än en sekund kan de vara. Mycket svårt för oss att uppfatta på honom. Ibland har vi tyckt han är anfallsfri, men EEG har ändå visat på aktivitet i hjärnan.

Nu vet vi ju exakt vad vi ska titta efter på vår son så många anfall ser vi ju också, men missar säkert massor. Han försvinner för ett micro-ögonblick och är sen tillbaka som vanligt. Hade jag inte tittat på honom just den sekunden hade jag missat det. Det är på hans ögon jag ser det.

Det är givetvis jättesvårt att veta hur det påverkar vår kille. Han är nästan tio år idag och har också en utvecklingsstörning. När han var liten sa de att sådan här epilepsi ofta växer bort. I hans fall verkar det dock inte som om den gör det.

Nu vet jag ju inte alls vad de handlar om i din pojkes fall, men vill bara säga att epilepsi kan vara mycket osynligt också. Man tänker så på de stora anfallen, men så behöver det inte vara.

Håller alla tummar att du snart får bra och lugnande svar från läkarna.

Skulle det visa sig att han har sådan epilepsi som vår son, så går den (än så länge iaf) ganska lätt att leva med i familjen.

Min son har oxå ep som började med små små anfall innan vi visste om det efter ett jättestort anfall när han var 9 år
  • Alexis4

Det är ju det man är lite orolig för. Att anfallen plötsligt ska ändra karaktär och bli större. Min son har medicinerats för sin ep sen han var tre år. Det enda "långa" anfallet hittills var ca en minut. Det var flera år sedan. Men små anfall har han fortfarande många per dag - trots mediciner. Han är idag nio ( snart tio) år.

Jimman; hur går det för din son idag? Har ni fått epilepsin under kontroll?

• Jimman
    Alexis4 skrev 2013-10-04 21:15:44 följande:

Det är ju det man är lite orolig för. Att anfallen plötsligt ska ändra karaktär och bli större. Min son har medicinerats för sin ep sen han var tre år. Det enda "långa" anfallet hittills var ca en minut. Det var flera år sedan. Men små anfall har han fortfarande många per dag - trots mediciner. Han är idag nio ( snart tio) år.

Jimman; hur går det för din son idag? Har ni fått epilepsin under kontroll?

Min son är idag 14 år o är friskförklarad för ca ett år sen , hade då varit helt utan medicin i två år ! Inger tyder på att ep finns kvar
  • Norbergarna

Ja det är ju jättefrustrerande att få hem ett sånt brev en fredag eftermiddag och sen ej kunna nå någon läkare förräns måndag..

Ja men då kan det ju kanske hända att det är epilepsi endå fast i mindre skala då, eftersom vi verkligen ej märkt något på honom som sagt.
    Jag hoppas i alla fall att det ej är något allvarligt, lite nojig blir man ju, kommer ringa direkt på måndag morgon så att man får veta vad det är frågan om..  

Svar på tråden EEG visar förändringar?