• Knyttan

Långresa med bebis, vad ska man skaffa?

Vi ska åka till Sydamerika två månader i vinter med vår bebis som då kommer vara mellan sex och åtta månader. Vi har precis börjat fundera på allt det praktiska och inser att det förmodligen blir en del grejer som ska med. Resan kommer gå till min mans föräldrar, vi kommer förmodligen tillbringa ganska stor del av tiden i deras hus, men vi kommer också åka på bilsemester i ca två veckor och några dagar vid kusten.

Jag försöker fundera ut vad som är smartast att satsa på när det gäller att skaffa grejer till resan. De tre stora problemen är Säng, Sulky Och bilStol Glad Att ta med vår egna stora barnvagn är helt uteslutet då vi inte skulle kunna ta den på några bussar där till exempel. Så vi måste skaffa en sulky. Samtidigt är ju lillfisen fortfarande så liten så vi vill ändå ha en lite bättre, med fullt liggläge. Dessutom tänker vi att det kanske är bra att ha med en resesäng till lillen. Och bilstol måste vi ju ha eftersom vi ska bila. Bärsjal och sele har vi redan men problemet är att där blir så varmt och fuktigt i januari att vi kanske inte kan använda det alternativet så mycket, i alla fall inte dagtid.

Jag har hört att man kan checka in ett babyskydd som bagage, men problemet är att det vi använder nu är lånat av en kompis och jag tror inte hon låter oss ta med det över halva jordklotet Flört. Så nu pratar vi lite om att hyra en bilstol där, men jag är lite nojig över att de kanske inte är så säkra? Trafiksäkerheten är inte prio ett om man säger så...

Tänkte att tråden kanske kunde vara för tips och råd om vad som är bra att ha med på resan och vad som är helt onödigt. Tips om prisvärda sulkys, bra reselösningar, erfarenheter av långresande, jag tar gärna all info ni har!!

• Svar på tråden Långresa med bebis, vad ska man skaffa?
  • Lindsey Egot the only one

Spjällsäng kanske kn inhandlas på plats om det finns sådana affärer och kanske är billigare än en resesängar eftersom de är gjorda i trä.

• Knyttan
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-11 23:29:12 följande:
    Spjällsäng kanske kn inhandlas på plats om det finns sådana affärer och kanske är billigare än en resesängar eftersom de är gjorda i trä.
    Bra tänkt, men det mesta som har med bebisar att göra verkar extremt dyrt där... :( Kollar iofs på fel ställen, lågprisaffärerna finns nog inte på internet!  Men sen ska vi ju ut på bilsemester ändå, så det skulle vara bra att kunna ta med den. Men jag tror att jag ska fråga min svägerska där nere om hon har något portabelt att låna ut som de inte använder längre, hon har en son som är i tvåårsåldern nu.
  • phillipha

Jag hade köpt en carena resesäng, den blir väldigt liten ihopfälld! Som resevagn har vi en babytravel bangkok. Den är lätt smidig har fullt liggläge och är enkel att fälla ihop. Ang babyskydd hade jg nog köpt ett antingen begagnat av någon man känner eller ett nytt, tycker att sån säkerhet är så viktig framförallt som biltrafiken utomlands odta är väldigt brutal.

I övrigt tycker jag att ett reseapotek anpassat efter ålder är skönt att ha med sig även om det finns apotek. Man vet ju vad som finns här hemma!

Hade ev provat ge barnet ersättning i flaska innan och tagit med mest om du blir sjuk!

På de flesta flyg får man checka in både vagn och bilstol om man reser med barn utöver sitt vanliga bagage!

• NICU

Har en relativt billig vagn men som ändå är toppen med nästan fullt liggläge och väger minst på marknaden:
    www.spindeltjejen.se/wordpress/ (recension)

Säng går väl att ordna genom att han/hon sover mellan er om inte barnsäng finns att låna?
    Kan tipsa om myggnät till spjälsäng - på Biltema - billigt som attan jämfört med andra ställen.

Bilstol brukar vanligtvis inte finnas på många ställen i utlandet tyvärr.

• Genuin

Bugaboo Bee, jättebra vagn att resa med, fullt liggläge och vändbar sits

• modsey
    Min underbara hjärtan skrev 2013-10-07 01:21:55 följande:
    Fast barn ska man köpa färdig vätskeersättning!!!!
    är man noga med måtten så går det utmärkt att koka egen.
  • Knyttan
    Genuin skrev 2013-10-18 13:46:11 följande:
    Bugaboo Bee, jättebra vagn att resa med, fullt liggläge och vändbar sits
    Nja, dels är den ju extremt dyr för att köpa som en en extra resevagn och sen är jag inte så övertygad efter att ha läst recensioner om den att den är sååå bra för de pengarna...
    NICU skrev 2013-10-18 13:44:16 följande:
    Har en relativt billig vagn men som ändå är toppen med nästan fullt liggläge och väger minst på marknaden:
    www.spindeltjejen.se/wordpress/?p=14032 (recension)

Säng går väl att ordna genom att han/hon sover mellan er om inte barnsäng finns att låna?
    Kan tipsa om myggnät till spjälsäng - på Biltema - billigt som attan jämfört med andra ställen.

