• Anonym (leva)

Asperger! Finns det familjehem...

Jag har ett sjuårigt barn lvuplacerat hos familjehem.
    Varför, går jag inte in på (lång historia)
    Barnet har sedan födseln varit "annorlunda" Jämfört med syskonen.
    Jag biomor har läst om olika funktionnedsättningar och jag tror han har nån form av asperger.
    Nu till min fråga. Soc har gett grönt ljus att barnet ska få sova hos mig en helg i månaden.
    Men barnet vart bråkig på skolan måndagen därpå.
    Är det en nackdel att han hälsar på mig en helg i månaden?

Förvärrar jag hans f-nedsättning? Mitt hem är ju inte likadant som familjehemmet.
    och aspisar har svårt för förändringar.
    Han VILL vara här hemma hos mig,trivs och leker..samma lekar och samma filmer tittar han på. Men ändå blir han bråkig när han kommer tillbaks till familjehemmet.

Ibland undrar jag i mitt stilla sinne.."Kanske inte familjehemmet pallar med hans "utbrott" och därför försöker begränsa umgänget med mig? Ja jag vet inte.
    Barnet har inte fått nån diagnos ännu..men mkt tyder på asperger enligt mig. Och familjehemmet säger "Det är för barnets skull" Men grejen är att han trivs här oxå.

Familjehemmet önskar att barnet ska vara med mig endast några timmar och sedan sova över hos en kontaktperson istället. Eftersom han har sovit där tidigare.
    Men nångång måste bli första gången. Men jag sitter emellan. Soc är positiv att barnet kan sova här men inte familjehemmet. NÅGON som har erfarenhet? Eller ska jag kliva ur min mammaroll. 

• Svar på tråden Asperger! Finns det familjehem...
  • Anonym (mamma)

Jag tror att hans "Bråkande" helt enkelt beror på att han längtar efter dig. Så småningom kommer det att ge med sig. Detta naturligtvis om ni har det fint ihop,och han vill vara hos dig.
    Du vet väl om att du har laglig rätt till umgänge med ditt barn, och det är inte familjehemmet som bestämmer tiden, utan det görs i samråd med dig och socialtjänsten.
    Det är viktigt att du håller kontakten med barnet, annars känner han sig sviken av dig.  

• SweeneyTodd

Det heter inte Asperger längre. Asperger finns inte med i den nya Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders(DSM).

• Omogen citron
    SweeneyTodd skrev 2013-10-07 01:22:04 följande:
    Det heter inte Asperger längre. Asperger finns inte med i den nya Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders(DSM).

Alla som har Asperger kommer fortsätta ha det.
  • Maddiogora

Klart du skall ha umgänge med din son , tror många barn reagerar "negativt"på rutin ändringar inte bara barn med diagnoser , tror familjehems placerade barn , eller barn till skilda mer eller mindre reagerar på att byta hem oavsett. Men tror ju eran relation är så viktig att det i jämförelse med oroliga måndagar får vara värt det . Och familjehemmet får inte vara bestämmande i hur umgänget skall se ut det är soc bit ! Hoppas ni hittar en bra lösning , lycka till !

• Maddiogora

Just det en kontaktperson att sova hos borde ju vara lika illa med ytterligare rutiner och regler att förhålla sig till.....

• Liten elak och intelligent

Det kan säkert vara förändringen som gör att han bråkar. Eller att han längtar efter dig. Eller att det är en sådan anspänning när det sker så sällan som en gång i månaden. Jag tror på att utöka ert umgänge. Jag har ett barn med Autism. Vissa saker får vi baksmälla efter s att säga. Men vissa sådana saker är värda det. Som att åka till farmor och farfar. Som att få leka med en kompis. För ditt barn är det säkert värt det att få vara hos dig. Familjehemmet kan anpassa dagarna efter genom att sänka kraven på honom.

• vampyria2

Varför skulle det bli bättre för barnet att sova hos en kontaktperson? Nej han kanske behöver några gånger för att vänja sig vid detta men det viktigaste är att han får en nära relation till dig som är hanns mamma, fungerar det bra hos dig och du anses kunna ha honom så ska du tusan ha det.

Jag har själv fyra barn som har AS och vet att förändringar kan vara jobbigt för dem men är det en förändring som är bra i långa loppet så får man lov att ta deras utbrott efteråt, sen kan jag inte se att ett till byte på helgen till kontaktpersonen ska vara något bra, det blir ju bara fler förändringar på samma dygn och är nog inte bra i långa loppet.

Det kan ju vara så att han har det jobbigt på måndagen för att han saknar dig och vill ha mer så att ta bort timmar i från honom är inte säkert att det är så bra han kan uppfatta det som ett straff och vågar kanske inte sen visa att han mår dåligt.
    Dessa ungar kan känna att något är så fel, det kan kännas i hela kroppen och då blir det många utbrott för de kan inte sätta fingret på exakt vad som felar dem, så chansen är ju att det är en saknad efter sig som gör att han får dessa utbrott inte att han inte mår bra av att hänga med dig.

Svar på tråden Asperger! Finns det familjehem...