• balancedcha0s

Vad är grejen med att lämna sin nyfödda i några timmar?

Jag och en vän började diskutera ganska hett ikväll. Det gällde ett evenemang som hon, jag och min man bokat biljetter till och skulle gå på förra veckan men det blev inställt. Nytt datum blev i slutet på november, jag har BF 10e nov.

Man kunde antingen behålla biljetterna och gå det nya utsatta datumet eller få tillbaka pengarna för biljetterna. Det som startade diskussionen var att hon sa att det var för nära förlossningen och därför inte ville ha kvar sin biljett, utan hellre ville gå nån annan gång nästa år när det var till 100% säkert att det skulle bli av.

Förklarade för henne att det finns inget i världen som skulle kunna få mig att missa det här evenemanget, det är något jag väntat på oerhört länge, är min största hobby och nåt jag verkligen älskar. Hon sa det inte rakt ut men det kändes som hon tyckte att jag/vi är oansvariga föräldrar som tänkt åka iväg (evenemanget ligger en timme bort och håller på i ca två timmar, dvs 4-4½h totalt med restid inräknad). Mina föräldrar som är helt underbara ska komma hem till oss och vara här under tiden vi är borta.

Men nu undrar jag vad ni andra tycker, själv kan jag inte förstå vad det spelar för roll att åka bort i några timmar trots att ungen är relativt nyfödd. Inte så att den kan bli traumatiserad på något sätt... tycker det verkar oerhört osunt att vara helt fixerad vid sin unge och aldrig göra något för egen del, känner alltför många såna par och de är INTE lyckliga.

• Svar på tråden Vad är grejen med att lämna sin nyfödda i några timmar?
  • Flickan och kråkan
    lennartsdotter skrev 2013-10-11 15:32:58 följande:
    Det spelar ingen roll vad ni tror om TS. Det är fortfarande så att det värsta som kan hända är att TS inser att det inte kommer funka och hon förlorar 250 kr. I bästa fall kommer det funka.

Jag hade en väldigt okomplicerad förlossning och återhämtade mig snabbt och hade lätt kunnat gå ut på något roligt 2 veckor efter förlossningen. För en annan är det fullständigt otänkbart på flera månader. Ingen är den andra lik. 
    Men att bli förstagångsförälder och ha en veckogammal bebis handlar om mer än hur väl man återhämtat sig kroppsligt. Jag har haft tre fullkomligt okomplicerade förlossningar och hade kunnat gå på ett evenemang samma dag i 4 timmar om det enbart var min kropp det handlat om. Att t.ex. tänka att det bara är att pumpa lite och låta mor-/farförälder mata känns aningens naivt. 

• skogsvitter
    lennartsdotter skrev 2013-10-11 14:43:25 följande:
    Men 4 timmar hit eller dit kommer inte påverka anknytningen öht. Självklart hänger allt på hur de alla (mamma, pappa och barn) mår fysiskt, känslomässigt osv. I bästa fall är det inga som helst problem att gå. Worst case scenario kommer inte TS kunna gå och förlorar då 250 spänn. Men alla målar upp någon slags dyster tillvaro, eventuellt en störd och egoistisk mamma osv. 

Problemet är ju hela attityden och förhållningssättet, inte att hon förlorar pengarna eller att anknytningen skadas av en enda separation.
  • lennartsdotter
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-11 15:48:27 följande:
    Men att bli förstagångsförälder och ha en veckogammal bebis handlar om mer än hur väl man återhämtat sig kroppsligt. Jag har haft tre fullkomligt okomplicerade förlossningar och hade kunnat gå på ett evenemang samma dag i 4 timmar om det enbart var min kropp det handlat om. Att t.ex. tänka att det bara är att pumpa lite och låta mor-/farförälder mata känns aningens naivt. 

Och allt TS behöver veta är att ja, det kan funka men det kan lika gärna inte funka för ingen vet hur det kommer se ut efter förlossningen.

Det är förbannat tråkigt att TS ska utmålas som både det ena och det andra. Ni vet lika lite som TS hur just hennes situation kommer se ut efter förlossningen. 
  • skogsvitter
    lennartsdotter skrev 2013-10-11 17:08:02 följande:
    Och allt TS behöver veta är att ja, det kan funka men det kan lika gärna inte funka för ingen vet hur det kommer se ut efter förlossningen. Det är förbannat tråkigt att TS ska utmålas som både det ena och det andra. Ni vet lika lite som TS hur just hennes situation kommer se ut efter förlossningen. 

