• förvirradflicka

    Hjälpa till hemma, jag gör för lite?!

    Är en tjej på 20 år som fortfarande bor hemma. Har sedan snart 1 år varit vikarie inom barnomsorgen och i vissa perioder har jag faktiskt fått jobba ganska mycket. Nu till problemet.
    Min mamma tycker inte att jag hjälper till tillräckligt mycket hemma.. Jag tycker ändå att jag gör en hel del, speciellt om man jämför med vissa i min bekantskapskrets. Vissa har flyttat hemifrån, men föräldrar kommer dit och städar osv?!!!
    Jag städar mitt rum, plockar undan efter mig, sätter in i diskmaskinen efter mig, jag tar ena våningen i huset och dammsuger och torkar golvet varje vecka, ber de mig fixa med tvätt eller disk gör jag det. Har också många gånger städat hela huset medans de är och handlar.
    Jag tycker alltså att jag gör en hel del! Men tydligen inte.. Kan ta ett exempel.
    Igår kom jag hem runt 9 på kvällen(varit borta sedan torsdagkväll), fikade och pratade med mina föräldrar. De skulle sedan titta på film, jag hade redan sett den och gick upp till mig.
    Runt halv 1 kom mamma in och frågade om jag kunde ta fram all smutstvätt för hon skulle tvätta imorgon.
    Då jag var trött gjorde jag inte det på en gång, och när jag vaknar idag får hon värsta utbrottet på mig!
    Tog fram smutstvätten, hon sa argt att det blir inte tvättat förrens på onsdag/torsdag. Svarade lugnt att jag ändå inte kommer använda de kläderna förrens då.
    Då blev hon helt galen och skrek att jag aldrig hjälper till, att jag bara sitter vid min dator hela dagarna, nu ska det fan bli ändring på detta osv osv.
    Alltså vad faaan är problemet?
    Visst sitter ganska mycket vid datorn, men finns inte mycket att göra när jag inte jobbar, mina föräldrar sitter ändå bara framför teven.
    Någon vuxen som ser vad hon ser, för jag förstår verkligen inte...

  • Svar på tråden Hjälpa till hemma, jag gör för lite?!
  • förvirradflicka
    Liten i April skrev 2013-10-06 10:53:09 följande:
    Ni får väl dela alla uppgifter på tre. Och tvätta dina egna kläder
    Precis vad jag säger! Min pappa gör inte så mycket, han bär in pellets, klipper gräs, skottar snö och jobbar då, men jobbar gör ju vi andra.
    Han ställer inte undan glas och sånt, han ställer det i vasken, han städar inte, hjälper inte till med tvätten. Så är det någon min mamma ska vara på så tycker jag att det är han..
  • förvirradflicka

    Men det går ju tydligen inte att dela på det, vi har pratat om det och sagt att vi ska göra det. Men om tex pappa har lovat att städa innan mamma kommer hem från jobbet blir det oftast jag som får göra det..

  • Mymla

    Oh känner igen det där! Hos oss var det mamma som tjatade på mig att städa, men aldrig på pappa eller mina bröder. Jag hjälpte till att storstäda huset varje vecka, städade ena badrummet, strök kläder, vattnade blommor, skötte disken VARJE dag, dammsög och torkade med jämna mellanrum. Mina bröder sa "tack för maten" och lämnade disken åt mig och gick och spelade tvspel. Din mamma är väl också uppfostrad med att kvinnor ska sköta markservicen hemma även fast de har ett jobb.

Svar på tråden Hjälpa till hemma, jag gör för lite?!