Bilstol brukar vanligtvis inte finnas på många ställen i utlandet tyvärr.
    vi är nog mer ute efter något sådant. Har kollat lite på chicco liteway och carena travel lux, och är nog inne på att det blir en carena i så fall, den verkar som en lite billigare variant av chiccon. Jag vill gärna ha fullt liggläge om det går eftersom lillfisen fortfarande kommer vara ganska liten och vi ska vara i väg länge.

Bilstolar finns absolut, men jag är inte så övertygad om kvalitén där tyvärr. men kanske är det mest mina fördomar, jag vet inte.

• NICU

Blev det någon vagn?
    Trillen har näst intill fullt liggläge, funkade toppen för oss och lilleman var 4,5 månader när vi åkte :)

• Kalopsis

Vi har just varit iväg två månader mellan 6-8 mån. Resesängar har vi inte ens fällt upp, bebisen har sovit med oss hela tiden (först omställningen, sen sjuk, sen utvecklingssprång...). Vi har haft med avsvällande och alvedon, det har varit guld! Även ersättning på tetra, det har inte funnits här. Och så har vi snålat som tusan med tetrorna ;)

• Knyttan
    NICU skrev 2013-11-11 16:08:51 följande:
    Blev det någon vagn?
    Trillen har näst intill fullt liggläge, funkade toppen för oss och lilleman var 4,5 månader när vi åkte :)
    Hej, ja vi har köpt denna:
    lekmer.se/barn-och-baby/barnvagnar-o-barnvagnstillbehor/paraplysulky/carena-sulky-travel-lux-2013-jeansbl%C3%A5

just nu har vi den i vardagsrummet och lilltrollet sover middag däri varje dag Tungan ute ("stora" vagnen står i källarförrådet, vi har ingen hiss) så än så länge har det bara varit + men vi har inte provat den utomhus än...
  • Knyttan
    Kalopsis skrev 2013-11-11 16:54:50 följande:
    Vi har just varit iväg två månader mellan 6-8 mån. Resesängar har vi inte ens fällt upp, bebisen har sovit med oss hela tiden (först omställningen, sen sjuk, sen utvecklingssprång...). Vi har haft med avsvällande och alvedon, det har varit guld! Även ersättning på tetra, det har inte funnits här. Och så har vi snålat som tusan med tetrorna ;)
    Ah, precis som oss då! Vi har bestämt oss för att skippa resesängen, tror att det kommer bli så att han sover med oss ändå, han sover knappt i spjälisen här hemma ens just nu....

Tack för tipset om tetror, vi slänger bara in någon enstaka flaska med ersättning i nödfall, annars mest amning, men ska tänka på det, kan nog vara bra att ha med när vi ska ut och bila om inte annat.

och sen, vad är avsvällande?
  • Kalopsis

Med avsvällande menade jag sådana där näsdroppar, Nezeril tror jag att det är. Ledsen att jag var så kortfattad. Vi hade en natt för några veckor sen när bebisen knappt kunde andas genom näsan och bara störtgrät och inte gick att trösta. Då var det skönt att kunna plocka fram näsdropparna. Sen när de väl tog slut och vi skulle komplettera på det lokala Apoteket så fanns inte riktigt samma produkt. Nu ska nezerilen försvinna i Sverige vid årsskiftet så det finns säkert nackdelar med att använda den. Men för oss räddade det många nätter!

• Knyttan
    Kalopsis skrev 2013-11-11 20:23:21 följande:
    Med avsvällande menade jag sådana där näsdroppar, Nezeril tror jag att det är. Ledsen att jag var så kortfattad. Vi hade en natt för några veckor sen när bebisen knappt kunde andas genom näsan och bara störtgrät och inte gick att trösta. Då var det skönt att kunna plocka fram näsdropparna. Sen när de väl tog slut och vi skulle komplettera på det lokala Apoteket så fanns inte riktigt samma produkt. Nu ska nezerilen försvinna i Sverige vid årsskiftet så det finns säkert nackdelar med att använda den. Men för oss räddade det många nätter!
    Aha! Ja ok, sånt kan ju vara bra att ha med också, hade faktiskt inte ens haft en tanke på det, så det var bra tips.
  • Plutten2

Rolig tråd. Vi var i Argentina med två barn för tre år sedan. Den yngste var sex månader när vi åkte dit.

Vi hade en gammal sulky från baby travel som var perfekt. Ibland måste man checka in dem och risken för att de blir skadade är stor, så det är bra om den inte är för dyr. Vi tog med ett babyskydd som jag köpt billigt begagnat. Spjälsäng fanns ofta där vi bodde annars fick han sova mellan oss. Vi hade även med oss blöjor. Barnmat ska finnas i övriga Sydamerika men dåligt i Argentina. Vår son matvägrade så jag helammade hela resan så det var inget problem. Vätskeersättning har jag inget minne av att vi hade men är osäker.

Svar på tråden Långresa med bebis, vad ska man skaffa?