Nja, om man fött barn en eller flera gånger så VET man ju faktiskt hur en förlossning är och vad som händer inom en. Jag hade lätta förlossningar, så det handlar liksom inte om ett värsta scenario med allvarliga komplikationer heller. Men en helt vanlig förlossning ÄR extremt omvälvande både för kropp och själ. Det är helt omöjligt att förstå innan man själv gått igenom det. Och som sagt, känner man ändå inte det där mentala bandet till sin nyfödda så ska man be om hjälp, ju förr desto bättre, inte gå och skaffa barnvakt och låtsas som att man aldrig fått något barn...
  • Lindsey Egot the only one
    skogsvitter skrev 2013-10-11 18:06:02 följande:

Nja, om man fött barn en eller flera gånger så VET man ju faktiskt hur en förlossning är och vad som händer inom en. Jag hade lätta förlossningar, så det handlar liksom inte om ett värsta scenario med allvarliga komplikationer heller. Men en helt vanlig förlossning ÄR extremt omvälvande både för kropp och själ. Det är helt omöjligt att förstå innan man själv gått igenom det. Och som sagt, känner man ändå inte det där mentala bandet till sin nyfödda så ska man be om hjälp, ju förr desto bättre, inte gå och skaffa barnvakt och låtsas som att man aldrig fått något barn...
    Ja även om du fött många barn så är det just bara det du vet om dig själv som du kan förmedla. Jag har fött fem barn. Det har varit olika varje gång så för mig hade det sett annorlunda ut beroende på vilken gång det var.
  • Valkyria75
    balancedcha0s skrev 2013-10-11 13:55:28 följande:
    Men som att ett barn får problem med anknytningen p g a att man åker bort i nån timme? Märkligt resonemang.

Nja då var jag otydlig i mitt inlägg. Jag är faktiskt inte tillräckligt påläst när det gäller anknytningsteorin för att påstå detta. (Fast här finns andra i tråden vars kunskap jag har förtroende för.)

Men vad jag menade är att du uppenbarligen inte tror att det skulle påverka ditt barn negativt, oavsett vad andra tror och tycker. Så du lär ju inte ställa in pga det. Så det enda som kan hindra dig att åka lär ju vara om du fysiskt inte kan åka, t.ex. att ni fortfarande är inlagda eller att du är sjuk eller att du har så ont att du inte kan sitta i en bil en timme osv...

Så förklara detta ärligt för din kompis istället men säg att du vill chansa på att ni kommer iväg.

För att bara stå på sig och påstå att du kan GARANTERA att ni kan åka, det är ju bara naivt när det t.ex. faktiskt finns en icke försumbar risk att du befinner dig mitt i en förlossning.

Vi är alla olika. JAG hade inte planerat något alls vid den tidpunkten. (Jag har också bf den 10 nov.) Men detta bygger jag ju på MIN erfarenhet efter min första förlossning.
  • lennartsdotter
    skogsvitter skrev 2013-10-11 18:06:02 följande:

Men du är inte TS och det spelar ingen roll om du så har fött 15 barn, du har ingen aning om hur TS förlossning kommer bli och hur hon kommer må och känna efter sin förlossning.

Jag har också fött barn och har tydligen större förståelse för TS än majoriteten här. Jag hade det väldigt lätt och allt var väldigt odramatiskt och inte hade jag svårt att lämna över spädbarnet till sina farföräldrar efter 10 dagar heller. Det är inte sjukligt att inte behöva sitta fast vid sin bebis 24/7 vilket en del får det att låta som.
  • skogsvitter
    lennartsdotter skrev 2013-10-11 21:05:52 följande:
    Men du är inte TS och det spelar ingen roll om du så har fött 15 barn, du har ingen aning om hur TS förlossning kommer bli och hur hon kommer må och känna efter sin förlossning. Jag har också fött barn och har tydligen större förståelse för TS än majoriteten här. Jag hade det väldigt lätt och allt var väldigt odramatiskt och inte hade jag svårt att lämna över spädbarnet till sina farföräldrar efter 10 dagar heller. Det är inte sjukligt att inte behöva sitta fast vid sin bebis 24/7 vilket en del får det att låta som.

Nej det förstår jag ju att du tycker, med tanke på att du själv tycks ha gjort just det... Vad har du för kunskaper dom vågar påstå att det INTE är sjukligt? Du kanske istället ska fundera på om det inte ligger något i det hela när majoriteten som sagt trots allt anser motsatsen? Mellan 30-40% av svenska barn har otrygg anknytning, tror du verkligen att alla dessa föräldrar är fullt medvetna om vilken skada de gjort sina barn??
  • Lindsey Egot the only one
    skogsvitter skrev 2013-10-11 21:50:46 följande:

Nej det förstår jag ju att du tycker, med tanke på att du själv tycks ha gjort just det... Vad har du för kunskaper dom vågar påstå att det INTE är sjukligt? Du kanske istället ska fundera på om det inte ligger något i det hela när majoriteten som sagt trots allt anser motsatsen? Mellan 30-40% av svenska barn har otrygg anknytning, tror du verkligen att alla dessa föräldrar är fullt medvetna om vilken skada de gjort sina barn??
    Bara för att lennartsdotter har större förståelse för TS betyder det inte att hon har gjort som TS tänker göra så som du antyder.

