• Anonym (Tröttsamt)

Jag har aldrig mött någon så kärringstyrd än min sambo....

Problemet är bara att det inte direkt är mig han är styrd av, sin fästmö, utan sin exfru! Jag har aldrig hört talas om någon som är så konflikträdd mot sitt ex som min sambo! De är sanslöst!!!

Allt ska jämt vara på hennes villkor angående deras barn! Jämt! Hon ska styra å ställa och byta dagar och tamefan allt! Nu efter ett x antal år så ska här bytas veckor på barnen! Kul för oss, mina barn å hans barn kommer aldrig att träffas, dom kommer skifta om varandra i sin egen familj! För att HON tycker att det är bättre så då hennes vänner med barn är hemma!

Jag är sjukt trött på att allt ska vara som hon vill och han bara sväljer de med hull och hår för passar de inte som hon vill nä då ska hon ta av honom barnen! Jävla människor vad trött jag är :(

• Svar på tråden Jag har aldrig mött någon så kärringstyrd än min sambo....
  • Anonym (Tröttsamt)

Nej han är absolut inte konflikträdd annars. De är snarare jag som kan vara de medan han är väldigt rak med att säga vad han står för. De är bara mot henne! Han håller med mig, ang barnen å umgänget men han vågar inte säga emot henne! Hon säger bara att då ska hon ta barnen ifrån honom så han bara får träffa dom varannan helg. Att barnen mår dåligt så som de är nu? Inte så konstigt kanske när hon säger till dom att grannarna som är deras kompisar kommer hem när dom ska åka till pappa! Hon bryr sig bara om sitt eget... Jag tycker att jag ska känna mig delaktig men han håller mig bara utanför!

• SupersurasunkSara
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2013-10-07 13:17:37 följande:
    Nej han är absolut inte konflikträdd annars. De är snarare jag som kan vara de medan han är väldigt rak med att säga vad han står för. De är bara mot henne! Han håller med mig, ang barnen å umgänget men han vågar inte säga emot henne! Hon säger bara att då ska hon ta barnen ifrån honom så han bara får träffa dom varannan helg. Att barnen mår dåligt så som de är nu? Inte så konstigt kanske när hon säger till dom att grannarna som är deras kompisar kommer hem när dom ska åka till pappa! Hon bryr sig bara om sitt eget... Jag tycker att jag ska känna mig delaktig men han håller mig bara utanför!
    Men är han dum eller? Hon KAN inte ta barnen ifrån honom, det är något hon hotar med för att det fungerar! Har de ett umgängesavtal så har de, det kan inte hon ändra som hon behagar.

Har de inget, se till att din mes till karl ordnar det PRONTO och säg till honom att antingen öppnar han käften och säger att deras bonussyskon är hos er de veckorna ni har nu och ni vill att det ska fortsätta så, tja då får han väl dansa efter hennes pipa i egen lgh och inte få träffa sitt nya lilla barn så ofta helt enkelt.  
  • Anonym (Mesigt)
    Då verkar han ärligt talat lite förståndshandikappad om han tror på henne. Nog måste du ha sett tecken på detta tidigt i ert förhållande,att han lyder henne till punkt och pricka?

Jag har väldigt svårt att de att en människa som inte är konflikträdd skulle bli det när det gäller en sådan här sak.
  • BioBonus
    Föreslå för honom att han bokar ett möte åt dem på Familjerätten, så att de kan få hjälp att diskutera det här med någon utomstående.
    Om han själv egentligen tycker det är fel att byta veckor, så borde han ju rimligtvis kunna ta emot den hjälpen som FR kan erbjuda honom.

Och inte kan hon ta barnen ifrån honom bara för att han inte vill byta veckor. Då får hon väl hota med det och så tar han frågan till Tingsrätten. Ett brev från en advokat i frågan brukar få föräldrar som kommer med tomma hot att tystna.
    Inte ska han låta sig köras över med barnen som vapen!

