• Phindus

Tillfällig föräldrapenning vid udda arbetstider.

Hejsan. Jag har hört att den tillfälliga föräldrapenningen gäller för de dagar man missar arbetstid. Stämmer detta?

Jag jobbar långa arbetspass och även nätter, det kortaste är 12 timmar. Hur räknas nattpassen (19:30-09:00)? delas de upp i två pass eftersom de ligger på två olika dygn? Det finns även de pass som sträcker sig från 11:00 ena dagen till 23:00 nästkommande dag, detta är alltså ett sammanhängande pass på 36 timmar, räknas det som en dag med era mått  mätt?

Får jag ersättning för all den tid jag förlorar eller är det 8 timmar per dag?

Hur går SGI-utredningen till när man har OB-ersättning? Min fasta månadslön är ju lätt att se men OB-tillägget varierar?

Jag har ett uppdrag som kontaktperson inom kommunen. Detta är utöver mitt heltidsjobb. Kommer ersättningen från det uppdraget att räknas in när SGI bedöms?

Spelar det någon roll huruvida barnets mor plockar ut någon ersättning under de dagar jag vill ha tillfällig föräldrapenning? Hon tänkte nämligen vara ledig utan ersättning första året för att spara dagar. 

Jag har naturligtvis läst faktablad men känner inte att jag fått svar på mina frågor. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Tillfällig föräldrapenning vid udda arbetstider.
  • Försäkringskassan

Hej

Tillfällig föräldrapenning utbetalas för sin förlorad arbetstid.

Om du arbetar 36 timmar så får du dela upp din arbetstid på två dagar och sedan ansöka om ersättning så att du får utbetalt. 
    Om du har din årsarbetstid i timmar så får du ersättning utbetald per timme och ska då uppge varje timme du avstår arbete.
    Om du har din årsarbetstid i dagar så får du samma ersättning oavsett hur många timmar du skulle ha arbetat.

Om du har ett extrajobb så ska du uppge hur mycket du arbetar samt vilken inkomst du har från detta och sedan räkna in det i din årsarbetstid samt årsinkomst.  

Du kan inte ta vård av barn om den andre förälder är hemma och kan vårda barnet.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

• Phindus

Tack för svar. Jag borde kanske förtydliga att det handlar om det tio första så kallade "pappadagarna". Gör det då någon skillnad om sambon är hemma med eller utan föräldrapenning?

Att jag ska dela upp 36-timmarspasset, beror det på att det överstiger visst antal timmar i längd eller att det sträcker sig över två dygn? Hur blir det i sådana fall med de vanliga nattpassen (19:30-09:00)? 

• Försäkringskassan

Hej

Om du tar du de tio dagarna i samband med barns födelse så kan den andre föräldern ha ut föräldrapenning.

De vanliga nattpassen tar du på en dag så att du ansöker om ersättning för antalet timmar på samma dag.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

Svar på tråden Tillfällig föräldrapenning vid udda arbetstider.