Att vara inskränkt däremot är aldrig bra.
  • Flickan och kråkan
    lennartsdotter skrev 2013-10-11 17:08:02 följande:
    Och allt TS behöver veta är att ja, det kan funka men det kan lika gärna inte funka för ingen vet hur det kommer se ut efter förlossningen.

Det är förbannat tråkigt att TS ska utmålas som både det ena och det andra. Ni vet lika lite som TS hur just hennes situation kommer se ut efter förlossningen. 
    Vilka NI? Jag har inte utmålat TS som något. Det enda jag sagt är att jag tycker att trådstarten känns något naiv Jag antar att TS är medveten om att alla barn inte föds på BF och att det inte är helt ovanligt att gå över tiden som förstföderska. Med tanke på att hon rimligtvis vet detta och exempelvis resonerar som så att det bara är att pumpa ur och koppmata för mor- och farföräldrar om liten blir hungrig så är det ett rätt okunnigt resonemang. 
  • lennartsdotter
    skogsvitter skrev 2013-10-11 21:50:46 följande:

Jag är biolog och har således ganska ingående kunskaper i hur biologiska varelser fungerar, vad som är "normalt" och inte. Svärmor var dessutom chef på BUP när sonen var spädis och är nu chef på vuxenpsyk och har såklart djupa kunskaper i psykologi. Dessutom har vi likt de flesta andra småbarnsföräldrar i Sverige haft en nära kontakt med BVC pga. de rutinkontroller som sker. Vi har alltid haft en god dialog med dem och ingen har någonsin indikerat att någonting skulle vara fel på mig, min son eller på hans pappa. Idag har jag en trygg, frisk och i alla avseenden en mycket välmående 5-åring. 

Det finns absolut ingenting som pekar på att jag eller hans pappa är eller har varit sjukliga. 

Majoriteten i en tråd på FL är ingenting som säger någonting om verkligheten. Skulle verkligheten se ut som FL skulle jag sannolikt bli djupt deprimerad och fly landet. Verkligheten är så mycket bättre än FL.
  • skogsvitter
    lennartsdotter skrev 2013-10-12 12:25:15 följande:
    Majoriteten i en tråd på FL är ingenting som säger någonting om verkligheten. Skulle verkligheten se ut som FL skulle jag sannolikt bli djupt deprimerad och fly landet. Verkligheten är så mycket bättre än FL.
    Ja det håller jag ju dock verkligen med om!
  • balancedcha0s
    lennartsdotter skrev 2013-10-11 21:05:52 följande:
    Men du är inte TS och det spelar ingen roll om du så har fött 15 barn, du har ingen aning om hur TS förlossning kommer bli och hur hon kommer må och känna efter sin förlossning.

Jag har också fött barn och har tydligen större förståelse för TS än majoriteten här. Jag hade det väldigt lätt och allt var väldigt odramatiskt och inte hade jag svårt att lämna över spädbarnet till sina farföräldrar efter 10 dagar heller. Det är inte sjukligt att inte behöva sitta fast vid sin bebis 24/7 vilket en del får det att låta som.
  • balancedcha0s

Åkte på evenemanget med min man medan sonen som föddes två veckor för tidigt, sista oktober, var hos mina föräldrar. Jag har även varit på kryssning då han var med min man, och vi båda har också varit på trettioårsfest.

Känner inget bekymmer över detta, utan är snarare väldigt tacksamma över att vår son är så lugn och finner sig i allt, sover mycket osv.

För att uppdatera lite ;)

• Cookiesandcream
    balancedcha0s skrev 2013-11-27 01:55:40 följande:
    Åkte på evenemanget med min man medan sonen som föddes två veckor för tidigt, sista oktober, var hos mina föräldrar. Jag har även varit på kryssning då han var med min man, och vi båda har också varit på trettioårsfest.

Känner inget bekymmer över detta, utan är snarare väldigt tacksamma över att vår son är så lugn och finner sig i allt, sover mycket osv.

För att uppdatera lite ;)

Härligt att allt gick bra och grattis till bebisen!
Svar på tråden Vad är grejen med att lämna sin nyfödda i några timmar?