När det gäller er kommunikation så kanske du kan boka ett möte med en parterapeut som kan hjälpa er? Ni har ju uppenbarligen två problem - mamman som kör över honom, och han som kör över dig. Och båda går att lösa :) Med hjälp.... 
  • Anonym (prata)
    SupersurasunkSara skrev 2013-10-07 13:30:25 följande:
    Men är han dum eller? Hon KAN inte ta barnen ifrån honom, det är något hon hotar med för att det fungerar! Har de ett umgängesavtal så har de, det kan inte hon ändra som hon behagar.

Har de inget, se till att din mes till karl ordnar det PRONTO och säg till honom att antingen öppnar han käften och säger att deras bonussyskon är hos er de veckorna ni har nu och ni vill att det ska fortsätta så, tja då får han väl dansa efter hennes pipa i egen lgh och inte få träffa sitt nya lilla barn så ofta helt enkelt.  

Åh kan du komma och läxa upp min sambos ex, snälla? :)

Hon kör över honom gång på gång. Han och jag är HELT överens i teorin, jag ser på honom när vi pratar att vi verkligen ÄR överens (förutom att han säger det förstås). Men hon är så otroligt skicklig på att vrida och vända på orden. Jag har sett hennes mail, det är så att man tappar hakan alldeles. Jag förstår att han inte kan hantera henne, jag skulle inte klara det heller. Och hon är ännu värre "live" än skriftligt.

Nu har han börjat spotta upp sig lite och faktiskt ha en egen uppfattning ibland och då kommer det från henne att han "är så förändrad sedan han blev sambo" underförstått då att det är en försämring och att hon menar att jag ligger bakom. Och jo det gör jag ju på ett sätt... jag ger honom lite mer mod att stå för vad han tycker.

Jag funderar på om familjerådgivning är något för dem. Alltså familjerätten, samarbetssamtal? Haken är väl att hon förmodligen anser att det är till för personer med problem och så länge han gör som hon säger har de ju inga problem... inte hon i alla fall. Suck.
  • Anonym (prata)

Det där använder min sambos ex med. "Barnen mår dåligt".
    Så fort det blir minsta konflikt vilket det blir så fort han inte gör som hon säger så kommer det: "barnen mår dåligt".
    Det är ren och skär utpressning. Men svårt att komma åt.
  • Anonym (Tröttsamt)

Hade hans exfru haft fler barn med någon annan så hade man kunnat tro att dom har samma ex!

Att de ska finnas fler av samma sort är ju sjukt! Sen att våra mesiga karlar finns är ju jävligt irriterande de också, sätta exen framför sin nya familj är ju tragiskt :(

• Anonym (Mesigt)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2013-10-07 17:33:58 följande:
    Hade hans exfru haft fler barn med någon annan så hade man kunnat tro att dom har samma ex!
    Att de ska finnas fler av samma sort är ju sjukt! Sen att våra mesiga karlar finns är ju jävligt irriterande de också, sätta exen framför sin nya familj är ju tragiskt :(
    Ja, det är ju konstigt att dessa mesar till karlar alltid hittar en ny kvinna Glad
  • Molly1

Min man är likadan! Haha, det är verkligen sanslöst vad våra situationer är lika när det gäller det... Vettig och principfast i övrigt, men exet är han helt sjukt mesig mot. Han tror att hon skulle ta barnet ifrån honom - som om det är möjligt! Men visst, hon skulle nog kunna vända barnet mot honom, men det skulle inte löna sig för henne! Den här kvinnan är nämligen EXTREMT rädd om sin barnfria tid och ska alltid ha barnlediga dagar igen om hon tar någon dag åt oss.
    Jag respekterar min man mindre och mindre när han beter sig som hennes knähund.

• Anonym (prata)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2013-10-07 17:33:58 följande:
    Ja vi kanske får hjälpas åt att försöka komma på saker att göra åt det?

Jag har ju några idéer.
    - prata med sambon och se till att han inser i teorin åtminstone att hans nuvarande familj bör prioriteras över "familjen" med exet.
    - kanske ta hjälp utifrån - av familjerätten? Samarbetssamtal med exet?
    - minska kontakten, insynen, från exet. Minska antalet områden där samarbete behövs.
    - för oss är det lättare när vi styr mer av kommunikationen till mail och sms, då hinner han reflektera innan han svarar.

