Föräldrapenning retroaktivt mm
Hej!
Jag studerar på distans på 75% och är föräldraledig på 25%.
Eftersom att jag studerar på distans så kan jag vara ganska rörlig i mina studier vilket innebär att jag brukar ta veckan lite som den kommer. Har ansökt om föräldrapenning nu till och med den 20 oktober och då har jag ansökt 25% per dag men jag skulle hellre vilja kunna ta en hel dag nån gång och halva dagar någon gång så det jag undrar är om man kan göra ansökan om föräldrapenning efter att man har varit ledig (alltså retroaktivt). Detta även för att vi (jag och min partner) ska kunna dela vabbdagar för om jag redan ansökt om ledigt 25% per dag så kan inte min partner vabba eftersom att jag ska vara föräldraledig två timmar vilket betyder att min partner måste jobba dessa två timmar vilket är praktiskt orimlighet för oss då restiden till och från jobbet är minst två timmar. Om jag kan ansöka retroaktivt hur långt efter kan man ansöka?
Sen som jag skrev så pluggar jag 75% och när man gör en ansökan så finns det inget vettigt alternativ för det så jag kryssade i att jag arbetar och skrev i rutan att jag pluggar 75% var det rätt? (Jag arbetade även lite under den perioden)
Kom även på nu att när jag var sjukskriven så kunde jag inte vara det på 50% och studera på 50% men detta gäller inte föräldraledigt va? Jag är ju tjänstledig från jobbet på 100%, för studier 75% och för föräldraledighet 25%. Min föräldrapenning är (har i alla fall varit) baserat på min inkomst från mitt arbete fortsätter den att vara det även nu när jag studerar på deltid? För att vara tydlig så kan jag även säga att jag får studiemedel för mina studier.
Sista fråga. När jag studerar och behöver ha sonen hemma för att han är sjuk är jag då berättigad till någon ersättning från er sida eller är det bara om jag skulle ha jobbat dessa dagar? (Jag jobbar vid enstaka tillfällen).
Hoppas jag kan få något svar här då jag försökt ringa vid flera tillfällen för att inte komma fram eller så har ni enorma köer...