• cissik83

Farliga persiennsnören

Läste om en smart grej för att barnsäkra persiennsnören så att barn inte stryps av dem. Blindssecure tror jag den hette. Inlägget är tyvärr borta och jag skulle behöva några sådana där. Är det någon som kommer ihåg om det var blindssecure den hette?

• Svar på tråden Farliga persiennsnören
  • svenkarl58

Hej, det stämmer. Vi köpte våra via internet. Googla blindssecure + hallgaard så hittar du.

• sussian80

Är väl egentligen bara hörnskydd som vi skaffat + "barnlås" för städskåpet där vi har tvättmedel mm men det fanns när vi flyttade in. Varför skydd för persiensnören? Förvånad

• cissik83

Det är tydligen många olyckor varje år där barn fastnar i med huvudet i persiennsnörena

• Darla

Ja usch perisennesnören, har hänt en massa olika tragiska olyckor med såna. Här där vi bor är det just nu ett föräldrapar som syns mycket i media för att varna andra.

Vi tog helt sonika bort alla snören, även sladdar kan vara farliga, många som hänger och ställer lampor utan att fästa sladdarna ordentligt. Alla löshängade snören, sladdar, osv utgör faror.

Läs gärna detta på Ikeas hemsida, scrolla ner till SMILA lampan. www.ikea.com/ms/sv_SE/important_info/recall.html

• svenkarl58

Problemet med att ta bort persiennsnörena eller att linda upp dom på väggen är att det nästan inte går att använda persiennen. Man kan ju också klippa isär trådarna för att få bort den farliga öglan men trådarna går ju fortfarande att linda runt halsen. Då tycker jag blindssecure är ett bättre alternativ.

• sussian80

Usch då, minns att BVC tog upp det men har glömt när det blir så mycket annat att tänka på. Tack för påminnelsen  cissik83 och för länken Darla . Ska tvinga gubben ta tag i det när han kommer hem Flört.

• Kodia

Fy, vad trött jag blir på sådan här smygreklam! Det är ingen som tror på detta! Eller är det bara ett sammanträffande att både Cissik83, svenkarl58 och sussian80 blivit medlemman minuterna innan de börjat skriva så lyriskt om denna produkten???

• cissik83

Instämmer, det låter skumt. Men som Darla poängterade så är detta verkligen ett problem som bör tas på allvar. 

• hallen

Stämmer! EU kommer instifta en ny lag under senare delen av 2013 att persienner ska vara barnsäkrade för att förhindra strypning. Händer flera tragiska olyckor varje år.

• Kodia
    hallen skrev 2013-10-12 16:57:19 följande:
    Stämmer! EU kommer instifta en ny lag under senare delen av 2013 att persienner ska vara barnsäkrade för att förhindra strypning. Händer flera tragiska olyckor varje år.

Nämen var roligt! Ännu en sprillans ny medlem som skriver inlägg om persienntillbehör samma minut som h*n blir medlem! Det kan inte gå så bra för Hallgaard (produkten verkar ju inte så bra, ärligt talat) så de behöver ta till sådana här desperata metoder...
Svar på tråden Farliga persiennsnören