Fler idéer??
  • Litet My
    SupersurasunkSara skrev 2013-10-07 13:30:25 följande:

Just det första har jag undrat över många gånger, varför så många pappor "tror" en hel massa saker, klagar och gnäller men varken bemödar sig att ta reda på saker/rättigheter utan det gör pappans nya åt honom medan han ofta suttit och "trott" i många år innan.
  • samma lika

På nåt vis var det vääääldigt skönt att hitta den här tråden. Jag har det precis likadant! Ett ex som styr och ställer, skriker jävla fitta åt mig och använder barnet som utpressning. Vi bor dock inte ihop än och då har exet talat om för barnet att "bor man inte ihop är man inte ihop på riktigt". Hon har också berättat för barnet att det är hon som bestämmer över pappa... det finns så mycket att ventilera att jag inte vet vart jag ska börja!

Jag kan inte få honom att förstå att hon är elak och sätter barnet i kläm. Men att barnet inte mår bra har nu börjat visa sig i skolan och läraren är orolig. 

Jag och mitt barns pappa har en superbra relation och ställer upp för varandra! Jag är inte det där exet alla pratar om i tråden och det är jag STOLT över!!

• Anonym (det finns hjälp)

TS jag förstår din frustration, den är helt befogad. Men när jag läser om din sambos ex och hennes hot att ta barnen så kan jag förstå lite att han som du säger sväljer allt med hull och hår, hon har ju faktiskt också varit på soc. Jag tror att din sambo gör allt han kan för att inte tappa umgänge med deras gemensamma barn, men det är såklart inte lätt med ett ex som kommer med hot. Jag tror han är väldigt rädd helt enkelt, själv hade jag tyckt det varit extremt jobbigt om man ständigt måste göra allt som sitt ex ber om annars kommer hoten..
    Det allra bästa hade ju givetvis varit att din sambo och hans ex sökte hjälp av någon som är proffs på detta om hur man kan lösa denna situationen på bästa sätt. Barnpsykologer är ett exempel, dom är jättebra på detta, dom skulle säkert kunna lösa problemen. Dom kan tala om för din sambos ex vad som är bäst för barnen för det är ju ändå så att barnen måste få komma i första hand. Att ha en mamma som hotar att dra ner på umgänget för sina barn och deras pappa titt som tätt kommer att få negativa konsekvenser. barnen kommer kanske när dom blir äldre att vända sig bort från mamman och det kommer då att bli hon som tappar kontakten med sina barn.

Detta är ingen situation som dom kommer att kunna lösa på egen hand, din sambos ex måste helt enkelt ändra sitt beteende och då krävs det professionell hjälp. Ring BVC, dom har tät kontakt med barnpsykologer.

• Anonym (det finns hjälp)
    samma lika skrev 2013-10-10 10:52:46 följande:
    På nåt vis var det vääääldigt skönt att hitta den här tråden. Jag har det precis likadant! Ett ex som styr och ställer, skriker jävla fitta åt mig och använder barnet som utpressning. Vi bor dock inte ihop än och då har exet talat om för barnet att "bor man inte ihop är man inte ihop på riktigt". Hon har också berättat för barnet att det är hon som bestämmer över pappa... det finns så mycket att ventilera att jag inte vet vart jag ska börja!

Jag kan inte få honom att förstå att hon är elak och sätter barnet i kläm. Men att barnet inte mår bra har nu börjat visa sig i skolan och läraren är orolig. 

Jag och mitt barns pappa har en superbra relation och ställer upp för varandra! Jag är inte det där exet alla pratar om i tråden och det är jag STOLT över!!

Det är så tragiskt när de helt oskyldiga små barnen får lida när de egoistiska/labila föräldrarna agerar helt utifrån sina egna känslor.
Svar på tråden Jag har aldrig mött någon så kärringstyrd än min sambo....